حسن روحانی: برای صادر کردن نفت به تنگه هرمز نیازی نداریم

رئیس جمهور ایران مدعی‌ست استراتژیک‌ترین طرح کشور را اجرایی کرده است

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، اجرایی شدن یکی از طرح‌های وزارت نفت را «استراتژیک‌ترین» طرح دولت خواند و مدعی شد که با اجرای این طرح جمهوری اسلامی ایران نیازی به «تنگه هرمز» برای صادرات نفت نخواهد داشت.

حسن روحانی که امروز پنج‌شنبه پنجم تیرماه در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت شرکت کرده بود با اشاره به طرح «لوله‌گذاری از بوشهر به جاسک» گفت: «از زمان دولت یازدهم به فکر این طرح بودیم اما همیشه این دغدغه را داشتیم که این دولت به اتمام برسد، ولی این طرح کامل نشود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس‌جمهور مملکت در تشریح اهمیت این طرح با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای منطقه برای صادرات نفت خود راه دومی ایجاد کرده‌اند تا اگر روزی خطری برای تنگه هرمز ایجاد شد بتوانند نفت خود را صادر کنند، گفته است «ایران تنها کشوری بود که اگر تنگه هرمز بسته می‌شد صادرات نفت‌اش کامل متوقف می‌شد».

روحانی گفته است «ما شعار می‌دادیم که تنگه هرمز در اختیار ماست که شعار درستی هم بود اما در روز مبادا مشکل بزرگی برای خودمان درست می‌شد، اما اکنون با افتتاح این طرح از این مشکل عبور کردیم». 

رئیس جمهور ایران گفته است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی این طرح را «استراتژیک‌ترین طرح دولت نامیده است که به لحاظ امنیت ملی و اقتصادی و امنیت انرژی «یک طرح استراتژیک است و می‌تواند مشتری نفت ما را مطمئن کند که در هر شرایطی می‌تواند از ما نفت بخرد».

به گفته رئیس جمهور ایران قرار بود کارخانه لوله‌سازی برای نفت و گاز ترش به وسیله یک «شرکت خارجی» ایجاد شود، اما به خاطر تحریم‌های سال۱۳۹۷ این طرح متوقف شد.

حسن روحانی گفته است که «ما دچار تردید شدیم که این کار را می‌توانیم با صنعت داخلی خود انجام دهیم یا نه اما ورق و لوله این طرح توسط شرکت‌های ایرانی تولید شد و اکنون دشمن به خوبی شاهد است که نمی‌تواند مانع حرکت ملت ایران در جهش تولید و فناوری شود». 

روحانی گفته «درست است که تحریم‌ها برای ما مشکلاتی داشته است، اما فرصتی هم برای ما ایجاد کرد و ما را وادار کرد که این طرح را با دست خودمان به ثمر برسانیم».

به گفته حسن روحانی همچنین «آبادانی سواحل مکران و همچنین مناطق غرب و شمال غربی کشور به لحاظ امنیت ملی و اقتصادی مهم است».

رئیس جمهور ایران مدعی شده است که «با پایان طرح لوله‌گذاری از منطقه گوره به جاسک می‌توانیم یک میلیون بشکه نفت از جاسک صادر کنیم».

روحانی ادعا کرده است که «پیام مهمی برای آمریکاست که بداند راه او به جایی نرسیده و تحریم‌ها ما را متوقف نمی‌کند، هرچند فشار به مردم وارد می‌شود و مردم در رنج به سر می‌برند ولی ما اهداف مهم خود را بدون یک دقیقه توقف ادامه می‌دهیم».

حسن روحانی در حالی درباره اهداف و برنامه‌های آینده برای صادرات نفت سخن می‌گوید که همین روز گذشته صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که رشد اقتصادی ایران برای سال جاری خورشیدی منفی شش درصد خواهد بود.

در روزهای گذشته نیز رئیس بانک مرکزی ایران که به عراق رفته بود تا پول‌های مربوط به صادرات برق و گاز را از عراقی‌ها بگیرد، اعلام کرد که دولت عراق در ازای پول‌های ایران «دارو و غذا» تحویل خواهند داد. 

بیشتر از