وکیل فریباعادل‌خواه: اتهام موکلم تبانی علیه امنیت ملی است

سعید دهقان می‌گوید، رولاند مارشال به دلیل دوستی با عادل‌خواه بازداشت شده است

عکس از همشهری آنلاین

سعید دهقان،‌ وکیل فریبا عادل‌خواه اعلام کرده که اتهام او اجماع و تبانی علیه امنیت ملی است و تا کنون چند بار قرار بازداشت موقت او تمدید شده است. او به ایسنا گفته که رولاند مارشال نیز احتمالا به دلیل دوستی با فریبا عادل‌خواه بازداشت شده و تا این لحظه دلایل اتهامی موکلان او که مطابق با اصل ۳۲ قانون اساسی باید در کنار ایراد اتهام بیان شود، مطرح نشده است.

دهقان همچنین به دو نوبت ملاقات با موکلان خود اشاره کرده و می‌گوید پرونده آنها در شعبه اول بازپرسی دادسرای امنیت اوین است و هنوز به دادگاه ارسال نشده است.

فریبا عادل‌خواه، محقق ایرانی-فرانسوی در حوزه انسان‌‌شناسی است که ازخردادماه سال جاری در بازداشت به سر می‌برد. رولاند مارشال نیز که در حوزه آفریقا تحقیق می‌کند به همراه عادل‌خواه بازداشت شد.

دولت فرانسه تا دو هفته قبل که خبر بازداشت روح‌الله زم،‌ مدیر آمدنیوز منتشر شد، بازداشت رولاند مارشال را به طور رسمی تایید نکرده بود.

برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد بازداشت زم از سوی اطلاعات سپاه حاکی از آن است که احتمال نوعی همکاری بین دولت فرانسه و جمهوری اسلامی برای بازداشت زم در مقابل آزادی دو شهروندش از ایران وجود دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زم در سال‌های اخیر در فرانسه زندگی می‌کرد و در نخستین اعتراف تلویزیونی پس از دستگیری به نام فرانسه به عنوان کشوری غیر قابل اعتماد اشاره کرد. مقامات سپاه نیز ادعا می‌کنند در عملیات فریب سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه موفق به دستگیری زم شده‌اند.

هرچند هیچ یک از این گمانه‌زنی‌ها تایید شده نیست، دولت فرانسه سابقه طولانی در مبادله زندانیان با ایران دارد.

این در حالی است که سعید دهقان به ایسنا گفته پرونده موکلان‌اش به دادگاه ارجاع نشده و همچنان در حال مذاکره با مقامات قضایی برای رفع سوء تفاهم است، زیرا تا این لحظه هیچ ادله‌ای برای اتهامات وارده، مطرح نشده است.

غلامحسین اسماعیلی،‌سخنگوی قوه قضاییه نیز در نشست خبری ۲۵ تیرماه خود گفته بود، فریبا عادل‌خواه به تازگی دستگیر شده و با توجه به ماهیت پرونده هنوز وقت اطلاع رسانی در مورد آن نیست.

انتشار مصاحبه با وکیل فریبا عادل‌خواه در ایسنا و مطرح شدن این نکته که مذاکره برای رفع سوء تفاهم‌ها در جریان است، می‌تواند به معنی برخی تحرک‌ها در پرونده عادل‌خواه و رولاند مارشال در جهت آزادی آنها باشد. در این صورت نمی‌توان ارتباط پرونده روح‌الله زم با شهروندان فرانسوی بازداشت شده در ایران را به طور کلی منتفی دانست.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از جمله مقاماتی است که در ماه‌های اخیر تلاش مضاعفی برای برون رفت از بن‌بست جاری انجام داده و می‌کوشد بین ایران و آمریکا نقش میانجی را ایفا کند.

آخرین پیشنهاد او در نظر گرفتن یک خط اعتباری برای ایران و تعلق تحریم‌ها در مقابل وارد شدن ایران به مذاکره‌های گسترده‌تر بر سر آینده برنامه‌های هسته‌ای و امنیت منطقه‌ای است.

فرانسه از این طریق می‌کوشد هم اعتبار دیپلماتیک خود را در صحنه بین‌المللی افزایش دهد و هم منافع خود، ‌شامل آزادی شهروندانش را تضمین کند.

این در حالی است که مقامات تهران بارها به طور علنی پیشنهاد مبادله زندانیان خارجی را با زندانیان ایرانی که اغلب آنها به اتهام دور زدن تحریم‌ها در زندان به سر می‌برند، مطرح کرده است. اخیرا نیز عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد، فهرستی زندانیان قابل مبادله بین ایران و آمریکا را از طریق سفارت سوئیس به واشینگتن فرستاده است. 

آمریکا، بریتانیا و فرانسه به عنوان اصلی‌ترین کشورهایی که بیشترین شمار اتباع خارجی بازداشت شده در ایران را دارند، تا کنون به پیشنهاد روشن ایران برای مبادله زندانیان به طور علنی پاسخ مثبت نداده‌اند،‌ اما به نظر می‌رسد رایزنی‌های پشت پرده بین پایتخت‌ها در جریان است. 

بیشتر از