کرونا در آلمان؛ جاده‌ها به خطوط دوچرخه‌سواری تبدیل شدند

برای تعیین خطوط گسترده شده، از برچسب‌های موقتی و علامت‌های قابل انتقال استفاده شده

- John MACDOUGALL / AFP

شهرهایی در آلمان جاده‌ها را به خطوط دوچرخه‌سواری تبدیل کرده‌اند تا به افراد اجازه دهند در طول قرنطینه اجباری ویروس کرونا، بتوانند فاصله مناسب را از یکدیگر رعایت کنند.

مقامات شهرهای مختلف در گوشه و کنار دنیا به طراحی مجدد محیط‌های شهری خود روی آورده‌اند تا از فشار رو به رشد بر پارک‌ها، مسیرهای پیاده‌روی و خیابان‌ها کاسته شود و شیوع کووید-۱۹ را محدود کنند.

روز جمعه، محله‌ای در برلین به برنامه‌ای چراغ سبز داد تا به طور موقت خطوط دوچرخه‌سواری را به دو باند خیابان تسری دهد تا امنیت دوچرخه‌سوران بدون اخلال، در مسیر رفت و آمد خودروها برقرار شود.

شورای کروزبرگ این پروژه را که در را به روی محلات کروزبرگ، شونبرگ و تمپلهاف گشود تا قوانین مشابهی در جاده‌های خود برقرار سازند، موفقیت‌آمیز اعلام کرد.

برای تعیین خطوط گسترده شده، از برچسب‌های موقتی و علامت‌های قابل انتقال استفاده شده است که بعد از اتمام قرنطینه اجباری، به راحتی می‌تواند برداشته شود.

به گزارش گاردین، ساکنان ۱۳۳ شهر آلمان نیز درخواست‌هایی برای چنین اقداماتی برای خطوط دوچرخه‌سواری شهرهای خود ثبت کرده‌اند.

علی‌رغم محدودیت‌های داخلی در کشور آلمان که شامل ممنوعیت هر گونه تحرک غیرضروری است، به استفاده از دوچرخه در سراسر کشور توصیه می‌شود.

سخنگوی وزارت حمل‌ونقل در ایالت تورنیگیا به خبرگزاری آلمان گفت: «استفاده از دوچرخه به شهروندان اجازه می‌دهد قوانین تماس حداقلی در اجتماع را رعایت کنند.»

جنز اسپان، وزیر بهداشت، هوبرتوس هیل، وزیر کار، و اتحادیه دوچرخه‌سواران آلمان، نیز دوچرخه‌سواری را به عنوان سالم‌ترین و ایمن‌ترین گزینه برای رفت‌و‌آمدهای ضروری معرفی کرده‌اند.

تعهد رو به رشد آلمانیان به دوچرخه‌سواری مسئولانه در اجتماع،  پیرو طرحی در شهر بوگوتا در کشور کلمبیا است که در آن ۴۷ مایل خط دوچرخه‌سواری در ماه گذشته افتتاح شد تا از شلوغ شدن  وسائط حمل و نقل عمومی و شیوع کووید-۱۹ جلوگیری شود.

کلودیا لوپز، شهردار بوگوتا، با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: «دوچرخه که راهی انفرادی برای عبور و مرور است، یکی از بهداشتی‌ترین راه‌های رفت‌و‌آمد برای جلوگیری از شیوع این ویروس است، به ویژه در مراحل اولیه جلوگیری، که توصیه می‌شود از تماس نزدیک با افراد و حضور در جاهای شلوغ خودداری شود.»

در جاهای دیگر نیز مقامات ایالت فیلادلفیا ۴.۷ مایل از جاده «مارتین لوتر کینگ جونیور» را که جاده‌ای عریض در کنار رودخانه است، به روی خودروها بسته‌اند،  و در شهر دنور هم خطوط و راه‌های موقتی برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در سطح شهر برقرار شده است تا به مردم اجازه دهد هنگام ورزش کردن از یکدیگر فاصله بگیرند.

در وینیپگ کانادا هم چهار خیابان در فاصله ۸ صبح تا ۸ شب در طول قرنطینه اجباری کشور، انحصارا برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در نظر گرفته شده است.

دیگر شهرها در سراسر دنیا نیز در حال اتخاذ روندهایی مشابه برای طراحی و برنامه‌ریزی جدیدی برای خطوط دوچرخه‌سواری خود هستند. اما لندن هنوز هیچ اقدامی در این باره در پیش نگرفته است. با این حال، عبور و مرور در جاده‌های اصلی شهر ۶۳ درصد کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایمون مانک، مدیر ساخت و ساز کارزار دوچرخه‌‌سواری لندن، به ایندیپندنت گفت: «برای ما خیلی غیرمنتظره است که می‌بینیم لندن روندی مشابه سایر شهرها برای تسهیل و افزایش دوچرخه‌سواری در خیابان‌های خود اتخاذ نکرده است.»

او به مثال هکنی در شرق لندن اشاره کرد که شورای محلی بنا دارد به طور موقت در طول قرنطینه اجباری، بعضی از خیابان‌های خود را فقط به روی دوچرخه‌سوران باز کند، ولی گفت که به اقدامات بیشتری توسط مقامات در این زمینه نیاز است.

او گفت: «اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که تعداد افرادی که قبلا دوچرخه‌سواری نمی‌کردند و اکنون دوچرخه می‌رانند، افزایش داشته است. بسیاری از شهرهای سراسر دنیا، خیابان‌های خود را تقسیم کرده‌اند تا خطوط بیشتری برای دوچرخه‌سواری فراهم آورند و ما نیز باید چنین اقداماتی را دنبال کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان