کامبوج از مسافران ورودی ۲۴۰۰ پوند «گرویی کرونا» می‌گیرد

این هزینه‌های اجباری با کرایه پنج دلاری انتقال مسافر از فرودگاه به آزمایشگاه شروع می‌شود

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد: آن‌هایی که از پس این الزامات برنمی‌آیند باید در مورد سفر به کامبوج در این دوران دقت کنند-TANG CHHIN SOTHY / AFP

گردشگری در سراسر جهان آرام‌آرام در حال احیا شدن است اما کشورهای بسیاری هنوز تمایلی به بازگشایی کامل مرزهایشان ندارند و شاید بتوان گفت که کامبوج سخت‌‌گیرانه‌ترین الزامات ورودی در میان تمام کشورهای جهان را در پیش‌ گرفته است.

این کشور جنوب شرق آسیایی جزو مقاصد محبوب کوله‌گردان (BackPackers) است و به داشتن مجموعه معبدهای آنگکور وات که در فهرست یونسکو ثبت‌شده معروف است.

در شماره اخیر خبرنامه وزارت امور خارجه بریتانیا راجع به کامبوج آمده مسافران خارجی هنگام ورود باید ۳ هزار دلار برای «هزینه خدمات کووید-۱۹» در فرودگاه گرو بگذارند.

این مبلغ را که ظاهراً اولین «گرویی کرونا» است می‌توان نقدی یا با کارت پرداخت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه بریتانیا می‌گوید: «وقتی مشخص شد چه مبلغی باید از این پول کسر شود باقی آن به مسافر بازگردانده خواهد شد.» اما این مبلغ ممکن است زیاد باشد، مخصوصاً اگر نتیجه آزمایش کرونای مسافر دیگری در همان پرواز مثبت شود.

این هزینه‌های اجباری از پنج دلاری شروع می‌شود که صرف انتقال فرد از فرودگاه به آزمایشگاه می‌شود.

خود آزمایش کووید-۱۹ حدود ۱۰۰ دلار هزینه دارد. مسافر باید ۳۰ دلار برای یک‌شب ماندن در هتلی که از پیش تعیین‌شده یا «محل انتظار» بپردازد و معادل همین مبلغ هم خرج سه وعده‌غذا روزانه تا مشخص شدن نتیجه آزمایش می‌شود.

اگر بخت با مسافر یار باشد درمجموع ۱۳۲ دلار از پولی که گرو گذاشته خرج می‌شود. سپس باید ۱۴ روز را در مکان که خود انتخاب می‌کنند در حالت قرنطینه سپری کنند.

اما اگر جواب آزمایش مسافری هم در پروازی مثبت شود همه در مکانی که مورد تأیید دولت باشد دو هفته قرنطینه می‌شوند. هزینه این قرنطینه شامل غذا، لباسشویی و «خدمات بهداشتی» ۱۱۷۶ دلار خواهد بود. مسافران هم‌چنین باید ۱۰۰ دلار برای آزمایش دوم بپردازند و با حساب این مبلغ کل هزینه‌ها به ۱۰۲۱ دلار می‌رسد.

اگر احیاناً جواب آزمایش مسافری مثبت شد باید تا چهار آزمایش دیگر هرکدام با هزینه ۱۰۰ دلار انجام دهد و ۳۱۵۰ دلار هم خرج درمان در بیمارستان دوستی خمر-شوروی در پنوم‌پن پایتخت این کشور می‌شود.

با این حساب کل پول گرویی خرج می‌شود و به همین علت است که دولت کامبوج بیمه مسافرتی ۵۰ هزار دلاری برای خدمات درمانی را نیز اجباری کرده است.

وزارت امور خارجه بریتانیا هشدار می‌دهد اگر با نهایت تأسف مسافر فوت کرد «هزینه خدمات سوزاندن جسد ۱۵۰۰ دلار است.»

نیل تیلور نویسنده کتاب راهنمای سفر و برگزارکننده گشت‌های مسافرتی گفت: «به نظرم بهترین صفت برای این جلوگیری بی‌رحمانه از ورود مسافران «منحصربه‌فرد» است.»

دیلن هریس مدیرعامل شرکت بزرگ گردشگری لوپاین تراول گفت «به نظر می‌رسد این برنامه را برای این ریخته‌اند که گردشگران کم‌پول تر نیایند اما درعین‌حال مردم یا ساکنان خود کامبوج بتوانند وارد کشور شوند.»

«می‌توانم شرایط دولت را درک کنم چون این راهی است برای پوشش دادن هزینه‌های مسافرانی که مبلغ بیمه‌شان کم است؛ اما از منظر شغل ما، به کشورهایی که چنین شرایطی گذاشته‌اند سفری ترتیب نمی‌دهیم.»

در توصیه‌های وزارت خارجه بریتانیا به مسافران آمده: «آن‌هایی که از پس این الزامات برنمی‌آیند باید در مورد سفر به کامبوج در این دوران دقت کنند.»

© The Independent

بیشتر از سفر