عرضه کالاهای عادت ماهانه با واژه «پریود» برای اولین بار در نیوزیلند

کلماتی مانند «بهداشتی» یا «بهداشت زنان» دیگر بر بسته‌های تامپون و نوار بهداشتی نقش نخواهد بست

کمی پیش‌تر دولت نیوزیلند اعلام کرده بود که در مدرسه‌های این کشور محصولات پریود رایگان توزیع خواهد شد - Getty Images/iStockphoto

یک فروشگاه‌ زنجیره‌ای در نیوزیلند تصمیم گرفته است که بر محصولات عادت ماهانه،  واژه «پریود» را بنویسد.

شرکت کاونت‌داون که ۱۸۰ فروشگاه در سراسر این کشور دارد، گفته است که هیچ فروشگاه دیگری نه در این کشور و نه در سراسر جهان، تا به حال بر محصولات عادت ماهانه واژه «پریود» را ننوشته است.

مردم در فضای مجازی از این حرکت خیلی استقبال کرده‌اند و برای بسیاری این سؤال پیش آمده است که چرا باقی فروشگاه‌ها زودتر این کار را نکرده‌اند.

یک نفر در توییتر زیر این مطلب نوشت: «هر دو معنای این واژه خیلی جالب است. هیچ فروشگاهی تا به حال از واژه «پریود» روی محصولاتش استفاده نکرده است. آدم فکرش را که می‌کند می‌بیند خیلی عجیب است که ما با این حجم از زبان بی ظرافت و زمخت کنار آمده بودیم و آنقدر برایمان عادی شده بود.»

شخص دیگری در تأیید این نظر نوشته است: «در مدیریت بهداشت عادت ماهانه، زبان مهم است. ببینید #نیوزیلند چطور صداقت کلام و سیاست همه‌شمولی را در مورد پریود و #فقر_پریودی رعایت کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سارا میکلسن، یکی از بنیانگذاران خیریه «پریود پلِیس» در نیوزیلند، به گاردین گفت که با شنیدن این خبر «غافلگیر و هیجان‌زده» شده است.

او گفت: «در حال حاضر موضع‌گیری تندروانه در قبال زبان، حرکتی به شدت سیاسی است.»

«وقتی می‌بینیم تولیدکنندگان بزرگ همراه این حرکت می‌شوند، در حالی که کسی هم از آن‌ها نخواسته همراه شوند، خیلی خوب است و می‌تواند الگویی برای دیگران باشد.»

کمی پیش‌تر دولت نیوزیلند اعلام کرده بود که در مدرسه‌های این کشور محصولات پریود رایگان توزیع خواهد شد. این طرح ابتکاری در همه ایالت‌ها و مدرسه‌های دولتی تا سال ۲۰۲۱ اجرا خواهد شد.

در فوریه ۲۰۱۹ نظرسنجی از ۹۳۱ نفر در انگلستان، اسکاتلند و ولز نشان داد که بیش از یک چهارم زنان به علت ناتوانی در پرداخت هزینه‌های محصولات پریود، مجبور به ترک کار یا تحصیل شده‌اند.

اوایل امسال دولت انگلستان برای مبارزه با فقر پریودی و شکستن تابوی عادت ماهانه، اولین برنامه ارائه محصولات پریود را در مدرسه‌ها و دانشکده‌های انگلستان اجرا کرد.  

© The Independent

بیشتر از زندگی