اسکوترهای برقی به خیابان‌های بریتانیا می‌آیند

سرعت‌ اسکوتر‌ها محدود خواهد بود

رانندگان اسکوترهای برقی باید دست‌کم ۱۶ سال داشته باشند-VINCENZO PINTO / AFP

استفاده از اسکوترهای برقی کرایه‌ای از روز شنبه در خیابان‌های بریتانیا قانونی می‌شود. این اقدام پس از موافقت دولت با طرح آزمایشی ۱۲ماهه صورت می‌گیرد.

بنابر اعلام وزارت ترابری بریتانیا، نخستین برنامه آزمایشی که هفته آینده آغاز می‌شود، ارائه «جایگزین سبز» برای سفرهای محلی را بررسی می‌کند.

رانندگان اسکوترهای برقی باید دست‌کم ۱۶ سال سن، گواهی‌نامه کامل یا موقت خودرو، موتورسیکلت و یا گواهی‌نامه موقت آن را داشته باشند.

سرعت اسکوترهای برقی به ۱۵.۵ مایل در ساعت محدود شده و نمی‌تواند روی سنگ‌فرش‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این دوره آزمایشی شامل ایرلند شمالی نمی‌شود.

راشل مکلین، وزیر ترابری بریتانیا می‌گوید: «پس از پایان محدودیت‌های آمدوشد، فرصت بی‌نظیری برای حمل‌ونقل فراهم شده تا به صورت سبزتر و مناسب‌تر به صحنه برگردد. این اقدام می‌تواند به هوای پاک و سلامت اجتماعات سراسر بریتانیا منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسکوترهای برقی توان ترابری آسان، پاک و مقرون به‌صرفه را دارند، می‌توانند بار شبکه حمل‌ونقل را کاهش دهند و جایگزین سبزی برای جابه‌جایی در عین رعایت فاصله اجتماعی باشند.

این دوره آزمایشی به ما اجازه می‌دهد که ببینیم آیا واقعا اسکوترهای برقی این کارآیی را دارند.»

استفاده از اسکوترهای برقی در حال حاضر در خیابان‌های عمومی بریتانیا و سنگ‌فرش‌ها ممنوع است اما محبوبیت آن‌ها روبه افزایش است. تنها در مدت یک هفته تابستان گذشته پلیس کلان‌شهر حدود ۱۰۰ راننده اسکوتر برقی را متوقف کرد.

امیلی هارتریج، ستاره یوتیوب و مجری تلویزیونی، نخستین کسی بود که در بریتانیا در رانندگی با اسکوتر برقی کشته شد. او در جولای سال گذشته با یک کامیون در جنوب لندن تصادف کرد.

آیا قانونی شدن اسکوترهای برقی تاثیر مثبتی دارد؟

فعالان کارزارهای مربوط به استفاده از اسکوتر برقی، ممنوعیت استفاده در خیابان را منسوخ شده می‌دانند و ادعا می‌کنند که این وسایل، جایگزین‌های دوست‌دار محیط زیستی برای خودرواند.

آلن کلارک، مدیر امور دولتی و سیاست بریتانیا در شرکت کرایه اسکوتر لایم (Lime) می‌گوید: «این‌که بریتانیا حمل‌ونقل خُرد را به رسمیت می‌شناسد، و برنامه‌ آزمایشی اجرا می‌کند که اجازه می‌دهد اسکوترهای برقی مورد استفاده قرار گیرند، فرصتی واقعی را برای تغییر فراهم کرده‌است.

مدتی است که استفاده از اسکوترهای برقی در جاده‌ها و شهرهای سراسر اروپا رایج شده و کاربران لایم در سراسر دنیا به بیش از ۱۵۰ میلیون نفر رسیده‌اند. این به معنی کاهش بیش از ۱۲ هزار تن دی‌اکسیدکربنٰ و کاهش تراکم و آلودگی هوا است.

در روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده، به عنوان آغازی آزمایشی، منتظر شهرهایی سلامت‌تر، سبزتر و امن‌تر در سراسر بریتانیا هستیم.»

این درحالی‌است که استفاده از اسکوترهای برقی خصوصی در خیابان‌های عمومی هم‌چنان ممنوع است. دولت گفته است که این طرح آزمایشی اسکوترهای اجاره‌ای، رسیدن به تصمیم نهایی درباره لزوم استفاده و در پی آن، قانون‌گذاری درباره اسکوترها را مشخص می‌کند.

گزارش  های بیشتر از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان