کرونا ورزش ایران را تعطیل می‌کند

در انتظار تصمیم‌های پیشگیرانه برای محافظت از تماشاگران و هواداران

فضای بسته سالن‌ها در رشته‌هایی مثل بسکتبال، والیبال، فوتسال، کشتی و ... چه بسا بیشتر از فوتبال تماشاگران را در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دهد - عکس از وبسایت پرسپولیس

شیوع ویروس کرونا در ایران همان خبری بود که شهروندان ایرانی شاید پس از شنیدنش گفته باشند: «همین را کم داشتیم.» گسترش این ویروس در ایران تمام ابعاد زندگی شهروندان از جمله برگزاری مسابقات ورزشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حضور تماشاگران در سالن‌ها، زمین‌ها و اماکن ورزشی می‌تواند راهی برای انتقال این ویروس باشد اما هنوز نهادهای مسئول مثل وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌های ورزشی تصمیم پیشگیرانه‌ای نگرفته‌اند و فقط مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، به فدراسیون پزشکی ورزشی دستور داد با ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا همکاری داشته باشند. در بخشی از دستور وزیر ورزش و جوانان به سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی آمده است: «حفظ سلامت ورزشکاران، قهرمانان و تماشاگران از اولویت‌های جدی شما برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا باشد و به‌خصوص در لیگ رشته‌های مختلف، با همکاری سایر دستگاه‌ها و وزارت بهداشت تمهیداتی جدی برای رعایت ایمنی محیطی و سلامت تیم‌ها و تماشاگران داشته باشید.»

در روزهایی که آلودگی هوای تهران و چند شهر دیگر همچون اهواز انجام فعالیت ورزشی یا حضور در فضای آزاد را خطرناک می‌کرد، در فدراسیون‌های ورزشی باز هم تصمیم به برگزاری مسابقات ورزشی می‌گرفتند. هرگز تصمیم واحدی درباره تعطیلی مسابقات ورزشی در میزانی مشخص از آلودگی هوا اعلام نشد و گاهی بازی‌های فوتبال در هوای آلوده تهران تعطیل می‌شدند و گاهی به‌رغم آلودگی شدیدتر هوا بازی‌ها را برگزار می‌کردند. درباره موضوع ورزش هنگام آلودگی هوا که سال‌هاست مورد بحث و نقد قرار گرفته، هنوز تصمیمات روشنی گرفته نمی‌شود و مشخص نیست واکنش فدراسیون‌های ورزشی در ایران به موضوع غافلگیرکننده شیوع ویروس کرونا چه باشد.

فضای بسته سالن‌ها در رشته‌هایی مثل بسکتبال، والیبال، فوتسال، کشتی و ... چه بسا بیشتر از فوتبال تماشاگران را در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دهد. حضور در رقابت‌های ورزشی برای ورزشکاران حرفه‌ای نیز خطرناک است و احتمال انتقال ویروس هنگام ورزش می‌تواند سلامت ورزشکاران را به خطر بیندازد. ورزشکار حرفه‌ای ممکن است مبتلا به کرونا شده باشد اما علائم بیماری در او بروز پیدا نکرده و او به‌رغم درگیری با کرونا هنوز بتواند فعالیت حرفه‌ای ورزشی انجام دهد و از بیماری‌اش اطلاع نداشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران، درباره اینکه موضع این سازمان با توجه به شیوع ویروس کرونا چه خواهد بود، گفت: «این موضوع به ما مربوط نمی‌شود و در این رابطه باید کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال تصمیم‌های مراقبتی و بهداشتی را بگیرد، نه رئیس کمیته مسابقات. رئیس کمیته مسابقات فقط مسئولیت برگزاری مسابقات را برعهده دارد، نه تصمیم‌گیری درباره حضور تماشاگران یا کنترل بیماری در ورزشگاه‌ها.» اما دکتر سیف ‌برقی، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال، در مقابل پرسش خبرنگاران خبرگزاری‌های ایرانی پاسخی به سئوالات نداده است. انگار همه منتظرند تا ببینند در روزهای آینده جو عمومی در مقابل شیوع ویروس کرونا در ایران چگونه است و آن‌گاه مبتنی بر فضای رسانه‌ها و کنش‌های شهروندان تصمیم بگیرند. اما شاید رفتار مسئولانه این باشد که درباره موضوعی تا این اندازه حساس تصمیمات سریع‌تری گرفته شود.

داوود پرهیزگار، رئیس کمیته فوتسال ایران، درباره تمهیدات لازم در سالن‌های فوتسال گفت: «همین چند هفته پیش در تایلند مسابقات فوتسال در چنین شرایطی برگزار شد. به راحتی می‌توان با در نظر گرفتن تمهیداتی مقابل در ورودی سالن‌ها، این موضوع را کنترل کرد. بدون اینکه ازدحامی به وجود بیاید، درجه تب تماشاگران و علائم ظاهری آنها چک می‌شود، اسپری و مواد ضدعفونی ‌کننده در اختیار آنها قرار می‌گیرد و بعد از آن اجازه حضور در سالن‌ها را خواهند داشت. این موضوع اصلاً کار سختی نیست و به راحتی قابل اجرا در تمامی سالن‌های فوتسال است. همانطور که مدتی است در فرودگاه‌های کشور هم در حال انجام است. پس نیازی نیست ما مسابقات را بدون تماشاگر برگزار کنیم. بلکه سعی می‌کنیم با در نظر گرفتن تمهیدات لازم این موضوع را کنترل کنیم. در این رابطه برای ابلاغیه و دستوری از سوی نهادهای دیگر منتظر نمی‌مانیم.»

بسیاری از رقابت‌های ورزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا در حال لغو شدن است یا محل برگزاری مسابقات تغییر می‌کند. از جمله اینکه به دلیل انتشار ویروس کرونا در جنوب شرق آسیا، فدراسیون فوتبال عراق خواهان تغییر زمین بازی خود با تیم ملی هنگ‌کنگ، به‌عنوان میزبان در بازی‌های انتخابی جام جهانی قطر شد. فیفا اعلام کرد که حتی جلسه بعدی هیئت مدیره خود را از طریق ویدیو کنفرانس از دفتر مرکزی شهر زوریخ برگزار می‌کند. فیفا در بیانیه‌ای کوتاه، با بیان اینکه این تصمیم بنا به درخواست چند عضو این اتحادیه گرفته شده است، اعلام کرد: «از اعضایی که مایل به حضور در جلسه بین‌المللی فوتبال هستند، می‌خواهیم از ویدیو کنفرانس برای این موضوع استفاده کنند. یکی از دلایل این تصمیم شیوع ویروس کروناست.»

سازمان لیگ فوتبال ایران در نظر دارد برای چگونگی برگزاری بازی‌ها تصمیم بگیرد، این که بازی‌های لیگ لغو شوند، یا بدون حضور تماشاگران به انجام برسند. در این رابطه مسئولان سازمان لیگ و کمیته مسابقات در جلسه با شورای تامین در مورد چهار بازی فردا در لیگ برتر تصمیم می‌گیرند. باشگاه سپاهان، که میزبان یکی از بازی‌های فردا مقابل پرسپولیس است، از برگزاری احتمالی بازی‌اش بدون تماشاگر انتقاد کرده و خواسته این بازی یا کلا لغو شود یا هواداران اجازه ورود به ورزشگاه داشته باشند.

فیفا شاید به زودی درباره برگزاری مسابقات فوتبال در ایران واکنش نشان دهد و فدراسیون‌های جهانی دیگر نیز شاید پیگیر نحوه برگزاری یا لغو مسابقات ورزشی در ایران باشند، اما پیش از آن باید فدراسیون‌های ورزشی در ایران به فکر سلامت تماشاگران و ورزشکاران باشند.

بیشتر از ورزش