پیشروی ارتش اسرائیل در رفح؛ میانجی‌ها از بن‌بست در مذاکرات آتش‌بس خبر دادند

اختلاف اساسی میان اسرائیل و حماس همچنان بر سر آزادی گروگان‌ها و پایان دادن به جنگ است

ویرانی‌های ناشی از جنگ در شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه‌‌ــ AFP

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، روز سه‌شنبه چهاردهم مه (۲۵ اردیبهشت) اعلام کرد که مذاکرات آتش‌بس غزه به دلیل عملیات اسرائیل در شهر رفح به بن‌بست رسیده است.

اسرائيل هم‌زمان با عملیات در رفح که از هفته‌های گذشته آغاز شد، یک گذرگاه اصلی را برای کمک‌رسانی از مرز مصر بسته است؛ اقدامی که گروه‌های بشردوستانه می‌گویند بحران انسانی موجود را وخیم‌تر کرده است.

به گزارش رویترز، نخست‌وزیر قطر در یک مجمع اقتصادی در دوحه گفت: «در چند هفته گذشته، افزایش سرعت پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس را شاهد بودیم، اما متاسفانه اوضاع در مسیر درست پیش نرفت و در حال حاضر تقریبا در وضعیت بن‌بست قرار داریم. آنچه در رفح اتفاق افتاد، ما را به عقب برد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تانک‌های اسرائیلی روز سه‌شنبه بیشتر در شرق رفح نفوذ کردند و به برخی مناطق مسکونی رسیدند. ارتش اسرائیل حملاتش را در شهری که پس از هفت ماه جنگ، بیش از یک میلیون نفر آنجا پناه گرفته بودند، افزایش داده است و بسیاری از آوارگان ناچار دوباره جابه‌جا شده‌اند.

نخست‌وزیر قطر که کشورش در طول درگیری حماس و اسرائیل برای میانجی‌گری تلاش‌ می‌کرد، گفت که قطر همچنان به کارش ادامه خواهد داد. او با بیان اینکه اختلاف اساسی بین دو طرف بر سر آزادی گروگان‌ها و پایان دادن به جنگ است، افزود: «یک طرف می‌خواهد جنگ را پایان دهد و سپس در مورد گروگان‌ها صحبت کند و طرف دیگر خواسته‌اش این است که گروگان‌ها بدون پایان یافتن جنگ آزاد شوند.»

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی هشدار داد که حتی اگر جنگ متوقف شود، بدون برنامه‌ای برای بهبود وضعیت غزه، در میان‌مدت، خطر افزایش افراطی‌گری وجود دارد.

متحدان بین‌المللی اسرائیل و گروه‌های امدادی بارها از تهاجم زمینی به شهر رفح که مملو از پناهجویان است، انتقاد کرده و درباره وقوع یک فاجعه انسانی بالقوه هشدار داده‌اند؛ با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل،‌ اعلام کرده که برای از بین بردن حماس، اجرای عملیات نظامی در رفح ضروری است.

اسرائیل هفته پیش دستور داد بخش‌هایی از شرق رفح تخلیه شود. دور دوم دستور خروج از بخش‌های گسترده‌تری از این شهر جنوبی غزه نیز روز شنبه صادر شد. به ساکنان رفح اعلام شده که به سمت المواصی که اسرائیل آن را به عنوان منطقه بشردوستانه تعیین کرده است، حرکت کنند. این در حالی است که سازمان‌های امدادرسان هشدار داده‌اند آن منطقه فاقد امکانات بهداشتی و امکانات لازم برای تعداد زیاد آوارگان است.

آنروا، سازمان امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک، مستقر در غزه، تخمین می‌زند که از ششم ماه مه حدود ۴۵۰ هزار نفر از رفح خارج شده‌اند. این سازمان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مردم با خستگی مداوم، گرسنگی و ترس مواجه‌اند. هیچ جا امن نیست.»

سازمان ملل اعلام کرده که جنگ بسیاری از جمعیت غزه را به مرز قحطی رسانده و تاسیسات پزشکی را ویران کرده است. بنا بر گزارش‌های منتشرشده،‌ بیمارستان‌ها یا کار نمی‌کنند یا با کمبود شدید سوخت برای ژنراتورهای برق و سایر لوازم ضروری مواجه‌اند.

در همین حال طی روزهای گذشته درگیری در سراسر نوار غزه از جمله در مناطق شمالی تشدید شده و ارتش اسرائیل به مناطقی بازگشته که ماه‌ها پیش ادعا کرده بود حماس را آنجا از بین برده است. اسرائیل مدعی است این عملیات برای جلوگیری از بازسازی ظرفیت‌های نظامی حماس که غزه را کنترل می‌کند، انجام می‌شود.

مقام‌های بهداشتی غزه که در آمارهایشان غیرنظامیان فلسطینی و جنگجویان را تفکیک نمی‌کنند، اعلام کرده‌اند تعداد کشته‌شدگان جنگ اسرائیل و حماس اکنون از ۳۵ هزار نفر فراتر رفته است. به گفته آن‌ها، در ۲۴ ساعت گذشته، ۸۲ فلسطینی کشته شده‌اند که بالاترین میزان تلفات در یک روز طی چند هفته گذشته است.

روز دوشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مراسم روز یادبود سربازان کشته‌شده در اورشلیم شرکت کرد. او در این مراسم با بیان اینکه «جنگ علیه حماس مبارزه‌ای برای حفظ موجودیت، آزادی، امنیت و رفاه اسرائیل است» تاکید کرد: «جنگ استقلال ما هنوز تمام نشده است و ادامه دارد.»

تاکید نتانیاهو برای حمله به رفح به منظور از بین بردن کامل حماس یکی از عمیق‌ترین شکاف‌ها را بین اسرائیل و متحد اصلی‌اش، ایالات متحده، ایجاد کرده است. واشینگتن که برای اولین بار از زمان آغاز جنگ غزه، از تحویل برخی تسلیحات به تل‌آویو را متوقف کرده، می‌گوید اسرائیل نباید بدون برنامه‌ای برای محافظت از غیرنظامیان، به رفح حمله کند. با این حال دفتر یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه گفت که او، آنتونی بلینکن را از «عملیات دقیق» در منطقه رفح مطلع کرده است.

بیشتر از جهان