دونالد ترامپ: نفرت در آمریکا جایی ندارد

رئیس جمهوری آمریکا نژاد پرستی، تعصب و برتری طلبی سفید پوستان را نکوهش کرد

SAUL LOEB / AFP

دو روز پس از تیراندازی‌های خونین پایان هفته گذشته در ایالات متحده، دونالد ترامپ می‌گوید آمریکا باید نژادپرستی، تعصب و برتری‌طلبی سفید پوستان را تقبیح کند.

آقای ترامپ در نخستین سخنرانی مفصل خود پس از تیراندازی‌های پایان هفته در شهر ال پاسو ایالت تگزاس و شهر دیتون ایالت اوهایو که مجموعا جان نزدیک به ۳۰ تن را گرفت و ۶۰ تن را مجروح کرد، گفت: «حالا وقت آن است که احزاب تفاوت سیاسی مخرب خود را کنار بگذارند و جسارت آن را پیدا کنند تا در برابر نفرت، با اتحاد، از خودگذشتن و محبت پاسخ بدهند».

او افزود: «نفرت جایی در آمریکا ندارد. نفرت ذهن را منحرف، قلب را ویران و روح را می‌بلعد».

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: «اگر ما بتوانیم پس از این همه سال قوانین عالی وضع کنیم، مطمئن می‌شوم که در برابر آنانی که مورد حمله قرار گرفته‌اند، بی‌تفاوت نیستیم».

آقای ترامپ صبح امروز نیز در رشته توئیت‌هایی نوشت که نمی‌شود از کنار کشتار شهروندان آمریکایی بی‌تفاوت گذشت. او از قانون‌گذاران جمهوریخواه و دموکرات خواست تا مشترکا طرحی برای بازرسی سخت‌گیرانه پیشینه خریداران اسلحه ارائه کنند و در صورت ممکن لایحه اصلاح قوانین مهاجرت و شرایط مالکیت و کنترل بر اسلحه را به طور همزمان به کنگره آمریکا معرفی کنند.

پایان هفته‌ گذشته در آمریکا خونین بود. مردی مسلح در شهر ال پاسو ایالت تگزاس با شلیک به خریداران یک فروشگاه بزرگ بیست تن را کشت و بیست و شش تن را زخمی کرد. یک روز پس از این حادثه خونین، ۹ تن در یک تیراندازی در شهر دیتون ایالت اوهایو جان باختند و نزدیک به سی تن زخم برداشتند.

شمار تیراندازی‌های سال ۲۰۱۹ در آمریکا با این دو حمله به ۲۵۱ مورد رسید. در هفت ماه نخست امسال نزدیک به ۸۵۸۰ شهروند آمریکایی در خشونت‌های ناشی از استفاده اسلحه کشته شده‌اند. رقم آنانی که در این حوادث زخم برداشته‌اند به ۱۸ هزار تن می‌رسد.

به گفته مقام‌های پلیس، هر دو فرد مظنون تیراندازی در ال پاسو و دیتون سفید پوست بوده‌اند. پاتریک کروشس مظنون تیراندازی در ال پاسو در یادداشتی پیش از تیراندازی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود، عمل‌اش را «واکنشی به اشغال آمریکا از سوی مهاجران لاتین تبار» خوانده بود.

در همین حال، دموکرات‌ها از سناتو مچ مکنال که رهبری اکثریت جمهوریخواه در سنای این کشور را دارد، خواسته‌اند تا در پاسخ به تیراندازی‌های اخیر، جلسه فوق العاده سنا را برگزار کند.

دسترسی شهروندان آمریکایی به اسلحه بخشی از تصمیم‌هایی است که در پانزدهم دسامبر ۱۷۹۱ به عنوان متمم دوم قانون اساسی آمریکا تصویب گردید و در منشور حقوق ایالات متحده آمریکا گنجانده شد.