دقیقا ماسک چگونه از شیوع ویروس کرونا جلوگیری می‌کند

تفاوت عظیم میان پوشیدن و نپوشیدن ماسک در جلوگیری از سرایت میکروب‌ها

دکتر ریچارد دیویس، میکروب‌شناس با انتشار این تصویر در توییتر سعی در آگاهی‌‌بخشی هر چه بیشتر در مورد پوشیدن ماسک صورت دارد - عکس از شبکه‌های اجتماعی

یک میکروب‌شناس با انتشار پستی در توییتر که به شکل فراگیری دست به دست چرخید، نشان داد ماسک چقدر در جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ موثر است.

دکتر ریچارد دیویس عکس‌هایی از آزمایشی که خود انجام داده منتشر کرد تا نشان دهد گذاشتن ماسک بر صورت چگونه دقیقا جلوی انتقال ذرات میکروب را بین دو نفر می‌گیرد.

او توییت کرد: «ماسک چه کاری انجام می‌دهد؟ جلوی خروج ذرات و قطرات تنفسی موجود در دهان و گلوی شما را می‌گیرد. دو نمایش ساده: اول، من مقابل یک ظرف آگار(پودر شیمیایی ژلاتینی) با ماسک بر صورت و بدون پوشیدن ماسک عطسه کردم، آهنگ خواندم، حرف زدم و صحبت کردم. مجموعه باکتری‌هایی که می‌بینید مکانی است که ذرات تنفسی فرود آمده‌اند، پوشیدن ماسک تقریبا جلوی تمام آن‌ها را می‌گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تفاوت که با نمایش ظروف آزمایشگاهی در عکس دیده می‌شود بسیار زیاد است: وقتی دکتر دیویس ماسک به صورت داشت تقریبا هیچ میکروبی در ظرف آزمایشگاهی دیده نشد و وقتی ماسک نپوشید آن ظرف از میکروب‌های مختلف پر شد.

در نمایش دوم، دکتر دیویس تاثیر فاصله‌گیری در اجتماع را با و بدون پوشیدن ماسک نشان داد.

او توییت کرد: «من ظرف‌های آزمایشگاهی جمع‌آوری باکتری را در فاصله ۲، ۴ و ۶ پایی از خود قرار دادم و به شدت برای حدود ۱۵ ثانیه سرفه کردم. این کار را با و بدون پوشیدن ماسک انجام دادم. همان‌طور که از باکتری‌های جمع‌شده در هر ظرف مشخص است، بیش‌تر ذرات تنفسی در فاصله کم‌تر از ۶ پایی فرود آمدند ولی پوشیدن ماسک جلوی خروج تقریبا تمام آن‌ها را گرفت.»

عکس‌های منتشر شده دوباره تاثیر شدید و تفاوت عظیم میان پوشیدن و نپوشیدن ماسک در جلوگیری از سرایت میکروب‌ها را به نمایش گذاشتند.

دکتر دیویس افزود آزمایش او مدل علمی معمول برای الگوبرداری از نحوه شیوع ویروس کرونا نیست ولی تاثیر استفاده از ماسک و پوشاندن صورت را در جلوگیری از سرایت بیماری نمایش می‌دهد.

او نوشت: «می‌دانم که این آزمایش ساده که یک‌بار انجام شده است نحوه علمی و متداول الگوبرداری از ویروس‌ها و نحوه شیوع ویروس سارس-کوو-۲ نیست. اما مجموعه باکتری‌های معمولی از دهان و گلوی من نشان می‌دهد پوشیدن ماسک چگونه جلوی خروج ذرات بزرگ تنفسی را می‌گیرد که دقیقا همان راهی است که به نظر ما بیش‌تر از همه باعث شیوع کووید-۱۹ می‌شود و پوشیدن ماسک می‌تواند به راحتی جلوی آن را بگیرد.»

در بریتانیا در حال حاضر هنگام استفاده از وسائل حمل‌ونقل عمومی پوشیدن ماسک بر صورت الزامی است.

© The Independent

بیشتر از زندگی