عبدالله نتوانسته برای وزارت‌خانه‌های مربوط به خود وزیر معرفی کند

عبدالله و گروهش برای تقسیم وزارت‌خانه‌ها به توافق نرسیده‌اند

کنفرانس خبری عبدالله عبدالله در کاخ سپیدار در کابل، ۱۸ فوریه- WAKIL KOHSAR / AFP

دکتر عبدالله عبدالله پس از تنش‌های انتخاباتی، نه تنها توانست که ریاست شورای مصالحه را از آن خود کند که تعدادی از وزارت‌خانه‌های حکومت نیز به وی و هم‌پیمان‌های وی داده شد. 

در کنار آن عبدالله این صلاحیت را نیز دارد که استان‌داران تعدادی از استان‌های افغانستان را نیز به رییس‌جمهور معرفی کند. 

اما با گذشت یک ماه از زمان امضای توافق سیاسی میان عبدالله و غنی، عبدالله نتوانسته نامزدهای گروهش را برای پست‌هایی که به وی داده شده معرفی کند.

ارگ ریاست جمهوری تقریبا بیش‌تر نامزد‌های خود را برای وزارت معرفی کرده و نزدیکان آقای غنی تنها بابت یکی دو پست وزارت در حال رای‌زنی با رییس‌جمهورند. اما با این که دو فهرست از نامزدهای وزیرهای احتمالی تیم دکتر عبدالله در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، با این حال به صورت رسمی این گروه نامزد‌های خود را برای احراز جایگاه وزارتخانه ها تاکنون به ارگ معرفی نکرده است. 

با این که فشار مجلس نمایندگان برای معرفی کاندیداهای وزارت بر اشرف غنی و عبدالله عبدالله برای معرفی نامزد وزیران به مجلس زیاد شده، رییس جمهور گفته است که فهرست او نهایی شده و منتظر فهرست دکتر عبدالله است.

اما چرا با گذشت این همه زمان عبدالله نتوانسته است نامزدهای خود را برای رای اعتماد مجلس معرفی کند؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشکل اصلی در تنش‌هایی است که میان گروه مقامات اطراف دکتر عبدالله برای گرفتن پست‌های وزارت به وجود آمده است. 

در حال حاضر یازده وزارت‌خانه به عبدالله رسیده که می‌تواند هم‌تیمی‌های خود را برای احراز این پست‌ها معرفی کند. این وزارت‌خانه‌ها شامل وزارت داخله (کشور)، تحصیلات عالی (علوم ، تحقیقات و فناوری)، وزارت دادگستری، اقتصاد، مهاجرین کار و امور اجتماعی، اقوام و قبایل، مخابرات و وزارت دولت در امور صلح است. 

دکتر عبدالله باید این یازده وزارت‌خانه را به صورتی میان گروهش تقسیم کند تا همه در حکومت سهم خود را ببرند. اما مشکل در این است که تعدادی از هم‌پیمان‌های عبدالله تعداد بیش‌تری وزارت‌خانه برای خود خواهانند. به طور مثال ژنرال دوستم (که قرار بود مارشال شود و هنوز نشده) نامزدهایی برای سه وزارت‌خانه معرفی کرده است . محقق و خلیلی هرکدام دو نامزد معرفی کرده‌اند. در حالی که تعداد هم‌پیمان‌های عبدالله به حدی زیاد هستند که به هر کدام یک وزارت‌خانه هم نخواهد رسید.

در چنین احوالی برای دکتر عبدالله سخت است تا بتواند توازن را در میان هم‌پیمان‌هایش نگه دارد. به طور مثال از ژنرال دوستم درخواست شده است تا از سه وزارت‌‌خانه به دو وزارت‌خانه اکتفا کند. 

هم‌چنان به محقق و خلیلی نیز گفته شده است که برای هر کدام تنها یک وزارت خانه می‌رسد. حتی گفته شده که عبدالله مصطفی مستور خواهرزاده‌اش را که در حکومت وحدت ملی وزیر اقتصاد بود، کنار گذاشته است و برای وی تاکنون پستی در نظر گرفته نشده است. 

با این حال حتی در صورت معرفی شدن نامزدان وزارت تیم دکتر عبدالله به ارگ و به دنبال آن معرفی به مجلس نمایندگان، مشخص نیست که این افراد خواهند توانست از مجلس رای اعتماد بگیرند یا خیر. به صورت سنتی مجلس نمایندگان در دور اول بیش‌تر نامزدها را رد می‌کنند.

در دوران حکومت وحدت ملی، تقریبا اکثریت نامزد‌های وزارت معرفی شده در دور اول نتوانستند از فیلتر مجلس نمایندگان بگذرند. اما در دور دوم مجلس به صورت فله‌ای به همه رای اعتماد داد. حالا هم به نظر می‌رسد هم تیم عبدالله و هم تیم غنی نامزدهای اصلی را در دور اول معرفی نکنند. 

فهرست نامزدهای تیم عبدالله حکایت‌گر آن است که به احتمال زیاد اکثریت این افراد رد صلاحیت شوند. زیرا بیش‌ترشان چهره‌های ناشناس و جوان‌اند . متاسفانه در مجلس نیز مکانیزم دادن رای اعتماد نه براساس شایستگی، تخصص و توان نامزد که وابسته به موقعیت نژادی، زبانی و حتی مذهبی او است.

هرچند منابع آگاه از امکان معرفی نامزد‌های وزارت گروه دکتر عبدالله تا روز سه‌شنبه خبر داده‌اند اما با توجه به تنش‌ها و اختلاف‌های موجود بعید به نظر می‌رسد که عبدالله بتواند به این زودی نامزدهای مورد نظرش را معرفی کند. مگر این که ذهنیت و آمادگی رد صلاحیت نزد هم‌پیمان‌های وی وجود داشته باشد و آنان نامزدهای اصلی را برای دور دوم حفظ کرده باشند.

بیشتر از