واکنش به خبر جایزه روس‌ها برای کشتن آمریکایی‌ها: کاخ سفید انکار، دموکرات‌ها انتقاد

نه نیویورک تایمز و نه واشینگتن پست گزارش خود را پس نگرفته‌اند

کایلی مک‌انانی سخنگوی کاخ سفید- Alex Wong/Getty Images/AFP

انتشار گزارشی درباره «جایزه نقدی» روس‌ها به طالبان برای کشتن آمریکایی‌ها روز شنبه از چند سو به واکنش انجامید: کاخ سفید انکار کرد، دموکرات‌ها انتقاد کردند و روسیه تکذیب.

روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه در گزارشی خبر داده بود که یک اداره جاسوسی روسیه برای کشتن آمریکایی‌ها در افغانستان به شبه‌نظامیان نزدیک به طالبان پیشنهاد جایزه نقدی داده است.

این روزنامه در گزارش خود به نقل از منابعی که به نام‌شان اشاره نکرد گفت که واحد اطلاعاتی ارتش روسیه به نام جی‌آریو به طالبان برای کشتن نیروهای آمریکایی و نیروهای نزدیک به آمریکایی‌ها در افغانستان پیشنهاد پول داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش روز شنبه تکذیب روسیه را به دنبال داشت: سفارت روسیه در واشینگتن در یک پیام توییتری رسانه‌های آمریکایی و مهم‌تر از همه روزنامه نیویورک تایمز را به انتشار «خبر کذب و دروغ» متهم کرد و خبر «جایزه نقدی» را «بی‌پایه» توصیف کرد.

اما گزارش نیویورک تایمز یک نکته مهم‌تر هم داشت. این روزنامه می‌گفت که دونالد ترامپ در ماه مارس گذشته، یعنی سه ماه پیش،‌ در جریان این گزارش قرار گرفته، اما «هنوز در مورد واکنش در این زمینه تصمیم نگرفته است».

این نکته‌ای بود که واکنش منفی و شدید حزب مخالف یعنی دموکرات‌ها در آمریکا را به دنبال داشت.

از جمله جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها برای مقابله با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر، روز شنبه در ویدئویی به‌شدت به ترامپ تاخت.

به گفته بایدن، اگر خبر یعنی اطلاع رئیس جمهور آمریکا و دست روی دست گذاشتنش درست باشد، این خبر «واقعا شوکه‌کننده» است.

واکنش یا عدم واکنش ترامپ به تلاش احتمالی روس‌ها برای کشتن سربازان آمریکایی از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که دونالد ترامپ از ابتدای ریاست جمهوری‌اش به ارتباط نزدیک با روسیه و نرمش در برابر ولادیمیر پوتین متهم بوده است.

در همین حال گزارش سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده هم هست که در سال ۲۰۱۶ رسما اعلام کردند که مسکو فعالانه برای اثر گذاشتن بر نتیجه انتخابات در آمریکا تلاش کرده است.

کاخ سفید روز شنبه همین نکته را تکذیب کرد: سخنگوی مقر دولت آمریکا روز شنبه تاکید کرد که نه دونالد ترامپ و نه مایک پنس، معاون او، در جریان این خبر قرار نداشته‌اند.

گزارش نیویورک تایمز را که بعدا روزنامه واشینگتن پست هم تاییدش کرد روز شنبه گروه طالبان هم رد کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، تاکید کرده است که گروهش «مرهون احسان هیچ ارگان استخباراتی و کشور خارجی نیست و نه هم امارت اسلامی در تشخیص اهداف خود به کسی نیاز دارد».

نه نیویورک تایمز و نه واشینگتن پست گزارش خود را پس نگرفته‌اند.

بیشتر از