حدود ۲۰ درصد از بستر اقیانوس‌های جهان نقشه‌برداری شده است

در طول سال گذشته نقشه‌برداری از بستر دریاهای دنیا از ۱۵ درصد به ۱۹ درصد افزایش یافت

 پیش از شروع این پروژه، تنها ۶ درصد از آب‌های دنیا مطابق استانداردهای مدرن نقشه‌برداری شده بود - Clement Sabourin / AFP

نقشه‌برداری بستر اقیانوس‌های کل جهان تا سال ۲۰۳۰ به نظر کاری بزرگ و بلندپروازانه به نظر می‌رسد، ولی این وظیفه بی‌نظیری است که پیش روی پروژه نقشه‌برداری بستر دریا تا ۲۰۳۰ است.

چیزی که حتی بیشتر غیرمنتظره است خبر جدید این تیم، که از سال ۲۰۱۷ کار خود را شروع کرد، در هفته جاری است که اعلام کرد تا کنون ۱۴.۵ میلیون کیلومتر مربع را نقشه‌برداری کرده که تقریبا یک پنجم بستر دریاهای کل جهان است.

تیم نقشه‌برداری با اعلام این دستاورد در ۲۱ ژوئن، روز جهانی آب‌نگاری، گفت در طول سال گذشته نقشه‌برداری از بستر دریاهای دنیا از ۱۵ درصد به ۱۹ درصد افزایش یافت.

محیط نقشه‌برداری شده اکنون تقریبا هم‌اندازه استرالیا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از شروع این پروژه، تنها شش درصد از آب‌های دنیا مطابق استانداردهای مدرن نقشه‌برداری شده بود.

جیمی مک‌دنیل فیلیپس، دبیر پروژه نقشه‌برداری بستر دریا تا ۲۰۳۰ گفت این دستاورد «گامی بزرگ و رو به جلو» است که می‌تواند منبع تصمیم‌گیری در سیاست‌گذاری‌های دولت‌ها باشد.

او گفت: «افزایش پایدار اطلاعات در دسترس از نقشه بستر اقیانوس‌ها به پروژه نقشه‌برداری بستر دریا تا ۲۰۳۰ اجازه می‌دهد نقشی پیشرو را در ارائه مجموعه‌ای از اطلاعات موثق ایفا کند که به رایگان در دسترس همه قرار دارد. این گامی بزرگ رو به جلو در دستیابی به هدف خود تا سال ۲۰۳۰ است که کل جهان را قادر سازیم با استفاده از ثبات اقیانوس و بهره‌جویی از پژوهش‌های علمی که بر اساس اطلاعات دقیق اندازه‌گیری عمق بستر دریاهای زمین است سیاست‌هایی مطلع اتخاذ کنند.»

او ادامه داد: «تشکر فراوان از تمام کسانی که در جمع‌آوری اطلاعات و تخصص‌های فنی همکاری کردند تا نقشه جدید ۲۰۲۰ را تدوین کنیم. با حمایت دولت‌ها، صنایع، دانشگاه‌ها و کمک‌های انسان‌دوستانه و با استفاده از فناوری‌های نوین ما انتظار داریم اطلاعات به دست آمده هر سال روندی رو به رشد داشته باشد.»

او افزود: «واقعا مایه دلگرمی است که می‌بینیم همکاری افراد از سراسر جهان با هم می‌تواند چه دستاوردی داشته باشد. پروژه نقشه‌برداری بستر دریا تا ۲۰۳۰ به جست‌وجو برای شرکای جدید و فناوری‌های پیشرفته ادامه خواهد داد. هر کسی می‌تواند نقش خود را در سیر نقشه‌برداری ما از بستر اقیانوس ایفا کند، کاری که منافع فراوانی برای بشریت خواهد داشت.»

این پروژه توسط سازمان خیریه «بنیاد نیپون» و همچنین اداره اندازه‌گیری عمق اقیانوس‌ها پشتیبانی می‌شود که تنها سازمان فرادولتی است که وظیفه نقشه‌برداری از بستر کل اقیانوس‌ها را بر عهده دارد.

یوهی ساساکاوا، مدیر بنیاد نیپون اخیرا خواستار اقدامات مشترک بیشتر شده تا روند نقشه‌برداری از بستر اقیانوس تسریع یابد که شامل حمایت از نقشه‌برداری مناطق اکتشاف نشده، جمع‌آوری اطلاعات از طریق جمع‌سپاری، و ارتقای فناوری جمع‌آوری اطلاعات بود.

دست‌اندرکاران این پروژه گفتند نقشه کامل بستر اقیانوس‌های جهان «به درک بهتر و بیشتر ما از امور بنیادین اقیانوس‌ها تسهیل خواهد بخشید، اموری نظیر چرخش آب اقیانوس، وضعیت آب و هوا، افزایش سطح آب دریا، تشکیل امواج سونامی، جزر و مد، انتقال رسوب، اخلال در زیست‌بوم‌های عمیق و تغییرات اقلیم.»

آنها همچنین گفتند این نقشه به بشریت کمک خواهد کرد به گونه‌ای پایدار از اقیانوس‌ها استفاده کرده و آنها را حفظ کند.

© The Independent

بیشتر از زندگی