افزایش شمار جنگجویان مزدور، بحران لیبی را پیچیده‌تر می‌کند

بیش از ۲۰ هزار جنگجوی مزدور خارجی به لیبی منتقل شده اند

شماری از نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی در طرابلس. عكس از:  AFP.

از آغاز مداخله نظامی ترکیه به لیبی، شمار جنگجویان مزدور خارجی که توسط طرف‌های درگیر جنگ به لیبی منتقل می‌شوند، همه روزه در حال افزایش است و تداوم وضعیت کنونی، می‌تواند بحران جنگ در لیبی را پیچیده‌تر کند.

در همین راستا، مصطفی الزاندی، معاون پیشین وزیر امورخارجه لیبی و دبیر کمیته اجرایی جنبش ملی مردم لیبی در صحبتی که با ایندیپندت عربی داشت، گفت: افزایش شمار نیروهای مزدور خارجی در لیبی که تعداد آن‌ها در حال‌حاضر بالغ بر ۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود، نه تنها منجر به آشفتگی بیشتر اوضاع لیبی شده بلکه ثبات و امنیت سراسر منطقه را دچار چالش خواهد کرد، به ویژه این‌که اغلب نیروهای مزدور منتقل شده به لیبی به گروه‌های تروریستی وابستگی دارند.  افزون بر آن، مداخله آشکار نظامی ترکیه در لیبی که هدف از آن، تحمیل اندیشه سازمان اخوان المسلمین در کشور است، باعث تشدید بحران جنگ در لیبی شده و بر وخامت اوضاع پرتنش شمال آفریقا و مدیترانه افزوده است و تداوم این بحران می‌تواند صلح و امنیت بین‌المللی را دچار تهدید کند.

وی اظهار داشت که از سال ۲۰۱۱، ما خواستار حل مسالمت‌آمیز بحران جنگ در کشور هستیم و پیوسته بر گفت‌وگوهای جدی میان گروه‌های مختلفی که در امور لیبی نقش دارند تأکید می‌کنم، اما برخی از طرف‌ها تمایلی به پایان دادن به بحران جنگ ندارند و با سوء استفاده از توافق‌نامه ناتمام "صخیرات"، باعث تشدید بحران جنگ در لیبی می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصطفی الزاندی خاطر نشان کرد که جنبش ملی مردم لیبی خواستار برگزاری نشست ویژه‌ای برای حل بحران جنگ در کشور است و بایستی نمایندگان تمام اقشار مختلف ملت در آن حضور داشته باشند و راهکار فراگیری را به منظور پایان دادن به بحران جنگ در کشور و فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف ارائه دهند. با توجه به وضعیت ناهنجار کنونی و کنترل شبه‌نظامیان وابسته به سازمان اخوان المسلمین بر اغلب نهادهای دولتی و مراکز تصمیم‌گیری، بنابر این، ایجاب می‎‌کند برنامه انتخابات از آغاز تا انجام مورد بازنگری قرار گیرد و نهادهای عمده‌ای بین‌المللی اعم از سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه کشورهای عربی بر انتخابات نظارت داشته باشند.

جنبش ملی مردم لیبی با صدور بیانیه‌ای، حمایت خود را از موضع‌گیری اخیر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در قبال مداخله نظامی ترکیه به لیبی اعلام داشته و افزوده است: در حالی‌که لیبی در معرض مداخله مستقیم نظامی قرار گرفته و ده‌ها هزار تروریست خارجی به کشور منتقل شده اند و جنایت‌های بی‌شماری در حق ملت لیبی صورت می‌گیرد، مصر بار دیگر آمادگی خود را برای دفاع از حقوق ملت لیبی اعلام کرده است. در بیانیه‌ای مزبور آماده است که مصر همواره نقش مثبتی در تحولات لیبی داشته و مردم لیبی، تلاش‌های مصر را برای تأمین ثبات و امنیت در لیبی و بیرون راندن نیروهای مزدور خارجی از کشور مورد ستایش و قدردانی قرار می‌دهند. البته حمایت مصر از ارتش ملی لیبی، یک استراتژی عملی در راستای بیرون رفت از بحران کنونی و پایان دادن به حضور نیروهای مزدور خارجی در کشور است و جنبش ملی مردم لیبی که متشکل از نخبگان و شخصیت‌های برجسته فرهنگی و ملی است از موضع مصر استقبال می‌کند و خواهان همبستگی ملت برای مقابله با نیروهای تجاوزگر خارجی است. همکاری رهبران گروه‌های سیاسی و سران قبایل لیبی با ارتش ملی، می‌تواند مسیر عبور از بحران جنگ و اخراج جنگجویان خارجی وابسته به گروه‌های تروریستی از کشور را هموار‌کند.

مصطفی‌الزاندی افزود: آنکارا همواره سعی کرده است با استفاده ابزاری از دین و  با بهره‌برداری از سازمان‌های تررویستی، گروه‌های وابسته به سازمان اخوان المسلمین را در لیبی به قدرت برساند، سپس از طریق آن‌ها  ذخایر طبیعی و ثروت ملی لیبی را غارت کند. البته تسلط این گروه‌ها بر قدرت نه تنها عواقب ناگواری برای ملت لیبی در پی داشته بلکه می‌تواند سراسر کشورهای منطقه را دچار نا امنی کند.

وی گفت: ملت لیبی نقش ارزشمند مصر را در حمایت از جهاد مردم لیبی علیه نیروهای اشغالگر ایتالیایی به ویژه فداکاری‌های عبدالرحمن عزام را همواره به یاد خواهند داشت و البته مصر در موارد بسیاری از جمله در انقلاب "فاتح" در سپتامبر ۱۹۶۹ در کنار ملت لیبی قرار داشت و در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی و نظامی از لیبی حمایت کرده است. افزون بر آن، مصر نقش مثبتی در توسعه بخش‌های اقتصادی، آموزشی و علمی لیبی داشته و همکاری‌های ارزشمندی به جامعه لیبی انجام داده است.

در مقابل، دولت وفاق ملی لیبی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور مصر مبنی بر این که اکنون هر گونه مداخله نظامی مصر به لیبی مشروعیت بین‌المللی دارد، گفت: موضع اخیر مصر تهدید آشکاری برای ثبات و امنیت لیبی و حتی کشورهای منطقه به شمار می‌رود. همچنان چاوش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه تأکید کرده است که تأمین صلح و امنیت در لیبی می‌تواند نقش ارزنده در ثبات و امنیت سراسر کشورهای منطقه به ویژه مصر داشته باشد. وی ادعا کرد که موضع‌گیری برخی از کشورهای منطقه از جمله مصر در قبال بحران لیبی اشتباه بوده و اظهار داشت که امیدوار است همه‌ای کشورهای منطقه از این پس نقش مثبتی در تحولات لیبی ایفا کنند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia