اولین مدل سیاه‌پوست نشریه وٌگ درباره نژادپرستی در صنعت مد سخن گفت 

وی از آنا وینتور خواست تا همکارانش را در این باره آگاه کند

بورلي جانسون، اولین مدل سیاه‌پوستی که عکسش روی جلد نشریه وُگ منتشر شد - Chris Delmas / AFP

بورلي جانسون در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه در روزنامه واشنگتن پست انتشار یافت، گفت که هدف از انتشار عکس او «آوردن موج تغییرات در صنعت مد بود». عکس جانسون در سال ۱۹۷۴ بر جلد وُگ انتشار یافت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 جانسون نوشت:‌ «اما با گسترش رایزنی‌های ملی درباره نژادپرستی، داستان‌هایی درباره تبعیض در صنعت مد و بویژه در وُگ، زیر نورافکن قرار گرفت.» 

به نوشته جانسون، تبعیض براساس نژاد به معنی این بود که او از همکاران سفیدپوستش حقوق کم‌تری می‌گرفت، «صنعت مد در آوردن دیگر سیاه‌پوستان در بخش‌های دیگر صنعت مد و زیبایی کندتر عمل می‌کردند» و این که او به دلیل درخواست برای داشتن آرایشگر و عکاس سیاهپوست، «توبیخ» شد. 

بورلي جانسون، اولین مدل سیاه‌پوستی که عکسش روی جلد نشریه وُگ منتشر شد، درباره نژادپرستی و تبعیض در جهان مد سخن گفته است. 

این زن ۶۷ ساله نوشت:‌ «سکوت درباره نژاد، هم در آن زمان و هم اکنون هزینه‌ راه‌یافتن به پلکان ترقى در صنعت مد است.» 

این مدل سابق در جایی از مقاله‌اش به آنا وینتور، سردبیر وٌگ اشاره می‌کند که اخیرا اذعان داشت این نشریه به «سردبیرها، نویسندگان، عکاسان، طراحان و دیگر هنرمندان خلاق سیاه‌پوست فرصت و فضای پیش‌رفت نداده است.»

وینتور در ایمیلی به کارمندان وٌگ نوشت: «آسان نیست که یک فرد سیاه‌پوست در وٌگ کار کند و تعداد کارمندان سیا‌ه‌پوست وٌگ بسیار اندک است. می‌دانم گفتن این که بهتر عمل خواهیم کرد کافی نیست، اما این کار را خواهیم کرد و بدانید که من در این راه به صدا و پاسخ شما احترام می‌گذارم.» 

او نوشت: «اگر مایل به در میان گذاشتن توصیه یا نظر خود باشید، من گوش شنوا دارم و مایلم آن‌ها را بشنوم.» 

به گفته جانسون «تلاش‌های سابق وٌگ برای دربرداشتن همه طیف‌ها بسیار اندک بوده، به طوری که نه تغییری در صنعت مد ایجاد کرده و نه در خود نشریه.»

جانسون نوشت:‌ «در سال ۲۰۱۸، بیانسه خواستار آن شد که یک عکاس سیاه‌پوست به نام تایلر ميشل، عکس او را برای روی جلد مجله وٌگ بردارد. به این ترتیب او اولین عکاس سیاه‌پوستی شد که در تاریخ ۱۲۵ ساله مجله، عکسش به روی جلد راه یافت. اما این یک استثنا بود و نه جرقه‌ای برای تغییر. از آن زمان، عکس هیچ عکاس سیاه‌پوستی به روی جلد مجله وٌگ نرفته است.» 

با این حال، به گفته جانسون، وینتور به عنوان «قدرت‌مندترین فرد در جهان مد» قدرت ایجاد تغییر در این صنعت را دارد. 

 جانسون گفت برای شروع در رسیدگی به مساله نژادپرستی در صنعت مد، وینتور باید همکاران خود را «برای ایجاد تغییرات ساختاری مسؤول کند.» 

این سوپرمدل سابق هم‌چنین پیشنهاد کرد که کاندی نست، شرکت انتشاراتی نشریه وٌگ، سیاستی جدید به نام «قانون بورلی جانسون» را در پیش گیرد، که به موجب آن برای استخدام سمت‌های «پرنفوذ»، دست‌کم دو کاندیدای سیاه‌پوست مورد مصاحبه قرار گیرند. 

 او نوشت:‌ «این قانون به ویژه می‌تواند برای سمت‌های هیات مدیره، مدیران اجرایی، سردبیرهای ارشد، و دیگر سمت‌های عالی راه‌گشا باشد.» او مدیران اجرایی شرکت‌های دیگر صنعت مد، زیبایی، و رسانه‌ای را به در پیش گرفتن این قانون ترغیب کرد. 

جانسون با اشاره به گذشت ۴۶ سال  از زمان انتشار تصویرش بر جلد نشریه وٌگ، ابراز امیدواری کرد که «مبارزه با نژادپرستی و محروم کردن افراد، که مدت‌هاست بخش کریه صنعت زیبایی به شمار می‌رود، تداوم یابد.» 

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی