پنج‌ سال حبس قطعی برای شهروند ایرانی- فرانسوی

فریبا عادل‌خواه محقق ایرانی-فرانسوی از خردادماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد

فریبا عادلخواه، انسان‌شناس ایرانی-فرانسوی - Thomas ARRIVE / Sciences Po / AFP

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده محکومیت فریبا عادلخواه، شهروند ایرانی - فرانسوی که سال گذشته به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شد، گفت: «دادگاه بدوی ما در خصوص این فرد درخواست تجدیدنظر در رای صادره را کرده بود و این رای به تجدید نظر رفته و اخیرا حکم دادگاه بدوی تایید شده است».

غلامحسین اسماعیلی امروز دهم تیر ماه در نشست خبری خود گفت: «این خانم به لحاظ ارتکاب جرایمی امنیتی به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده است. البته یک حبس یک و نیم ساله هم دارد که در نهایت همان حبس پنج‌ساله با احتساب ایام بازداشت موقت اجرا خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آبان ماه ۱۳۹۸ سعید دهقان،‌ وکیل فریبا عادل‌خواه اعلام کرده بود که اتهام او اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی است و تاکنون چند بار قرار بازداشت موقت او تمدید شده است. دهقان به خبرگزاری ایسنا گفته بود که «رولاند مارشال نیز احتمالا به دلیل دوستی با فریبا عادل‌خواه بازداشت شده و تا این لحظه دلایل اتهامی موکلان او که مطابق با اصل ۳۲ قانون اساسی باید در کنار ایراد اتهام بیان شود، مطرح نشده است».

فریبا عادل‌خواه، محقق ایرانی-فرانسوی در حوزه انسان‌‌شناسی است که از خردادماه سال ۹۸ در بازداشت به سر می‌برد. رولاند مارشال، پژوهشگر فرانسوی نیز که در حوزه آفریقا تحقیق می‌کند به همراه عادل‌خواه بازداشت شد.

اوایل خرداد ماه امسال بود که وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به محکومیت فریبا عادل‌خواه گفته بود که  دستگیری این شهروند ایرانی-فرانسوی «انگیزه سیاسی» داشته است. وزیر خارجه فرانسه در آن زمان گفته بود که «رابطه با ایران پس از دستگیری این شهروند ایرانی-فرانسوی دشوارتر شده است.»

ژان ایولودرین به رادیو داخلی فرانسه گفته بود: «این محکومیت بر پایه هیچ عنصر جدی نیست و انگیزه سیاسی دارد. ما قاطعانه از مقامات ایرانی می‌خواهیم فریبا عادل‌خواه را بدون تاخیر آزاد کنند.»

مقامات فرانسوی تا‌کنون بارها خواستار آزادی عادل‌خواه شده‌اند، اما تهران می‌گوید تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و در مورد عادل‌خواه طبق قوانین جمهوری اسلامی برای یک شهروند ایرانی عمل می‌کند.

رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی که در سفر به ایران همراه عادل‌‌خواه بود دستگیر شده بود در فرایند مبادله زندانیان بین ایران و فرانسه در ازای آزادی جلال روح‌الله نژاد از زندان‌های فرانسه،‌ آزاد شد و به فرانسه بازگشت. 

بیشتر از