آغاز دوباره لیگ ایران؛ پروتکل‌های برباد رفته، وحشت، خشونت و اخراج

نمایشی از عصبانیت و پرخاش در بازی فولاد - استقلال

نمایی از مسابقه استقلال تهران و فولاد اهواز - عکس از سایت رسمی باشگاه استقلال تهران 

یک بازی که فقط «شبیه» فوتبال بود در اهواز برگزار شد تا لیگ برتر فوتبال ایران دوباره آغاز شود. در روزهای شیوع کرونا نمایشی از وحشت، خشونت و اخراج را تماشا کردیم، نمایشی برای عادی جلوه دادن وضعیت در ایران، بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی.

لیگ برتر فوتبال ایران پس از یک ماه جدل رسانه‌ای درباره لغو یا برگزاری بازی‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، چهارشنبه‌شب در اهواز شروع شد. فولاد و استقلال با برگزاری بازی معوقه از هفته هفدهم آغاز رسمی لیگ را اعلام کردند، در میان انبوهی از تردید و خطر.

سازمان لیگ پیش از بازی دستورالعمل‌هایی را اعلام کرده بود که هم شامل پروتکل‌های بهداشتی بود و هم شامل تغییر قوانین بازی‌ها. از جمله تغییراتی که در شیوه برگزاری بازی‌ها به دلیل شیوع کرونا به وجود آمده، ممنوع شدن عکس تیمی در ابتدای بازی است. بازیکنان در جریان بازی ۹۰ دقیقه تنه به تنه می‌دوند و این‌که در ابتدای بازی عکسی به یادگار نگیرند، شوخی به نظر می‌رسد. هم‌چنین بازیکنان و کادر فنی دو تیم حق ندارند از فاصله نزدیک با داور وارد جروبحث شوند. تعداد تعویض به پنج بازیکن افزایش پیدا کرده اما به خاطر محدودیت جا روی نیمکت تا اطلاع ثانوی هر تیم می‌تواند تا هفت بازیکن ذخیره روی نیمکت داشته باشد. پیش از این تیم‌ها می‌توانستند از دو بازیکن زیر ۲۱ سال و مجموعا ۹ بازیکن روی نیمکت استفاده کنند. اما حالا تعدادی از ذخیره‌ها باید روی سکوها بنشینند. بازیکنان دو تیم پیش از ورود به زمین باید در منطقه خاصی پاهای خود را ضدعفونی کنند. مصاحبه با عوامل دو تیم بعد از برگزاری بازی ممنوع شده است.

در بازی فولاد - استقلال برخی از موارد رعایت شد و رعایت برخی دیگر از دستورالعمل‌ها ممکن نبود. بعید است تیمی بتواند بازیکنانش را در جریان بازی از گفت‌وگو با داور منع کند. در بازی فولاد - استقلال به دلیل صحنه‌های بحث‌برانگیز بارها بازیکنان و مربیان استقلال در دقایق طولانی با داوران چهره به چهره بحث کردند.

اما پیش از بازی برای استقلال که باید به اهواز سفر می‌کرد، همه چیز پرخطر و حیرت‌انگیز بود. استوری فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال روز قبل از بازی نشان می‌داد که استقلال در چه وضعیتی به اهواز پرواز کرد. مجید نامجو مطلق، مربی استقلال وضعیت پرواز را بهتر توضیح داده است: «وقتی خواستیم سوار هواپیما شویم و به اهواز برویم با صحنه‌هایی مواجه شدیم که فوتبال یادم رفت. هیچ رعایت پروتکلی ندیدیم. بازیکنان خانواده دارند و از این موضوع ناراحت‌اند. سعید رمضانی، سرپرست تیم استقلال چند بلیت اضافه خریده بود تا فاصله بازیکنان با دیگر مسافران رعایت شود اما شرکت هواپیمایی آن‌ها را فروخته بود و گفت جزو قوانین ما نیست که صندلی خالی در هواپیما باشد. من از مهمان‌دار هواپیما پرسیدم که مگر نباید پروتکل‌های بهداشتی در هواپیما رعایت شود و به من پاسخ داد من در این خصوص نمی‌توانم جواب‌گو باشم. هیچ کس جواب‌گو نیست، هواپیمایی نباید شرایط را فراهم کند؟ هیچ برنامه‌ریزی ندارند و فقط می‌خواهند پول بگیرند و هر اتفاقی هم رخ داد کسی پاسخ‌گو نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد سعادتمند، مدیرعامل باشگاه استقلال برای پی‌گیری موضوع پرواز استقلال، نامه اعتراضی به سازمان لیگ فوتبال نوشته و از رعایت نشدن پروتکل بهداشتی گلایه کرده است. استقلالی‌ها از سازمان لیگ خواستند تا مساله را با شرکت‌های هواپیمایی بررسی کنند و به نتیجه برسند. اما شرکت هواپیمایی که استقلال از آن‌ها بلیت خریده بود، مدعی است که استقلال مقررات هواپیمایی را رعایت نکرده است. با این میزان از خطر ابتلا به کرونا و فراهم نبودن امکان رعایت پروتکل‌ها معلوم نیست چرا سازمان لیگ به برگزاری بازی‌ها اصرار دارد. توجه کنیم که این وضعیت ناگوار برای «استقلال» پدید آمده و تیم‌های کوچک با امکانات مالی کم‌تر در لیگ برتر و لیگ دسته اول سفرهای پرخطرتری را پیش رو دارند و این می‌تواند در روزهای شیوع کرونا هولناک باشد.

استقلال در اهواز به رغم گل زودهنگام بازی را ۲- ۱ باخت و البته در پایان نیمه اول با اخراج علی کریمی ده نفره شد و اعتراض مجیدی به اخراج بازیکنش، منجر به اخراج سرمربی استقلال شد. در نیمه دوم نیز عارف غلامی در دقیقه ۶۵ اخراج شد تا استقلال ۹ نفره به بازی ادامه دهد.

بازی فولاد - استقلال در اهواز سرشار از عصبانیت و پرخاش و کارت زرد و قرمز بود. داور عصبانی، بازیکنان عصبانی و فرهاد مجیدی که بیش از همه خشمگین بود. شاید وضعیت نامطلوب سفر استقلال این حجم از عصبانیت را باعث شد تا در آغاز دوباره لیگ برتر نمایشی از وحشت و خشونت را ببینیم.

بهترین عبارت‌ها درباره برگزاری دوباره لیگ فوتبال ایران را مجید جلالی، سرمربی گل‌گهر سیرجان گفته است: «ای کاش هر دو سه روز یک بار بازی می‌گذاشتند تا هر چه زودتر از شَر این لیگ خلاص شویم. طولانی شدن مسابقات به ضرر همه است.»

بیشتر از ورزش