کمیسیون حقوق بشر افغانستان: حمله به شهروندان غیرنظامی پذیرفتنی نیست

این نهاد از حمله‌های هدفمند به غیرنظامیان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است

 کارمندان کمیسیون حقوق بشر افغانستان در هفته گذشته در اثر انفجاری در کابل کشته شدند-Wakil KOHSAR / AFP

روز شنبه، ۱۴ تیر، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان مراسم یادبودی برای گرامی‌داشت دو کارمند این نهاد که هفته پیش در انفجاری در کابل جان باختند، برگزار کرد. این نهاد از حمله‌های هدفمند بر غیرنظامیان در این کشور نیز ابراز نگرانی کرد و تاکید ورزید که هیچ نوع حمله‌ای بر شهروندان غیرنظامی پذیرفتنی نیست و چنین افرادی نباید هدف حمله‌های جنگی قرار گیرند.

کمیسیون حقوق بشر، ترور و حملات‌ اخیر علیه افراد غیرنظامی در کابل را نگران‌کننده خواند و از دولت این کشور خواست که «ماجرای کشته شدن دو کارمند کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان را به گونه‌ای جدی بررسی نموده و نتایج نهایی آن را با این نهاد و خانواده‌های قربانیان این حادثه شریک سازد.»

کمیسیون حقوق بشر همچنین با تاکید بر تداوم جدی فعالیت‌های آن نهاد در کشور، خواستار آن شد که همه حملات هدفمندی که علیه شهروندان غیرنظامی، اعم از مردم عادی، روحانیان، کارمندان دادستانی کل، کارمندان رسانه‌ها و شخصیت‌های اجتماعی و فرهنگی انجام گرفته است، بررسی شود و عاملان آن شناسایی شوند تا به جزای اعمال‌شان برسند.

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که در این مراسم حضور داشت، با تاکید بر آن خواسته، گفت: «چیزی که ما در چند ماه گذشته متوجه شدیم، حملات هدفمند بر افراد غیرنظامی است که شامل علمای دین، همکاران ما در رسانه‌ها، و کارمندان دادستانی‌ کل بوده است. ما خواهان بررسی و تحقیق جدی نهادهای مسئول در این زمینه هستیم و می‌خواهیم که نتایج نهایی این تحقیق با کمیسیون حقوق بشر و خانواده‌‌های قربانیان در میان گذاشته شود.» 

نعیم نظری، معاون ریاست این کمیسیون نیز خواهان تحقق و بررسی این رویداد‌ها از سوی نهادهای مسئول حکومت کشور شد و تاکید کرد که «برای تامین عدالت، باید این رویداد‌ها به گونه جدی بررسی شود و نتایج آن با کمیسیون حقوق بشر و خانواده‌های قربانیان در میان گذاشته شود.»

ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز حمله بر کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر را جنایت ضدبشری خواند و گفت: «حمله بر کسانی که برای تامین ارزش‌های حقوق‌ بشری فعالیت دارند، ضدبشری و ضداسلامی است و در هیچ مذهبی توجیه‌پذیر نیست.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی کشور نیز در پیامی نوشت: «این یک حمله بزدلانه و تروریستی است. گروه‌های تروریستی با استفاده از شرایط ناهنجار کنونی به کشتار مردمان غیرنظامی ادامه می‌دهند. باید این رویداد به گونه‌ای جدی بررسی شود.»

آقای عبدالله افزود: «من با تمام توان تلاش می‌کنم تا صلح در کشور تامین شود و به جنگ جاری و سوء‌استفاده حلقات جنگ‌طلب نقطه پایان گذاشته شود.»

سید جاوید نادری، از ساکنان شهر کابل، در این باره می‌گوید: «ما از کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌خواهیم که مسئولان عدلی و قضایی، قضیه کشته شدن دو کارمند این نهاد و چند رویداد دیگر را که در این اواخر در کابل رخ داد و شماری از علما و افراد غیرنظامی را کشتند، به گونه‌ای جدی گام‌به‌گام پیگیری کنند و چهره‌های کثیف کسانی را که در این کشتار مردم بی‌گناه و خادمین ملت دست داشتند، به مردم ما نشان دهند تا به جزای اعمال‌شان برسند.»

شاپور احمدی، یکی دیگر از شهروندان ساکن کابل، نیز می‌گوید: «اگر این رویدادهای اخیر که در کابل رخ داد، پیگیری نشود و کسانی که در این قضایا دست داشتند شناسایی نشوند، به نظر من ترورها و کشتار علما، متنفذان، و کارمندان نهادهای مدد‌رسان بیشتر از گذشته خواهد شد و هیچ کسی از شر این تروریست‌ها درامان نخواهد ماند. ما خواهان بررسی جدی این قضایا هستیم و می‌خواهیم که نتایج آن را نیز ببینیم.»

در همین حال، خانواده‌های این قربانیان نیز از حکومت افغانستان می‌خواهند که این حادثه بررسی شود. به گفته آنان، مسئولان نباید خاموش باشند و کسانی که دست به چنین حملاتی زده‌اند، باید شناسایی شوند و به دست قانون سپرده شوند.

این واکنش‌ها در پی حادثه‌ای صورت می‌گیرد که هفته پیش به مرگ دو تن از کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان انجامید. فاطمه خلیل و جاوید فولاد، ، هنگامی که به ‌سوی دفتر در حرکت بودند، در منطقه پل‌چرخی کابل آماج یک مین کارگذاری شده قرار گرفتند و جان باختند.

بیشتر از