موزه تاریخ طبیعی نیویورک خواهان برچیده شدن مجسمه تدی روزولت شد

دو طرف این مجسمه یک سیاه‌پوست و یک بومی آمریکایی ایستاده‌اند

تظاهرات مقابل موزه تاریخ طبیعی نیویورک، ۴ ژوئن- REUTERS/Jeenah Moon

قرار است مجسمه تئودور روزولت به دلیل نگرانی از تصویر نژادپرستانه‌ای که از منعکس می‌کند، از ورودی موزه تاریخ طبیعی شهر نیویورک برچیده شود.

این مجسمه برنز که از سال ۱۹۴۰ بیرون در ورودی غربی موزه و جنب پارک مرکزی تعبیه شده بوده، رییس جمهور سابق آمریکا را سوار بر اسب نشان می‌دهد که کنارش یک بومی‌ آمریکایی و یک مرد آفریقایی ایستاده‌اند.  

خبر برچیده شدن مجسمه روزولت روز یک‌شنبه توسط بیل د بلازیو، شهردار نیویورک اعلام شد.

او در یک توییت نوشت: «موزه تاریخ طبیعی آمریکا خواسته است مجسمه تئودور روزولت که به وضوح نمایان‌گر اطاعت سیاه‌پوستان و بومیان آمریکا از سفیدپوست و پست‌تر بودن نژاد آن‌هاست، از محل برداشته شود. شهر نیویورک از تقاضای موزه (در برچیده شدن مجسمه) حمایت می‌کند. این تصمیمی درست و زمانی درست برای برچیدن این مجسمه مساله‌ساز است.»

دونالد ترامپ که به دنبال قتل جورج فلوید در ماه گذشته با برداشتن مجسمه‌های شخصیت‌های نژادپرست مخالفت کرده در توییتی نوشت: «مسخره است. این کار را نکنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الن فاتر، مدیر موزه تاریخ طبیعی نیویورک، به نشریه نیویورک تایمز گفت: «جامعه به دنبال قتل ماه گذشته جورج فلوید به گونه‌ای قابل توجه از جنبش فراگیر عدالت نژادی تکان خورده است. 

ما شاهد توجه کشور و جهان به مجسمه‌هایی بوده‌ایم که نماد پرقدرت درد و نژادپرستی نهادینه هستند.»

مقامات مسئول می‌گویند هنوز تصمیمی در مورد تاریخ برچیده شدن مجسمه روزولت و محل نگه‌داری بعدی آن اتخاذ نشده است.

نبیره تئودور روزولت، تئودور روزولت چهارم، در بیانیه‌ای در نشریه تایمز گفت: «نماد تئودور روزولت سوار بر اسب، معرف میراث او نیست. زمان آن رسیده که مجسمه را برداشته و به جلو حرکت کنیم.»

خانم فاتر گفت موزه تاریخ طبیعی با مجسمه مخالف است نه با شخص روزولت که طرف‌دار حفظ منابع طبیعی و پدرش یکی از بنیان‌گذاران این نهاد بوده و پیش از رسیدن به مقام ۲۶ مین رییس جمهوری آمریکا، فرمانداری نیویورک را برعهده داشته است. او افزود موزه تاریخ طبیعی سالن گونه‌گونی طبیعی‌اش را «در قدردانی از حفظ میراث و منابع» روزولت به اسم او نام‌گذاری خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۷ معترضان به عنوان مظهر خون روی پایه مجسمه روزولت رنگ قرمز پاشیده و خواستار آن شدند که مجسمه به عنوان نماد «مردسالاری، برتری‌طلبی سفیدپوست و استعمار بومیان آمریکا» برچیده شود.

گزارش تکمیلی از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان