کرونا؛ ابتلای بیش از ۱۰ میلیون تن و مرگ حدود ۵۰۰ هزار تن در جهان

تعداد موارد مبتلا حدودا دو برابر میزان سالانه آنلفلوآنزا است

اولین مورد ابتلا به کرونا ۱۰ ژانویه در شهر ووهان چین رسما اعلام شد و بعد از آن به تمام دنیا شیوع یافت- RODRIGO BUENDIA / AFP

بر اساس ردیاب دانشگاه جانز هاپکینز و ارقام رویترز، آمار جهانی موارد ابتلا به ویروس کرونا در روز یکشنبه از مرز ۱۰ میلیون نفر گذشت.

حدود نیم میلیون نفر طی هفت ماه گذشته در اثر ابتلا به بیماری تنفسی کووید-۱۹ جان باخته‌اند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، تعداد موارد مبتلا حدودا دو برابر میزان سالانه بیماری وخیم آنفلوآنزای سالانه است.

این آمار وحشتناک بعد از آن اعلام شد که بسیاری از کشورها ضمن آن که که تغییراتی قابل توجه در محیط کار و زندگی اجتماعی شهروندان اعمال کرده‌اند که می‌تواند برای یک سال یا بیشتر، تا زمانی که شاید واکسنی برای این بیماری کشف شود، ادامه یابد، تمهیدات اصلی قرنطینه را کنار گذاشته‌اند.

کشورهای دیگری اما در حال تجربه افزایش مجدد موارد ابتلا هستند که باعث شده است بعضی از آنان دوباره به صورت جزئی تحت قرنطینه بروند.

بر اساس ارقام رویترز، اروپا، امریکای شمالی و امریکای لاتین هر یک حدود ۲۵ درصد موارد ابتلا را در خود جای داده‌اند، در حالی که سهم آسیا و خاورمیانه به ترتیب ۱۱ و ۹ درصد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر ردیاب دانشگاه جانز هاپکینز، تاکنون بیش از ۴۹۹ هزار مرگ در ارتباط با این بیماری گزارش شده است که تقریبا برابر با تعداد مرگ‌های سالانه در اثر آنفلوآنزا است.

اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ۱۰ ژانویه در شهر ووهان چین رسما اعلام شد و بعد از آن به تمام دنیا شیوع یافت.

موارد ابتلا و مرگ اول در اروپا ظاهر شدند و بعد به ایالات متحده و بعدتر به روسیه رسیدند.

اکنون هند و برزیل شاهد ابتلای روزانه بیش از ۱۰ هزار نفر هستند.

هر دوی این کشورها مجموعا یک سوم تمام موارد هفته گذشته را به خود اختصاص داده‌اند. برزیل آمار بی‌سابقه ۵۴ هزار و ۷۰۰ مورد جدید را در ۱۹ ژوئن گزارش کرد. بعضی از محققان اخطار داده‌اند آمار مرگ در آمریکای لاتین ممکن است از ۱۰۰ هزار نفر در این هفته، تا ماه اکتبر به بیش از ۳۸۰ هزار نفر برسد.

آمار کلی موارد ابتلا طی هفته گذشته روزانه حدود ۱-۲ درصد افزایش داشته که بسیار پایین‌تر از نرخ ۱۰ درصدی موارد روزانه جدید در ماه مارس است.

علی رغم این که کشورهایی نظیر چین، نیوزیلند و استرالیا به طور عمده قادر به کنترل شیوع بیماری بودند، اما در ماه گذشته تمام آنها شیوع مجدد ویروس را تجربه کردند.

گرچه ایالات متحده که بیشترین موارد ابتلا نسبت به هر کشور دیگری را با بیش از ۲.۵ میلیون مورد ابتلا گزارش کرده است، توانست نرخ شیوع ویروس را در ماه مه کاهش دهد، اما طی هفته‌های اخیر ویروس کرونا به مناطق روستایی این کشور و سایر مناطقی رسیده است که پیش از آن تحت تاثیر قرار نگرفته بودند.

آمار موارد ابتلا در بعضی کشورها تنها بخش کوچکی از کل موارد ابتلای آنها را منعکس می‌کند و دلیل اصلی آن، ظرفیت محدود آزمایش‌گیری آنها است.

حدود نیمی از موارد مبتلا تاکنون از این بیماری بهبود یافته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان