درگیری اسرائیل با سپاه پاسداران؛ هفت حمله در دو هفته

افزایش احتمال رویارویی نظامی؛ اسرائیل و مقام‌های سپاه پاسداران درباره این حملات سکوت کرده‌اند

تصویر رهگیری یکی از موشک‌های اسرائیل توسط پدافند هوایی سوریه در بامداد سه‌شنبه-SANA / AFP

دیدبان حقوق بشر سوریه روز گذشته اعلام کرد که در اثر بمباران منطقه‌ای در سوریه در ساعات ابتدایی بامداد سه‌شنبه، ۱۴ نفر که بخشی از آن‌ها نیروهای سپاه پاسداران و بخشی دیگر شبه‌نظامی عراقی بوده‌اند، کشته‌شده‌اند.

این حملات در دو نقطه یکی در شرق حلب و  دیگری در منطقه المیادین انجام شده است. حمله نخست و در شرق حلب انبارهای تسلیحاتی را هدف قرار داده است و ظاهرا کشته‌ای نداشته‌است. اما گفته شده است که دومین حمله، مقر نیروهای سپاه در المیادین را هدف قرار داده است.

المیادین منطقه‌ای در شرق سوریه و حد فاصل دو شهر ابوکمال و دیرالزور در مرز این کشور با عراق است. نیروهای سپاه پاسداران و حشد‌الشعبی عراق عمدتا از شاهراه ارتباطی‌ای که از بغداد آغاز می‌شود و بعد از گذشتن از الرمادی و قائم وارد خاک سوریه می‌شود، برای انتقال تجهیزات، نیروهای نظامی و فرماندهان منطقه‌ای استفاده می‌کنند.

این منطقه بارها هدف حملات نظامی جنگنده‌های اسرائیل قرار گرفته است؛ حملاتی که البته اسرائیل مسئولیت آن‌ها را نمی‌‌پذیرد و سپاه هم سکوت می‌کند.

در حمله بامداد سه‌شنبه به المیادین نیز همین موضوع مجددا تکرار شده و مقام‌های اسرائیل و سپاه پاسداران واکنشی رسمی به این حملات نشان نداده‌اند.

حملات اسرائیل به مواظع سپاه پاسداران در دو هفته اخیر رشد چشم‌گیری داشته است و تقریبا هر دو روز یک‌بار شاهد یک حمله جدید بوده‌ایم.

روز گذشته و ساعاتی پس از انجام این دو حمله، نفتالی بنت، وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه‌ای بدون پذیرفتن مسئولیت بمباران‌ها، گفت که کشورش به اقدامات خود تا زمان خروج ایران از سوریه ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع اسرائیل جزییاتی از این «اقدامات» فاش نکرد.

بنت گفته است که ایران در سوریه کاری برای انجام دادن ندارد و بهتر است به فکر حل بحران کرونا و مشکلات اقتصادی داخلی‌اش باشد. او همچنین هدف غایی ایران را تثبیت حضور نظامی و ایجاد پایگاه در سوریه و تهدید مستقیم شهرهای اسرائیل دانسته است.

در نقطه مقابل، سپاه پاسداران نیز به سکوت خود در برابر این حملات ادامه داده است.

دوشنبه هفته پیش هم که در اثر بمباران منطقه‌ای در غوطه‌شرقی دمشق چهار نیروی سپاه پاسداران کشته شدند، مقام‌های جمهوری اسلامی هیچ واکنشی نشان ندادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌صورت کلی، ایران و اسرائیل درباره مجموعه اقداماتی که در سوریه و لبنان علیه یکدیگر انجام می‌دهند به صورت شفاف صحبت نمی‌کنند و خبررسانی در مورد جزئیات این رویدادها همیشه از سوی گروه‌های سیاسی یا خبرگزاری‌ها انجام می‌شود.

اسرائیل بارها اعلام کرده که فرایند تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌داند و آن‌را تحمل نخواهد کرد. در مقابل، مقام‌های نظامی و سیاسی ایران اعلام کرده‌اند که حضورشان در سوریه به دعوت دولت رسمی و قانونی آن کشور بوده و تا زمانی که سوری‌ها مایل باشند به حضورشان ادامه می‌دهند.

شواهد و قرائن نشان می‌دهد که سپاه به حملات دو هفته گذشته اسرائیل هیچ «واکنش نظامی» هم نشان نداده است. پاسخ تهران به بمباران مواضعش در سوریه غالبا پرتاب راکت از غزه و دیگر مناطق به سمت شهرک‌های اسرائیلی بوده است.

حال باید دید که تشدید حملات اسرائیل به نیروهای سپاه تا کجا تحمل خواهد شد و آیا آن‌ها وارد رویارویی بزرگتری خواهند شد یا نه.

بیشتر از