کرونا در ایران؛ بالا رفتن میزان ابتلا در جوانان زیر ۳۰ سال

نگرانی‌ درباره پر شدن ظرفیت تمام بیمارستان‌های تهران

روسای سه بیمارستان در تهران هم هشدار دادند که بالا رفتن آمار بستری شدن بیماران کرونایی در میان جوانان زیر ۳۰ سال بسیار نگران کننده است. - ATTA KENARE / AFP

 نگرانی‌ها درباره افزایش تعداد مبتلایان و به تبع آن شمار قربانیان ویروس کرونا در ایران هر روز بیشتر می‌شود. امروز، سه‌شنبه دهم تیرماه، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت ایران گفته است که «کرونا شوخی‌بردار نیست و جدی جدی آدم می‌کشد. اخیرا موارد بستری مبتلایان بدحال و جوان افزایش یافته است و همه اینها یک زنگ خطر و هشداری است و مردم نباید این معضل را شوخی بدانند».

به گفته ایرج حریرچی  تاکنون شش استان به علاوه تهران درخواست‌هایی در زمینه «بازگشت محدودیت‌ها» داشته‌اند و حتی برخی موارد با این اختیار در استان‌هایی که درخواست داشتند، با محدودیت مجدد مواجه شده‌اند.

وی با تاکید کرده که «ما مجبوریم بازگشایی‌ها را انجام دهیم اما وقتی بازگشایی‌ها انجام می‌شود باید پروتکل‌های بهداشتی را هم رعایت کنیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ نتیجه «جبری و الزامی رفتار مردم در بازگشایی‌ها و عدم رعایت نکات بهداشتی درمانی است»، گفته که «هدفگیری ما در وزارت بهداشت، رسیدن به آمار تک‌رقمی مرگ و میر بود، اما تقریبا دو هفته‌ای می‌شود که ارقام مرگ و میر سه رقمی شده است».

این مقام مسئول از مردم خواسته اگر به خودشان «رحم» نمی‌کنند، به وضعیت کادر درمانی «رحم» کنند و ماسک بزنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و بدون «توجیه اقتصادی» از منزل خارج نشوند.

از سوی دیگر روسای سه بیمارستان در تهران هم هشدار دادند که بالا رفتن آمار بستری شدن بیماران کرونایی در میان جوانان زیر ۳۰ سال بسیار نگران کننده است. 

خسرو صادق نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی، گفته «تعداد قابل توجهی از بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه جوان زیر ۳۰ سال هستند که این موضوع نگرانی ما را بیشتر کرده است».

دکتر مهرپور رئیس بیمارستان شریعتی تهران هم گفته «کادر درمان دارند با بیماری درگیر می‌شوند. شرایط را خطرناک می‌دانم و به عنوان سربازی که در خط مقدم در حال مبارزه است، از مردم می‌خواهم که وضعیت را جدی بگیرند».

رئیس بیمارستان سینا هم با تاکید بر موج همه‌گیری کرونا در جوانان گفته است: «اکنون چه اتفاقی افتاد، نمی‌دانم. این اتفاق باعث شد که موج زیادی از بیماران در سنین پایین‌تر و در شرایط نامناسب‌تر به بیمارستان مراجعه کرده‌اند».

 به گفته وی «داریم مرگ عزیزان‌مان را می‌بینیم که می‌تواند تراژدی دردناکی باشد. اگر همین مسیر را طی کنیم، تمام بیمارستان‌ها پر می‌شوند».

در همین حال خبرگزاری ایرنا به نقل از معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نوشته است که «در ۱۵ روز آینده میزان بروز، بستری و مرگ و میر بیماران مبتلا به این ویروس در کشور افزایش می‌یابد.»

این مقام مسئول  گفته که «مردم این ویروس را شوخی گرفته‌اند» و در صورت ادامه بی‌توجهی به استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی «قطعا دچار مشکل خواهیم شد.»

بنا به گفته مقامات بهداشتی استان تهران بحران کرونا در این استان در حال نزدیک شدن به شرایط سخت روزهای ابتدایی ورود کرونا به کشور است. 

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز امروز گفته که « بر اساس بررسی ستاد ملی مقابله با کرونا مهمترین دلیل افزایش تعداد مبتلایان در کشور، ‌ عادی شدن کرونا برای مردم است».

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته  ۱۴۷ نفر به شمار قربانیان افزوده شده است و مجموع قربانیان این ویروس کشنده در کشور به عدد ۱۰ هزار و ۸۱۷ نفر رسیده است.

سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت که هم‌چون روزهای گذشته آمار جدید کرونا را در کشور را اعلام می‌کرد، از شناسایی ۲۴۵۷ نفر مبتلای جدید طی یک روز گذشته سخن می‌گفت شمار کلی مبتلایان در ایران را ۲۲۷ هزار و ۶۶۲ نفر اعلام کرد.

بنا به گفته سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

بیشتر از