موج گرما شیوع ویروس کرونا را نابود یا آهسته خواهد کرد؟

در برخی از مناطق بریتانیا افزایش دمای هوا به بیش ۳۰ درجه سانتی‌گراد در روزهای آتی پیش‌بینی می‌شود

 بعضی معتقدند گرم‌تر شدن هوا خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش خواهد داد-TOLGA AKMEN / AFP

با گرم شدن هوا در سراسر بریتانیا، به حدی که حتی بعضی از مناطق انتظار رسیدن به مرز گرمازدگی دارند، بسیاری از شهروندان وقت بیش‌تری را بیرون از خانه و زیر نور آفتاب می‌گذرانند.

با وجود این با برپایی پیک‌نیک‌ها و کباب روی منقل، ادامه شیوع ویروس کرونا هنوز مایه نگرانی است علی رغم این که اخیرا قوانین قرنطینه در انگلستان هم کنار گذاشته شده است و به سراسر کشور تسری خواهد یافت.

بعضی معتقدند گرم‌تر شدن هوا خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش خواهد داد همان‌طور که آنفولانزای فصلی هم معمولا در ماه‌های زمستان به اوج خود می‌رسد. به علاوه، بعضی از گزارش‌های واصله در اوایل شیوع این بیماری نیز حاکی از آن بود که در هوای گرم موارد کم‌تری از ابتلا به آن وجود خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال بیماری‌های عالم‌گیر قبلی، مانند آنفولانزای اسپانیایی ۱۹۱۸ که در ماه‌های تابستان به اوج خود رسید، می‌تواند خلاف آن را ثابت کند.

پس آیا هوای گرم‌تر تاثیر قابل‌توجهی بر انتقال ویروس کرونا دارد؟

آیا هوای گرم‌تر احتمال ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد؟

در وب‌سایت سازمان جهانی بهداشت فهرستی از افسانه‌ها و شایعات درباره ویروس کرونا آمده و گفته شده برای عموم مردم مهم است که از محتوای آن باخبر باشند.

در میان این شایعات یکی هم این باور است که اگر خود را زیر نور خورشید یا دمای بالاتر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد نگه دارید جلوی شیوع کووید-۱۹ گرفته می‌شود، باوری که سازمان جهانی بهداشت آن را کاملا رد کرده است.

این سازمان می‌گوید: «فارغ از این که هوا چقدر آفتابی یا داغ باشد، شما می‌توانید به کووید-۱۹ مبتلا شوید.» و افزود کشورهایی که آب‌وهوایی گرم دارند نیز «موارد ابتلا به کووید-۱۹را گزارش کرده‌اند.»

در مطلبی دیگر که شایعات موجود درباره این ویروس را جمع‌آوری می‌کند، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید براساس مدارک در دسترس فعلی «ویروس کووید-۱۹ می‌تواند در تمام مناطق شیوع یابد از جمله مناطقی که هوایی گرم و شرجی دارند.»

این سازمان توصیه کرد: «صرف‌نظر از آب و هوا، اگر به منطقه‌ای می‌روید که موارد ابتلا به کووید-۱۹ را گزارش کرده است، از تجهیزات مراقبت شخصی مناسب استفاده کنید.» و افزود افراد باید مرتب دستان خود را بشویند تا از خود در برابر ابتلا به این ویروس محافظت نمایند.

به هر صورت اما تحقیقاتی چند اظهار داشته‌اند کووید-۱۹ ممکن است رفتاری فصلی در طول تابستان و زمستان از خود نشان دهد.

پیش‌تر در سال جاری میلادی، محققان کالج دانشگاهی لندن تحقیقی بر روی ویرو‌س‌های کرونای سابق کردند و اطلاعات جمع‌آوری شده از چندین سال قبل را مورد بررسی قرار دادند.

محققان شاهد نرخ بالاتر موارد در ماه فوریه در مقایسه با مواردی کم‌تر در ماه‌های تابستان بودند.

راب آلدریج، نویسنده اصلی تحقیق، گفت: «در تابستان ما احتمالا شاهد ادامه ابتلا به ویروس کرونا اما با نرخی کم‌تر باشیم اما این روند ممکن است در زمستان برعکس شود اگر هنوز تعداد زیادی از افرادی که احتمال ابتلا دارند تا آن زمان وجود داشته باشند.»

او ادامه داد: «با توجه به این که این ویروسی جدید است و با توجه به احتمال بالای ابتلای مردم به آن، ما مطمئن نیستیم که رفتار فصلی آن در طول تابستان به همین منوال باقی بماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشی که بیش از یک دهه پیش توسط مرکز بیماری‌های مسری دانشگاه ادینبورو انجام شد به این نتیجه رسید که سه ویروس کرونای بررسی شده حاکی از «رفتار فصلی متفاوت در زمستان» بودند و به طور عمده مانند آنفولانزا باعث ابتلای بیش‌تر افراد در فاصله ماه‌های دسامبر تا آوریل می‌شدند.

تحقیقی دیگر که در ماه مارس ۲۰۲۰ توسط شرکت آسوت اروپا، که در زمینه بیماری‌های مسری فعال است، منتشر شد اظهار داشت مدارک اولیه حاکی از آن است که «دمای بالاتر با موارد پایین‌تر ابتلا به کووید-۱۹ در ارتباط است.» تحقیق آن‌ها بر روی موارد گزارش شده تا ۲۹ فوریه در سراسر جهان انجام شد.

با این حال این تحقیق افزود دمای هوا «تنها یکی از عواملی است که بر تغییرات موارد کووید-۱۹ تاثیر ملایمی دارد.»

در ۶ مه ۲۰۲۰ تحقیقی علمی که توسط دانشکده بهداشت و داروهای گرم‌سیری لندن در نشریه لنست منتشر شد «نقش آب و هوا بر سازوکار‌های کنترل و کاهش کووید-۱۹» را مورد بررسی قرار داد.

این تحقیق اظهار داشت گرچه هوای گرم‌تر «ممکن است نرخ شیوع ویروس کرونا را اندکی کاهش دهد هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند هوای گرم‌تر تاثیر شیوع این ویروس را کاهش خواهد داد به حدی که تنها به تمهیداتی جزیی نیاز خواهد بود تا جلوی شیوع کامل آن را گرفت.»

این تحقیق نتیجه گرفت: «در حال حاضر، سیاست‌گذاران باید بر کاهش ارتباط فیزیکی میان افراد متمرکز شوند و هر گونه پیش‌گویی درباره تاثیر انحصاری آب و هوا بر خطر ابتلا به کووید-۱۹ باید با دید احتیاط نگریسته شود.»

چرا آنفولانزا در زمستان اوج می‌یابد؟

گرچه می‌دانیم آنفولانزای فصلی هر بار در زمستان اوج می‌یابد اما نظریه‌های متفاوتی برای توضیح دلیل آن وجود دارد.

یکی از دلایل این است که وقتی هوا سردتر است مردم احتمالا بیش‌تر از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و به همین خاطر در معرض ارتباط نزدیک بیش‌تری با دیگران قرار می‌گیرند.

دلیل دیگر فقدان ویتامین دی است که حاصل از کاهش تابیدن آفتاب بر پوست در این فصل است که می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن ما اثر گذارد.

در سال ۲۰۰۸، تحقیقی که توسط موسسه ملی سلامت کودک و رشد انسان انجام شد به این نتیجه رسید که ویروس آنفولانزا پوششی دور خود دارد که در طول زمستان به پوششی سفت و سخت تبدیل می‌شود.

به کشف محققان، وقتی این ویروس به مجاری تنفسی وارد می‌شود آن پوشش آب می‌شود.

با وجود این در فصل تابستان پوشش این ویروس قبل از آن که به مجاری تنفسی انسان راه یابد در فضای بیرون آب می‌شود که احتمالا یعنی توان کم‌تری برای شیوع دارد.

آیا طی موج‌های گرمای آینده باید کاهش موارد ابتلا به کووید-۱۹ را انتظار بکشیم؟

روز سه‌شنبه، ۲۳ ژوئن، نخست‌وزیر بوریس جانسون از لغو قوانین قرنطینه در انگلستان از جمله بازگشایی اماکنی نظیر می‌خانه‌ها و کاهش تمهیدات فاصله‌گیری در اجتماع و کم کردن فاصله از دو متر به «بیش از یک متر» خبر داد.

لغو تمهیدات قرنطینه بلافاصله بعد از آن اتفاق افتاد که گزارش شد نرخ مرگ‌های رسمی بریتانیا ظرف ۲۴ ساعت گذشته تنها ۱۵ نفر بود که پایین‌ترین آمار تلفات از تاریخ ۱۵ مارس است.

با این حال اشاره شد که تعداد کم‌تر تلفاتی که در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه اعلام می‌شود معمولا به خاطر عقب ماندن گزارش‌های آخر هفته است.

در هوای گرم‌تر احتمالا افراد بیش‌تری با رعایت فاصله در اجتماع وقت خود را در محیط بیرون از خانه سپری خواهند کرد.

گرچه این به این معنی است که افراد وقت کم‌تری را در محیط‌های سربسته و در نزدیکی دیگران سپری خواهند کرد اما همین‌طور ممکن است باعث شود مردم وقتی راهی پارک‌ها می‌شوند یا به خانه دیگران می‌روند، نسبت به تمهیدات رعایت فاصله در اجتماع اهمال به خرج دهند.

به هر صورت سازمان جهانی بهداشت تاکید می‌کند که کووید-۱۹ هنوز امکان شیوع در هوای گرم‌تر را دارد و بنابراین توصیه‌های حفظ فاصله در اجتماع و رعایت مناسب بهداشت شخصی باید به دقت دنبال شود.

© The Independent

بیشتر از زندگی