ثبت دمای ۳۸ درجه سانتی‌گراد در سیبری

دانشمندان می‌گویند پیش‌بینی می‌کردیم در سال ۲۱۰۰ به چنین دمایی برسیم؛ ۸۰ سال زودتر رخ داد

در ماه مه گرمای قطب شمال به حدنصاب بهاری جدیدی رسید و در بخش‌هایی از سیبری از ۲۰ درجه سانتی‌گراد بیش‌تر شد-Social Media

دمای هوای ۳۸ درجه سانتی‌گراد در شهری واقع در سیبری به ثبت رسید که گفته می‌شود حدنصاب جدیدی برای گرما در مدار شمالگان است.

این دما روز شنبه در ایستگاه هواشناسی شهر ورخویانسک به ثبت رسید و اگر به تأیید برسد حدنصاب قبلی شمالگان را که ۳۷٫۷ درجه سانتی‌گراد بود، پشت سر می‌گذارد. دمای  ۳۷٫۷ درجه سانتی‌گراد بیش از یک قرن پیش در سال ۱۹۱۵ در فورت یوکون آلاسکا به ثبت رسیده بود.

حدنصاب قبلی به ثبت رسیده در این ایستگاه هواشناسی روسیه، ۳۷٫۳ درجه سانتی‌گراد بود که در ژوییه ۱۹۸۸ به ثبت رسید.

این حدنصاب جدید احتمالی در حالی رخ داده است که اثرات بحران رو به گسترش اقلیمی، وحشت فزاینده‌ای به پا کرده است و پیش از این موج گرمای زودهنگام و نامعمولی را در سال جاری پدید آورده بود و «آتش‌‌هایی نهفته» به راه انداخته که زمستان را پشت سرگذاشتند تا از نو شعله‌ور شوند و آتش‌های عظیمی در جنگل‌ها و گیاهان نیمه‌ تجزیه‌شده به پا کنند.

در ماه مه گرمای قطب شمال به حدنصاب بهاری جدیدی رسید و در بخش‌هایی از سیبری از ۲۰ درجه سانتی‌گراد بیش‌تر شد به طوری که کارشناسان هشدار ذوب زودتر از موعد سالانه را دادند.

کارشناس هواشناسی جف براردلی به ای‌بی‌اس نیوز گفت: «آن چه امسال در سیبری در حال رخ دادن است دست‌کمی از شگفتی ندارد.» او گفت این حدنصاب جدید در ورخویانسک «آب و هوایی است که پیش‌بینی می‌کردیم در سال ۲۱۰۰ به آن برسیم اما حالا ۸۰ سال زودتر آمده است.»

او افزود: «برای مقایسه بد نیست که بدانیم میامی فقط یک بار به حدنصاب ۱۰۰ درجه فارنهایت رسیده است.»

حدنصاب جهانی وسیع‌ترین گستره دمایی در کره زمین که در کتاب گینس ثبت شده است مربوط به ورخویانسک در شمال شرقی روسیه است. پایین‌ترین حدنصاب دما برابر با منفی ۶۷٫۸ درجه سانتی‌گراد است که در فوریه ۱۸۹۲ به ثبت رسیده است و حدود ۱۰۵٫۸ درجه سانتی‌گراد از حدنصاب جدید گرما کم‌تر است.

طبق اعلام سازمان ملل، گرمای شدید روز شنبه ۱۷ درجه سانتی‌گراد از گرمای عادی ۲۰ ژوئن بیش‌تر بود.

در توییتر سازمان ملل آمده است: «گرمایش جهان رو به شتاب است و برخی بخش‌های جهان خیلی سریع‌تر از جاهای دیگر در حال گرم‌تر شدن هستند. به صفر رساندن انتشار گازهای گل‌خانه‌ای نبردی برای حفظ بقا است.»

افزایش سریع دما در قطب شمال که از بین رفتن برف و یخ در خشکی و دریا را در پی داشته است بخشی از دور و تسلسلی است که در آن خشکی‌ها و اقیانوس‌های فاقد روکش برف و یخ، گرمای بیش‌تری را جذب می‌کنند زیرا روکش زمستانی مقدار زیادی از گرما را بازتاب می‌داد.

این پدیده به گرمایش دامن می‌زند و پیامدهای غیرمنتظره‌ای دارد. یک دلیل افزایش آتش‌سوزی در محیط زیست قطب شمال افزایش بسامد رعد و برق بر اثر گرمایش اقلیم است که جرقه ایجاد می‌کند و مواد گرم و خشک‌تر را روی زمین به آتش می‌کشد.

© The Independent

بیشتر از جهان