دستور جمع‌اوری کتاب نامه‌ها و یادداشت‌های عباس کیارستمی صادر شد

با شکایت پسر ارشد عباس کیارستمی کتاب «من خانه‌م» از بازار جمع آوری شد

عباس کیارستمی کارگردان پرآوازه سینمای ایران - ALBERTO PIZZOLI / AFP

با شکایت احمد کیارستمی، فرزند عباس کیارستمی کارگردان شهیر سینمای ایران، دستور جمع‌آوری کتاب «من خانه‌م»، که حاوی نامه‌های عباس کیارستمی به همسر سابقش پروین امیرقلیست، صادر شده است. با گذشت چهار سال از مرگ عباس کیارستمی فیلمساز شهیر ایرانی این دومین باری است که انتشار کتابی از آقای کیارستمی حواشی بسیاری از سوی فرزندان وی به همراه داشته است. 

به گزارش خبرگزاری ایلنا مریم کیان‌ارثی وکیل احمد کیارستمی و پروین امیرقلی در این باره گفته است: « کتاب «من خانه‌م» بدون اذن خانم پروین امیرقلی (همسر سابق عباس کیارستمی) و احمد کیارستمی به انتشار رسیده است. همین موضوع سبب شد تا آقای کیارستمی و خانم امیرقلی نسبت به انتشار این کتاب شکایت کنند. در همین راستا با دستور قاضی محترم در این‌باره تحقیق شده و صدها جلد از این کتاب در دفتر نشر منتشر کننده توقیف و جمع‌آوری شده است.»

بهمن کیارستمی نیز در صفحه شخصی خود در تلگرام با اشاره به همین موضوع آورده است :« دیروز با شکایت اخوی (اشاره به احمد کیارستمی) ریختند دفتر نشرنظر و پیش از بررسی شکایت، ۶۷۴ جلد از « من خانه م» را با حکم موقت بردند و ضبط کردند.»

کتاب «من خانه م» به کوشش بهمن کیارستمی توسط نشر نظر در تهران به چاپ رسیده است و از ابتدای انتشار با حواشی بسیاری از سوی برادران کیارستمی احمد و بهمن بر سر حق تالیف کتاب همراه بوده است. «من خانه‌م»؛ نامه هائی خصوصی نوشته عباس کیارستمی به همسرش و همچنین یادداشت‌های «یخچالی» است که پس از پایان زندگی مشترک‌شان نوشته شده است. 

پیشتر در سال ۹۷  احمد کیارستمی پسر ارشد آقای کیارستمی «بنیاد کیارستمی» را بعد از مرگ ایشان در آمریکا به ثبت رسانده است . این بنیاد آرشیو و حق انتشار آثار سینمایی و هنری کیارستمی را برعهده دارد. احمد کیارستمی پیشتردر مورد انتشار کتاب های منتسب به پدرش عنوان کرده بود:«متاسفانه بعد از چاپ دو کتاب بدون مجوز‌های کامل، نشر نظر، اقدام به چاپ کتابی جدید درباره پدرم کرده است. علاوه بر مشکل مجوز، این کار، عدم رعایت حریم خصوصی است که نه تنها مغایر با اخلاقیات، بلکه برخلاف قانون است. مراتب از طریق قانونی پیگیری خواهد شد.»

طی این مدت برخی فعالان حوزه هنر و سینما در تلاش برای حل اختلافات ایجاد شده بین دوبرادر بوده اند که به نظر می رسد بی فایده بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان پرویز جاهد منتقد شناخته شده سینما در ایران پیشنهاد تاسیس بنیادی زیرنظر افراد معبر و موجه را داد که مسوولیت نشر و توزیع آثار عباس کیارستمی را به عهده بگیرند. گفته می شود این پشنهاد با استقبال بهمن کیارستمی و نشر نظر مواجه شد. 

در ادامه اختلاف اوج گرفته بین برادران کیارستمی  یلدا ابتهاج دختر هوشنگ ابتهاج شاعر سرشناس ایرانی گفت‌گو‌های زنده اینستاگرامی  را با مدیر نشر نظر و احمد کیارستمی ترتیب داد تا به بررسی بیشتر این اختلافات پرداخته شده و سوءتفاهم ها برطرف شود. خانم ابتهاج در ابتدا با مدیر نشر نظر گفت‌و‌گویی زنده و طولانی در اینستاگرام انجام داد. در این گفت و گو از نشر نظر به عنوان ناشر انحصاری آثارعباس کیارستمی نام برده شد  که  احمد کیارستمی فرزند ارشد وی و موسس «بنیاد کیارستمی» در آمریکا این موضوع را رد کرد. 

احمد کیارستمی نیز در یک گفت و گوی مجزا با یلدا ابتهاج  دلیل مخالفت با چاپ کتاب «من خانه‌م» را اجازه نگرفتن از مادرش پروین امیرقلی اعلام کرد. آقای کیارستمی معتقد است چون مخاطب نامه‌های عاشقانه پدرش در این کتاب مادرش بوده، نشر نظر ملزم به مشورت و گرفتن اجازه از مخاطب نامه ها (پروین امیرقلی) بوده است. این در حالی است که گفته میشود خانم امیرقلی در جریان انتشار این نامه نبوده و بسیاری از این نامه ها هرگز برای ایشان پست نشده و در کشوی عباس کیارستمی جکع شده بوده است. برهمین اساس احمد کیارستمی انتشار نامه‌های پدرش به مادرش را نقض حریم شخصی مادر خود عنوان کرده است. 

با طرح شکایت احمد کیارستمی و جمع آوری کتاب «من خانه م» باید منتظر نتیجه به نتیجه رسیدن دو برادر در خصوص اختلافات پیش آمده بود. بهمن کیارستمی پیش از این گفته بود، «اختلاف اصلی من و اخوی اختلافی فرهنگی ست و به دلیل نوع نگاه آمریکایی او با هم مشکلات جدی داریم.» گفته می‌شود اختلافات در خانواده کیارستمی‌ها از زمان فوت عباس کیارستمی و پرونده پزشکی وی روی داده است. عباس کیارستمی در سال ۹۵ براثر خطای پزشکی درگذشت که حواشی بسیاری به همراه داشت و برای چندمین بار بحث خطاهای پزشکی در ایران را داغ کرد. 

بیشتر از فرهنگ و هنر