ابتلای خلبان به کرونا باعث سانحه هواپیمایی با ۹۷ کشته شد

وزیر هوافضا پاکستان می‌گوید عدم «تمرکز» خلبان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا بود

در این حادثه، همه ۹۹ سرنشین هواپیما جز دو نفر کشته شده‌اند- Asif HASSAN / AFP

وزیر هوافضای پاکستان گفت بازرسی اولیه راجع به سقوط هواپیمایی نزدیک کراچی که ماه گذشته ۹۷ کشته برجا گذاشت، نشان داد خلبان مجموعه‌ای از اقدامات را درست انجام نداده و به علت ابتلا به ویروس کرونا بر کارش تمرکز نداشته است.

غلام سرورخان روز چهارشنبه به مجلس گفت: «بازرسان علت این سقوط را خطای انسانی اعلام کرده‌اند و گفته‌اند قصور خلبان‌ها و کارکنان نظارت بر عبور و مرور هوایی فرودگاه عامل این حادثه بوده، نه نقص فنی».

او گفت هنگام این حادثه، که در آن همه ۹۹ سرنشین هواپیما جز دو نفر کشته شده‌اند، هواپیمای ایرباس آ۳۲۰ صددرصد سالم و آماده پرواز بوده است.

در روز ۲۲ ماه مه، پرواز پی‌کی ۸۳۰۳ هواپیمایی بین‌المللی پاکستان در مسیر داخلی از لاهور به کراچی بود که هنگام نزدیک شدن به فرودگاه جناح کراچی سقوط کرد.

این هواپیما در منطقه‌ای مسکونی در حدود ۸۰۰ متری فرودگاه سقوط کرد و به ساختمان‌های این محوطه آسیب چشم‌گیری زد.

روزنامه اکسپرس تریبون پاکستان پیش‌تر در گزارش خود از جزییات این بررسی‌ اولیه خبر داد. در این گزارش آمده که بازرسان گفته‌اند مقامات هواپیمایی کشوری، خلبانان، برج مراقبت و کارکنان نظارت بر عبور و مرور هوایی فرودگاه کراچی همگی در اتفاقات حین سقوط و پس از آن «مرتکب اشتباهات مکرر» شده‌اند.

در این گزارش آمده سرعت هواپیما هنگام اولین تلاشش برای فرود بسیار زیاد بود، سپس ۱۷ دقیقه در هوا ماند تا بتواند برای بار دوم تلاش کند فرود بیاید. بررسی‌ها نشان داده در این مدت هر دو موتور هواپیما از کار افتاده‌اند.

خلبانان نیز پیش از تلاش مرگ‌بار دوم برای فرود به برج مراقبت اطلاع ندادند که تجهیزات فرود هواپیما قفل شده است. در گزارش اکسپرس تریبون آمده، اشتباه خلبانان این بود که دوباره تلاش کردند فرود بیایند، اما این گزارش جزییات بیش‌تری از موضوع به دست نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از سقوط، بنابر گزارش‌ها بخش‌هایی از موتور هواپیما تا ۱۲ساعت روی باند فرودگاه باقی مانده بود که این برای سایر هواپیماها خطرناک بود.

طبق مقررات معمول پس از چنین حوادثی مقامات فرودگاه موظف‌اند کارکنان نظارت بر عبور و مرور هوایی را آرام کنند و به خانه بفرستند. اما مسؤولان فرودگاه جناح پس از سقوط این کار را نکردند و این کارکنان آن روز تا شب و تا پایان نوبت کاریشان سر کار ماندند.

خود هواپیما ۱۶ ساله بود و از سال ۲۰۱۴ وارد ناوگان هواپیمایی بین‌المللی پاکستان شده بود. این بازرسی نشان می‌دهد پس از سانحه جعبه‌های سیاه پیدا شده‌اند و نشانی از نقص فنی از آن‌ها به دست نیامده است.

آقای خان وزیر هوافضا علاوه بر ارائه این گزارش به مجلس در روز چهارشنبه، روز دوشنبه نیز آن را به نخست وزیر عمران خان ارائه داد. عمران خان دستور «بازرسی فوری» در مورد این سانحه صادر کرده بود و گفته بود از شنیدن این خبر بهت‌زده و ناراحت شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان