حفظ فاصله‌‌گذاری اجتماعی و معاشرت با دوستان و آشنایان

مردم بریتانیا با رعایت مقررات بهداشتی می‌توانند به دیدار یکدیگر بروند

فاصله گذاری اجتماعی در بریتانیا از دو متر به یک متر تغییر کرده است-Getty Images

روز شنبه چهارم ژوئیه، محدودیت‌های قرنطینه در انگلستان لغو می‌شود تا مردم بتوانند به میکده‌، رستوران، و هتل بروند و برای اولین بار پس از تقریبا چهار ماه، با خانواده و دوستانشان در خارج از چارچوب خانه‌ها ملاقات کنند. 

نخست‌وزیر بریتانیا در سخنانی که روز ۲۳ ژوئن در مجلس ایراد کرد، تاکید ورزید که در بازنگری مقررات فاصله‌گیری اجتماعی چنین نتیجه گیری شده است که قانون فاصله دو متر که از ماه مارس اعمال شد، به «بیش از یک متر» تغییر کرده است و خانواده‌ها بالاخره می‌توانند تا جایی که از مقررات پیروی کنند، در خانه‌ها جمع شوند. 

آنچه در زیر می‌آید، شامل تمام نکته‌ها در مورد چیزهایی‌ست که می‌توانید یا نمی‌توانید پس از روز شنبه هنگام ملاقات با دوستان و خانواده، انجام دهید:  

قوانین دولت چه می‌گوید؟

از چهارم ژوئیه، می‌توانید با اهالی یک خانه دیگر، در محیط‌های بسته دور هم جمع شوید (لازم نیست که این گردهمایی همواره همان خانواده باشد)، یا با اهالی دو خانه دیگر، و یا حداکثر شش نفر از هر تعداد خانه، در بیرون ملاقات کنید. هرچند کماکان، وقتی که داخل خانه کسی هستید، باید فاصله اجتماعی با کسی را که ساکن خانه شما نیست، رعایت کنید. 

وقتی که در بیرون ملاقات می‌کنید، می‌توانید در اماکن خصوصی یا عمومی باشید، مانند باغ‌ها، حیاط‌ها یا باغچه‌های روی بام‌ها، به شرطی فاصله‌گیری اجتماعی رعایت شود. گاراژها، کلبه‌ها و اتاقک‌های خارج از خانه، همگی فضای داخلی تلقی می‌شوند که در آن‌ها خطر سرایت ویروس بالاست، درست مانند وقتی که در یک اتاق کوچک در خانه باشید. 

از چهارم ژوئیه، مردم همچنین می‌توانند شب را در خانه دیگری سپری کنند؛‌ هرچند باز هم این امر محدود به دو خانواده می‌شود. در این دوران، مردم باید فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنند، دست‌های خود را برای ۲۰ ثانیه یا بیشتر، مرتب بشویند، و نیز همزمان و همراه با دیگران، از استخرهای بادی و تجهیزات باغبانی استفاده نکنند. اگر این کارها را می‌کنید، از مایع ضدعفونی برای پاک کردن سطوح و دستگیره‌های درها استفاده کنید. 

رفتن به خانه یک فرد دیگر، چقدر بیخطر است؟

دکتر رابرت دینگوال، پرفسور جامعه‌شناسی در دانشگاه ناتینگهام ترنت و دپارتمان بهداشت نروتاگ (گروه تهدیدهای ویروس جدید و نوظهور تنفسی)‌، که به پزشک ارشد رسمی کشور درباره ویروس کرونا مشاوره می‌دهد، می‌گوید:‌ «این خطر پایینی است و بسیاری از مردم درباره ریسک آن مبالغه می‌کنند، به‌ویژه از این رو که جامعه به شکل کلی اکنون دارای شمار پایینی از مبتلایان به ویروس است (که بیشترشان در بیمارستان‌ها هستند) و یک خطر در حال رفع است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر سيمون کلارک، پرفسور میکروبیولوژی در دانشگاه ریدینگ، نیز می‌گوید که وضع فعلی «خطر کمتری» دارد، زیرا مردم با شمار محدودی از افراد تماس دارند. او همچنین می‌گوید که حفظ فاصله‌گیری اجتماعی در شرایط مختلف، برای بسیاری از مردم چالش‌برانگیز است. او گفت:‌ «اگر قرار باشد باخانواده ملاقات کنید، تمام هدف این است که از آنها دور نباشید، و این به شکلی از اشکال، در تقابل با هدف در نظرگرفته شده است.» 

برای آن که مراقب خودتان باشید چه باید بکنید؟

- هر جا که ممکن باشد، فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنید. اگر خانواده یا دوستان را ملاقات می‌کنید، اگر امکان دارد و هوا اجازه می‌دهد، در فضای بیرون یا در حیاط بنشینید، چرا که انتقال ویروس در فضای بیرونی کمتر از فضای داخلی صورت می‌گیرد. تغییرات مختصری ایجاد کنید، مثلا در مقابل اعضای یک خانواده دیگر، در دو سوی میز بنشینید، و اگر با هم غذا می‌خورید، از کارد و چنگال و ظروف ادویه و نمک مشترک استفاده نکنید. 

- حواستان باشد که جای خودتان را تمیز و نظافت کنید. به آسانی می‌شود در هنگام ملاقات با دوستان و خانواده، احساس راحتی و خودمانی بودن کرد و عادت‌های قدیم را به خاطر آورد. اما حواستان باشد که هشیار باشید که هنگام استفاده از جاهای مشترک مانند دستشویی، به چه چیزی دست می‌زنید و اگر دستمال ضدعفونی‌کننده همراهتان هست، کاسه دستشویی و شیرهای آب را پاک کنید. 

- اگر کسی نشانگان ابتلا به کووید-۱۹ را دارد، (حتی اگر خفیف باشند) به دیدارشان نروید. اگر کسی در خانه شما یا خانه افراد دیگر، به تازگی شروع به سرفه کردن کرده است، تب دارد، و یا حس بویایی یا چشایی‌اش را از دست داده است، در خانه بمانید و دیگران را نبینید. 

© The Independent

بیشتر از زندگی