«هاش‌پاپی»به اتهام کلاه‌برداری مجازی ۳۵۰ میلیون پوندی، از سوی پلیس دوبی دستگیر شد

یکی از نام‌های معروف اینستاگرام به اتهام کلاه‌برداری مجازی به ارزش۳۵۰ میلیون پوند، دستگیر شد

عکس از صفحه رسمی Hushpuppi در اینستاگرام

این شخصیت پرنفوذ اینستاگرام که با نحوه زندگی لوکسش میلیون ها نفر به به خود جلب کرده بود، به اتهام یک تقلب ۳۵۰ میلیون پوندی در فضای مجازی توسط پلیس دبی بازداشت شد.

ریموند عباس اهل نیجریه، که ۲.۴ میلیون دنبال‌کننده‌اش او را با نام هاش‌پاپی (Hushpuppi) می‌شناسند، شب پنج‌شنبه هم‌زمان با تحقیق درباره پول‌شویی، تقلب مجازی، هک و کلاه‌برداری دستگیر شد.

۱۱ مظنون دیگر در جریان این عملیات که در ساعات اولیه صبح با مشارکت افسران اف‌بی‌آی، اینترپل و هم‌چنین پلیس دوبی صورت گرفت، دستگیر شدند. کارآگاهان درحالی که متهم ۳۸ ساله خواب بود به آپارتمانش یورش بردند و ۱۵۰ میلیون درهم (۳۰ میلیون پوند) را ضبط کردند.

عباس که پیش از این تاجر لباس‌های دست دوم به لاگوس، پایتخت نیجریه بود، از سوی کارآگاهان پرونده به استفاده از حساب اینستاگرام برای نمایش سبک زندگی یک میلیاردرلوکس و جذب و ترغیب دنبال‌کنندگان به عنوان قربانیان کلاه‌برداری، متهم شده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افسران پرونده می‌گویند که آدرس‌های ایمیل حدود دو میلیون قربانی را روی ده‌ها تلفن، رایانه و هارد پیدا کرده‌اند. بیش از ۱۰ خودروی لوکس و چمدانی پر از پول نقد هم در این یورش کشف شد.

«پس از تایید اطلاعاتی که در دست بود، گروه تبهکار، از جمله هاش‌پاپی، که با ثروتش در شبکه‌های اجتماعی جشن به راه انداخته بود، ردیابی شد. او پشت نقاب یک تاجر تلاش می‌کرد که قربانیان را در سراسر دنیا فریب دهد.»

جمال سالم الجلف، مدیر بخش تحقیقات جنایی پلیس دوبی در بیانیه‌ای به این نکات اشاره کرد.

«متهمان هم‌چنین با ساخت وب‌سایت‌های جعلی شرکت‌های معتبر و بانک‌ها، قربانیان را خارج از مرزها هدف قرار می‌دادند، اطلاعات کارت اعتباری آن‌ها را می‌دزدیدند و بعد پول‌های دزدیده شده را پول‌شویی می‌کردند.»

کارآگاهان می‌گویند که شواهد جمع‌آوری‌شده مبنی بر تقلب آشکاری در سطح جهان و به ارزش ۱.۶ میلیارد درهم (۳۵۲ میلیون پوند) است.

به گفته آقای الجلف، این عملیات که رمز آن «شکار روباه ۲» بود، پس از ماه‌ها بررسی فعالیت‌های این گروه انجام شد. کارآگاهان مبارزه با جرایم سایبری توانستند اعضای این گروه تبهکار را از طریق حساب‌‌های جعلی که در شبکه‌های اجتماعی می‌ساختند شناسایی کنند.

آقای عباس، که گزارش دستگیری او منتشر شده است، پس از انتشار تصویر یک رولزرویس سفید که به مجموعه خودروهایش اضافه شده‌بود و انتشار ویدیویی از خودش درحالی‌که اسکناس‌های صددلاری را به عنوان شاباش در یک عروسی می‌ریخت، دستگیر شد.

به گفته پلیس، تعداد زیادی از قربانیان احتمالی در کشور آمریکا سکونت دارند اما آقای عباس به تقلب در قاره اروپا و آمریکا و نیجریه هم متهم است. براساس گزارش‌های رسانه‌های محلی، او ادعا می‌کند که دلال املاک است اما بسیاری در نیجریه نسبت به رشد ناگهانی او از یک تاجر لباس به یک میلیونر معاملات ملکی مشکوک بودند.

آقای عباس پیش از این گفته بود که برای انگیزه دادن به دیگران، تصاویری از ولخرجی‌هایش در اینستاگرام منتشر می‌کند.

او در یکی از پست‌هایش نوشته‌است: «من چندتا از این چیزها منتشر کردم که اگر کسی روزی به صفحه من سرزد، تصمیم بگیرد که تسلیم نشود.»

رسانه‌های دوبی گزارش داده‌اند که عباس به نیجریه تحویل داده می‌شود تا محاکمه شود و دستگیری او هشداری برای دیگر کلاه‌برداران احتمالی است.

با توجه به افزایش معضل کلاه‌برداری در نیجریه، محمد بوهاری، رییس‌جمهور این کشور، پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۱۵ دستور مقابله با کلاه‌برداران را صادر کرد.

سخن‌گوی بوهاری به نشریه تایمز گفت: «عمل خلاف یک فرد نیجریایی، عمل همه نیجریایی‌ها، که مردمی سخت‌کوش و صادق‌اند، محسوب  نمی‌شود. نباید به‌دلیل اقدامات خلاف چند نفر، به ما برچسب مردم متقلب بخورد.»

ایندیپندنت برای اظهارنظر در این باره با آقای عباس تماس گرفته‌است.

© The Independent

بیشتر از جهان