روز جهانی شیء پرنده ناشناس (یوفو): چقدر به موجودات فضایی بیگانه نزدیک شده‌ایم؟

Mario Tama/Getty Images/AFP

یک بار دیگر، روز جهانی شیء پرنده ناشناس (یوفو) از راه رسیده است و بسیاری از مردم از این فرصت استقبال می‌کنند تا به شکل‌های مختلف از زندگی بیگانه و پیشرفته‌ای فکر کنند که با فضاپیماهای عجیب و غریب در حال پرواز در کیهان است.

اگرچه وجود اشیای پرنده ناشناس موضوع مرسومی برای تحقیقات علمی نیست، دانشمندانی هم هستند که به تحقیق درباره حیات خارج از سیاره زمین مشغولند.

بیانیه‌های موجود و منتشر شده در سال‌های اخیر از سوی  بزرگ‌ترین آژانس‌های فضایی، نیز شواهد امیدوارکننده‌ای ارائه می‌دهند که نشان می‌دهد شاید این زندگی بیگانه در منظومه شمسی ما وجود داشته باشد.

اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مریخ‌نورد «کیوریاسِتی» ناسا، به دانشمندان این امکان را داد تا شواهدی از مواد آلی باستانی در سطح مریخ شناسایی کنند. وجود این «مواد تشکیل‌دهنده حیات» نشانگر آن است که شاید این سیاره سرخ همیشه مثل امروز خالی از حیات نبوده است.

همچنین قمرهای«انسلادوس» و«اروپا» نیز اهداف مستعدی برای جست‌وجو درباره حیات بیگانه بوده‌اند، چرا که اقیانوس‌های عمیقی سطح آنها را پوشانده است.

دانشمندان همچنین اعلام کردند که با کشف ملکول‌های آلی بزرگ در قمر انسلادوس که گرداگرد سیاره گازی غول‌پیکر زحل در گردش است، شگفت‌زده شده‌اند.

این کشف حاکی از آن است که بر اساس بهترین دانشی که از این قمر دور داریم، این قمر تنها جرم فضایی نزدیک به زمین است که همزمان تمام نیازهای اولیه برای حیات را (چنان که ما شناخته‌ایم) برآورده می‌کند.

اما حیاتی که ما از آن حرف می‌زنیم، هنوز با (قادر شدن آن به) ساخت و راه‌اندازی فضاپیماهای آن، فاصله زمانی زیادی دارد.

موجودات بیگانه در فیلم‌ها و کتاب‌ها اغلب بدطینت‌تر، و در فناوری بسیار پیشرفته‌تر از انسان نشان داده می‌شوند.

استیون هاکینگ، دانشمند بزرگِ فقید، نظریه‌هایی درباره این موجودات بیگانه داده است و در چندین مورد، در  مورد خطر رویارویی با چنین مسافران کیهانی هم هشدار داده است.

او حتی ملاقات میان انسان و موجودات بیگانه فضایی را به دیدار کریستف کلمب و بومیان آمریکا تشبیه می‌کند که «نتیجه خیلی خوبی نداشت.»

یک تیم دانشگاه آکسفورد با استفاده از نظریه تکامل، «پیش‌بینی‌هایی را کاملا مستقل از جزئیات (تکامل حیات در) زمین انجام داده است» و نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که موجودات بیگانه احتمالا چیزی شبیه به خود ما هستند.

البته در عمل، متخصصان فکر می‌کنند که شکل‌های حیات بیگانه که ما با آن روبه‌رو خواهیم شد، احتمالا انواعی از میکروب‌های بیگانه خواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طول ۲.۹ میلیارد سال از کل ۳.۵ میلیارد سال قدمت حیات بر زمین، «حیات» متشکل از موجودات بسیار کوچک و تک‌سلولی بود. انسان امروزی تنها ۳۰۰ هزار سال است که در زمین وجود داشته است.

این به آن معنی است که احتمال یافتن سیاره‌ای که نه تنها حیات را پشتیبانی کند، بلکه زیست‌گاه حیات پیچیده‌ای همچون زندگی ما باشد، باورنکردنی و ضعیف است.

«اخترزیست‌شناسی» عنوان یکی از رشته‌های علوم است که به فرضیه‌هایی راجع به خاستگاه و تکامل حیات در فراسوی سیاره زمین مرتبط است.

بسیاری از متخصصان این رشته روی باکتری‌هایی که در بدترین مناطق آب و هوایی زندگی می‌کنند، تمرکز دارند و استدلال‌شان این است که سردترین، گرم‌ترین و یا اسیدی‌ترین مناطق زمین، نمونه‌ای منطقی از شرایطی است که در سیارات یا قمرهای دوردست وجود دارد.

حالا که این نشانه‌های امیدوارکننده در مجاورت نسبتا نزدیک به زمین کشف شده است، دانشمندان از دانش خود پیرامون حیات درزمین، استفاده می‌کنند و تحقیقات خود را در مورد موجودات بیگانه پیش می‌برند.

انجام مأموریت‌های فضایی نظیر پرتاب «اکسو مارس» و احتمال اکتشافاتی در انسلادوس در آینده بر اساس مدارک و شواهد ماه‌های اخیر، شاید اولین مدرک محکم درباره حیات خارج از سیاره زمین باشد.

این مقاله اولین بار در دوم ژوئیه سال ۲۰۱۸ به چاپ رسید.

© The Independent

بیشتر از زندگی