اشتراک ویدئوی مردمی در حال فریاد زدن «قدرت سفیدها» توسط ترامپ

این ویدیو چند ساعت بعد از صفحه توئیتر رئیس جمهور پاک شد

رئیس جمهور بارها متهم شده که ملی‌گرایان سفیدپوست را مورد لطف قرار می‌دهد- Nicholas Kamm / AFP

دونالد ترامپ ویدیویی را به اشتراک گذاشته است که در آن یکی از طرفدارانش رو به معترضان در تجمع بازنشستگان در فلوریدا فریاد می‌زند «قدرت سفیدپوستان».

رئیس جمهور صبح روز یکشنبه در مطلبی در حساب توییتر، با نزدیک به ۸۳ میلیون خواننده، آورده «از مردم بزرگ شهر ویلیجز کمال تشکر را دارم. چپ‌های تندرو کاری نمی‌توانند بکنند. پاییز امسال خزان دموکرات‌ها خواهد بود. جو فاسد کارش تمام است. دیدار به زودی!!!»

این ویدیو از چند قطعه تشکیل شده که ماشین‌های گلف را در حال رژه نشان می‌دهند و رانندگان به حمایت از رئیس جمهور در انتخابات پیش‌رو پرچم‌های آمریکا را بالا گرفته و در طرفین مسیر حرکت آنها معترضانی ایستاده‌اند.

در اولین قطعه از این ویدیو، مردی با لباسی که روی آن نوشته «کهنه سربازان ترامپ» مشتش را گره کرده و فریاد می‌زند «قدرت سفیدپوستان».

رئیس جمهور بارها متهم شده که ملی‌گرایان سفیدپوست را مورد لطف قرار می‌دهد و در روزهای اخیر نیز شرکت کنندگان در تظاهرات‌ «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» را به برخورد شدید و بازداشت تهدید کرده است.

وی به طریقی مشابه در سال ۲۰۱۷ در جریان یک گردهمایی «اتحاد راست‌گرایان» نئونازی‌ها را «مردمی بسیار خوب» توصیف کرد. وی در این گردهمایی در شرایطی خشونت‌گرایی را «از سوی هر دو طرف» محکوم می‌کرد که یک خودبرترپندار سفیدپوست یکی از تظاهر‌کنندگان ضد تبعیض‌نژادی را به قتل رسانده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ویدیو چند ساعت بعد از صفحه توییتر رئیس جمهور پاک شد. یک سخنگوی کاخ سفید در اطلاعیه‌ای مدعی شد که رئیس جمهور «صدای شخصی که آن حرف را زده بود نشنیده و فقط دیده که هواداران وی با اشتیاق از وی طرفداری می‌کنند.»

پست کردن ویدئو روز یکشنبه پس از آن رخ می‌دهد که اعلام شد دست کم چهار تن از معترضانی که اقدام به پایین کشیدن مجسمه اندرو جکسون کرده بودند با اتهاماتی از سوی دادگاه فدرال مواجهند. رئیس جمهور پیش‌تر فرمانی را به امضاء رساند تا «تضمین شود هر شخص یا گروهی که بنای یادبود یا مجسمه‌ای را تخریب کرده یا آسیب برساند با شدیدترین وجه مورد پیگرد قرار خواهد گرفت». این در حالی است که چنین قانونی از قبل در سطح فدرال وجود دارد.

رئیس جمهور صبح روز یکشنبه در یک سری پیام به انتقاد از نامزد دموکرات‌ها، جو بایدن، پرداخت، مطلبی را از سوی نظریه‌پردازان توطئه QANon در مورد نماینده کنگره کالیفرنیا به اشتراک گذاشت و مدعی شد «هیچ کس به او خبر نداده» که روسیه به سربازان آمریکا «گویا حمله کرده‌اند». مورد اخیر ظاهرا در رابطه با گزارش‌هایی است مبنی بر این که مسکو برای کشتن سربازان آمریکایی جوایزی را به شبه‌نظامیان افغانستان پیشنهاد داده است.

الکس آذر، وزیر خدمات انسانی و بهداشتی، در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان چند لحظه پس از مطلب رئیس جمهور در توییتر گفت: «من نه این ویدیو را دیده‌ام نه این توییت را، اما بدیهی است که نه رئیس جمهور و نه اعضاء دولت و نه من هیچ گاه کاری نمی‌کنیم که نشان از حمایت از سفیدهای خودبرترپندار یا هر گونه تبعیض‌نژادی باشد.»

وقتی از وی سوال شد که آیا رئیس جمهور به اشتباه این ویدئو را به اشتراک گذاشته، ایشان حاضر به اظهارنظر نشد و افزود «شکی نیست که رئیس جمهور و من و تمام هیئت دولت مخالف هر اقدام سفیدبرترپنداری هستیم.»

پروژه لینکلن، گروه جمهوری‌خواه مخالف ترامپ، با نمایش پست رئیس جمهور در توییتر نوشته «حداقل حالا می‌دانیم که ترامپ برای مبارزات انتخاباتی خود یک شعار جدید پیدا کرده است».

رئیس جمهور روز جمعه با لغو برنامه دیدار از میعادگاه مطلوبش، زمین گلف نیوجرسی، اعلام کرد که در کاخ سفید می‌ماند تا «مطمئن شود نظم و ترتیب برقرار است». این تصمیم پس از آن صورت گرفت که تظاهرکنندگان ضد تبعیض‌نژادی هفته گذشته مجسمه جکسون را مورد هدف قرار داده بودند. رئیس جمهور روز شنبه در باشگاه ویرجینیا خودش به بازی گلف پرداخت.

© The Independent