افزایش امیدواری‌ها به انجام آزمایش سرطان در خانه

آزمایش جدید ۱۰ برابر آزمایش‌های خون قبلی دقت دارد

پژوهش‌گران امیدوارند درنهایت این فناوری به معنای گرفتن خون کم‌تر از بیمار و جایگزین کردن آن با گرفتن خون از سر انگشت به جای رگ باشد-Aizar RALDES / AFP

دانشمندان دانشگاه کمبریج موفق به کشف یک آزمایش خون جدید برای بیماری سرطان شده‌اند که ۱۰ برابر آزمایشات کنونی دقت تشخیص دارد. این آزمایش بالقوه راه را برای تست‌های بسیار دقیقی باز می‌کند که نشان می‌دهد، آیا سرطان در بدن بیمار دوباره عود کرده است یا نه.

دانشمندان این آزمایش را با استفاده از تست ژنتیک غده سرطانی بیمار تولید کرده‌اند که در آن نمونه خون بیمار برای یافتن صدها جهش ژنتیک در «دی‌ان‌ای»هایی که سلول‌های سرطانی وارد جریان خون می‌کنند، ردیابی می‌شود.

این فناوری چنان دقیق و حساس است که در برخی موارد کارشناسان می‌توانند یک مولکول جهش یافته «دی ان ای» را میان یک میلیون قطعه «دی ان ای» ردیابی کنند. آن‌ها می‌گویند این آزمایش می‌تواند با دقت بیش‌تری تعیین کند که آیا بیماری که تحت معالجه قرار گرفته است در معرض بازگشت بیماری قرار دارد یا نه.

نیتزان روزنفلد، صدر گروه کارشناسان انستیتوی پژوهشی سرطان کمبریج و تیم پژوهشی دانشگاه کمبریج می‌گوید: «تستی که می‌تواند تعیین کند آیا سرطان هم‌چنان در بدن بیمار وجود دارد یا در مراحل اولیه بازگشت است، مراحل آزمایش‌های بالینی خود را می‌گذراند.

هرچند ممکن است این آزمایش چند سال تا استفاده بالینی راه داشته باشد اما پژوهش‌های ما نمایان‌گر دست‌یابی به نتایج فوق‌العاده‌ای است.

در حال حاضر، این فناوری هنوز در مرحله آزمایش است اما تکنولوژی به سرعت در حال پیش‌رفت است و در آینده نزدیک این گونه آزمایشات با چنین دقت و حساسیتی می‌تواند جهشی بزرگ در حفظ سلامتی بیمار ایجاد کند..»

ردیابی «دی ان ای» غده سرطانی در نمونه خون به «نمونه‌برداری مایع» معروف است و یکی از بخش‌های کلیدی نظارت بر روند بیماری به ویژه پس از یک دوره درمانی تلقی می‌شود. این آزمایش نشان می‌دهد که آیا درمان موثر بوده یا بیمار هم‌چنان در معرض خطر بازگشت بیماری قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما دقت تشخیص آزمایش‌های معمول به حضور تعداد قابل توجهی «دی‌ان‌ای» جهش کرده در نمونه خون نیازمند است. اگر تعداد آن‌ها کم باشد، نتیجه آزمایش منفی خواهد بود، حتی اگر سرطان هم‌چنان در بدن بیمار فعال باشد.

گزارش این پژوهش که در نشریه «سایِنس ترَنسلِیشِنال مدیسین» منتشر شده می‌گوید با تجزیه ساختار ژنتیکی غده سرطانی بیمار و هدف قرار دادن جهش‌های فردی، نمونه‌برداری‌ها می‌توانند با حساسیت و دقت بیش‌تری انجام شوند.

تاکنون، نمونه‌برداری‌های «مایع» تنها حداکثر به دنبال ۱۰۰ جهش «دی ان ای» بود اما این فناوری جدید می‌تواند صدها یا حتی هزارها جهش را در نمونه خون بیمار ردیابی کرده و شانس تشخیص حضور سلول‌های سرطانی در بدن را افزایش دهد.

پژوهش‌گران امیدوارند درنهایت این فناوری به معنای گرفتن خون کم‌تر از بیمار و جایگزین کردن آن با گرفتن خون از سر انگشت به جای رگ باشد که توسط خود بیمار در خانه گرفته شده و به آزمایشگاه فرستاده شود.

با این روش بیمار مجبور به مراجعه مکرر به بیمارستان نیست و تکرار آزمایش‌هایش بیش‌تر می‌شود.

میشل میچل، رییس نهاد موسوم به پژوهش سرطان در بریتانیا که هزینه‌های این فناوری را تامین کرده می‌گوید: «نمونه‌برداری‌های مایع توانایی بالقوه آن را دارد که کلیه جوانب درمان سرطان را از تشخیص زودرس تا درمان‌های فردی و نظارت بر بیماری دست‌خوش تغییرات عمده کند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی