نام اولین زن مهندس سیاه‌پوست ناسا بر دفاتر مرکزی این سازمان

مری جکسون به عنوان مهندس هوا و فضا و ریاضی‌دان در ناسا خدمت کرد

مری وینستون جکسون سال ۱۹۵۱ به کمیته ملی مشاوره هوانوردی پیوست که در سال ۱۹۵۸، تبدیل به ناسا شد- NASA

ناسا ادارات مرکزی خود را به یاد مری جکسون، اولین زن آفریقایی-آمریکایی‌تبار تاریخ این سازمان، تغییر نام می‌دهد.

جکسون، که زندگی‌اش در فیلم «ارقام پنهان» به تصویر کشیده شد، در فرستادن فضانوردان آمریکایی به فضا کمک بزرگی کرد و نقشی مهمی داشت که الهام‌بخش ناسا برای استخدام زنان بیش‌تر شد. حالا نام او بر ادارات مرکزی ناسا در شهر واشینگتن، نهاده می‌شود.

این ساختمان یکی از ساختمان‌ها در سرتاسر آمریکاست که برای بزرگ‌داشت او به عنوان یک زن آفریقایی-آمریکایی‌تبار در ناسا، تغییر نام داده‌اند. مثلا جاده‌ای در نزدیکی اداره مرکزی، به افتخار جکسون و همکارانش که داستان‌هایشان در فیلم نشان داده شده، سال گذشته به جاده «ارقام پنهان» تغییر نام داده شد.

جکسون کار خود را به عنوان عضوی از واحد محاسبه غرب، در مرکز پژوهشی لنگلی در همپتون ویرجینیا آغاز کرد. او به عنوان مهندس هوا و فضا و ریاضی‌دان در ناسا خدمت کرد و الهام‌بخش تنوع بیش‌تر در سرتاسر این سازمان فضایی بود.

جیم برایدنستاین در بیانیه‌ای اعلام کرد:«مری جکسون، عضوی از یک گروه مهم زنان بود که در موفقیت ناسا در اعزام فضانوردان آمریکایی به فضا نقش مهمی داشت. مری هرگز وضع موجود را نمی‌پذیرفت، او به شکستن موانع، و بازکردن فرصت‌ها به روی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و زنان در زمینه مهندسی و تکنولوژی، کمک زیادی کرد.

امروز با افتخار تغییر نام دفاتر ناسا را به «مری جکسون» اعلام می‌کنیم. این دفتر در خیابان «ارقام پنهان» قرار دارد، یادآوری از مری که یکی از پرشمار افراد حرفه‌ای مستعد و فوق‌العاده تاریخ ناسا است که به موفقیت این نهاد کمک کرده‌اند. خدمات زنان دیگر پنهان نیست و ما به قدردانی از زنان، ‌آمریکایی‌های آفریقایی تبار و تمامی افراد دیگر با پیش‌زمینه‌های مختلف تاریخ موفق ناسا را ساختند، ادامه می‌دهیم.»‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جکسون و واحد محاسبه منطقه غرب، پس از انتشار کتاب مارگوت لی شترلی در سال ۲۰۱۶ شناخته شد. نام این کتاب «ارقام پنهان:‌ رویای آمریکایی و داستان ناگفته زنان ریاضی‌دان آفریقایی-آمریکایی‌تباری که به پیروزی مسابقه فضایی کمک کردند» است. کمی بعد، فیلمی از روی کتاب ساخته شد که در آن جنت مونا در نقش جکسون بازی می‌کند.

جکسون در ویرجینیا متولد شد و پس از فارغ‌التحصیلی در رشته علوم ریاضی و فیزیک، در شماری از مشاغل از جمله آموزگاری، کتاب‌داری و منشی‌گری فعالیت کرد و هم‌زمان با همسرش لوی جکسون ازدواج کرد. در ۱۹۵۱، او به کمیته ملی مشاوره هوانوردی پیوست که در سال ۱۹۵۸، تبدیل به ناسا شد.

او در لنگلی به عنوان یکی از کامپیوترهای انسانی شروع به کار کرد و کارش تحقیقات ریاضی بود که در راهنمایی فضانوردان آمریکایی در سفرهایشان به فضا و ماه، تاثیر داشت. اما او در نهایت در رشته مهندسی تحصیل کرد و سمتش از ریاضی‌دان به مهندس ارتقا یافت. او در سال ۱۹۵۷، پس از آن که مجبور شد برای پیوستن به همتایان سفیدپوستش برای تحصیل در کلاس‌ها مجوز مخصوص بگیرد، به اولین زن مهندس آفریقایی-آمریکایی‌تبار در تاریخ ناسا تبدیل شد.

برایدنستاین گفت:‌ «تاسیسات و ساختمان‌های ناسا در سرتاسر کشور به یاد افرادی نام‌گذاری شده‌اند که زندگی را وقف به عقب راندن محدودیت‌های صنعت هوانوردی کردند. کشور در حال بیداری و کشف نیاز بیش‌تر به تکریم تنوع میان افرادی است که به پیش‌گامی ملت بزرگ ما کمک کرده‌اند. طی سالیان، ناسا برای تکریم کار این چهره‌های پنهان به روش‌های مختلف کار کرده است، از جمله گذاشتن نام این افراد بر ساختمان‌ها، خیابان‌ها و گرامی‌داشت میراث آنان.»

او گفت:‌ «می‌دانيم که افراد رنگین‌پوست فراوان با زمینه‌های گوناگون وجود دارد که به موفقیت ما خدمت کرده‌اند، از همین رو مکالمه‌ای را که یک سال پیش با کمپین اتحاد ناسا آغاز شد، ادامه‌ می‌دهیم. ناسا به ارتقاء گوناگونی متعهد است و ما برای رسین به این هدف گام برمی‌داریم.»

© The Independent