عبدالله سیاست متفاوتی نسبت به حامیان اصلی خود در پیش گرفته  

سیاسیون حامی عبدالله، بجز صلاح الدین ربانی به اتحاد ملی به رهبری غنی راضی شده‌اند

یکشنبه صبح به وقت کابل، رایزنی‌های فشرده‌ای در ۲۴ ساعت گذشته بین دست کم ۶ عضو ارشد تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله و مشاوران اصلی وی  برای شکست بن‌بست سیاسی انجام گرفت. 

علی‌رغم تلاش‌های داخلی و خارجی حزب جمعیت اسلامی که از عبدالله عبدالله، نامزد ناراضی انتخابات پیشین ریاست جمهوری پشتیبانی می‌کند، تاکنون وی به توافق سیاسی با اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور، تن نداده است. 

امروز سیاسیون سرشناس به دیدار صلاح‌الدین ربانی رفتند تا بلکه برای حل اختلافات، نظر او را جلب کند. محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، انور الحق احدی، رهبر افغان ملت، عنایت بابر فرهمند، معاون عبدالله عبدالله، و باتور دوستم، فرزند ژنرال دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی أفغانستان، از جمله این مهمانان بودند. 

آقای ربانی که میراث‌دار جمعیت اسلامی از پدرش استاد برهان‌الدین ربانی شهید، رئیس جمهوری پیشین افغانستان است، درباره یکی از این رایزنی‌ها در صفحه رسمی‌اش فقط به یک جمله بسنده کرد: «در دیدار با برادر فرهیخته و گرامی‌ام الحاج باتور دوستم، رئیس شورای مرکزی جنبش ملی اسلامی افغانستان، بحث‌های مفیدی پیرامون اوضاع کنونی کشور داشتیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، معاون اول تیم ثبات و همگرایی عبدالله عبدالله هم در چیدن کلمات احتیاط به خرج داده است. آقای فرهمند با انتشار عکسی از این دیدار در صفحه فیسبوکش نوشته است:‌«دیدار و گفت‌وگوی رهبری دو حزب مقتدر کشور در مورد موضوعات سیاسی روز.»

از این فراتر، هیچ جزئیات رسمی درباره چند و چون گفت‌وگوهای درون ائتلافی در تیم انتخابات ثبات و همگرایی منتشر نشده است و عبدالله عبدالله، به عنوان رئیس گروه، درهیچ یک از این نشست‌ها حضور ندارد. 

آقای عبدالله بعد از ماه‌ها کشمکش با اشرف غنی، سرانجام طرح توافق سیاسی با ریاست جمهوری را که بر مبنای آن تیم ثبات و همگرایی وارد بدنه دولت خواهد شد، به مراحل نهایی رسانده است. 

دو روز پیش، عبدالسلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح أفغانستان، گفت که آقای عبدالله «به زودی» به عنوان رئیس شورای عالی مصالحه در کنار اشرف غنی قرار خواهد گرفت تا با پایان اختلافات پساانتخاباتی، روند مذاکرات بین‌افغانی با طالبان کلید زده شود. 

آقای عبدالله که به تشویق و خواست جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری صلاح‌الدین ربانی و احمدضیاء مسعود، همزمان با اشرف غنی، مراسم موازی تحلیف ریاست جمهوری برگزار کرد، اکنون از این موضع فاصله گرفته و سیاست متفاوتی نسبت به حامیان اصلی و تندرو خود اتخاذ کرده است. 

در حالیکه آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین حامیان مالی و سیاسی نظام فعلی افغانستان از عبدالله و ریاست جمهوری خواسته‌اند اختلافات سیاسی خود را کنار بگذارند و دولتی فراگیر تشکیل دهند، این نشست‌ها حاکی از حساسیت تصمیم گیری‌های کلان می کند. 

منابع متعدد در کابل می‌گویند که برای آقای عبدالله «ابطال انتخابات» دیگر منتفی شده است و ایستادگی در برابر غنی هم سیاستی نیست که وی به دنبال آن باشد، چرا که به نفع او و این جریان سیاسی نیست و از پشتیبانی داخلی و بین‌المللی نیز برخوردار نمی باشد. از این رو، غیر ازصلاح‌الدین ربانی ، دیگر نامداران سیاسی افغانستان که در اطراف عبدالله گرد آمده بودند، اینک به اتحاد ملی به رهبری غنی راضی شده‌اند. 

در تایید تحولاتی که می‌رود به نتیجه‌ای معقول منتهی شود، روز یکشنبه راس ویلسون، سرپرست سفارت آمریکا در کابل، در گفت‌و‌گویی ویدیویی با حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین، از تلاش‌های وی و عبد‌رب‌الرسول سیاف، رهبر جهادی، برای پایان دادن به تنش‌های سیاسی در کشور استقبال کرد. آقای ویلسون گفت، افغاستان به رهبران متحد نیاز دارد تا امنیت و صلح را تامین کند و با کرونا به مبارزه برخیزد. 

بیشتر از