کره شمالی دفتر ارتباطات دو کره در منطقه مرزی را منفجر کرد

خواهر رهبر کره شمالی، سئول را به اقدام نظامی تهدید کرده بود

کره جنوبی می‌گوید، کره شمالی دفتر ارتباطات دو کره در منطقه مرزی را منفجر کرده است. نشانه‌ای جدید از قرار گرفتن دو کشور در آستانه یک درگیری نظامی.

دفتر ارتباطات دو کشور، ساختمانی چهار طبقه بود که در شهر کایه‌سونگ و در محدوده سرزمینی کره شمالی قرار داشت. این دفتر دو سال قبل افتتاح شده بود تا برقراری ارتباط بین سئول و پیونگ‌یانگ را تسهیل کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سئول می‌گوید انهدام این ساختمان در ساعت ۲:۴۹ دقیقه بعدازظهر به وقت محلی روی داده است.

کره شمالی پیش‌تر تهدید کرده بود که در واکنش به ناتوانی کره جنوبی در متوقف کردن پخش اعلامیه‌های تبلیغاتی علیه پیونگ‌یانگ، این ساختمان را در شهر مرزی کائه منفجر می‌کند.

این اعلامیه‌ها معمولا از سوی فعالان با بالون به کره شمالی فرستاده می‌شود.

کره‌شمالی در روزهای گذشته بارها کره‌جنوبی را تهدید کرده بود. رسانه دولتی کره شمالی صبح امروز اعلام کرده بود که ارتش این کشور آماده «اقدام تلافی‌جویانه» در واکنش به ارسال اعلامیه‌های تبلیغاتی با استفاده از بالن است. 
در هفته‌های گذشته کره شمالی اعلام کرده که عدم مداخله سئول در موضوع ارسال اعلامیه ضد رهبران کره‌شمالی به درون خاک این کشور را تحمل نخواهد کرد و جوابی درخور به این اقدام خواهد داد. 

کره‌شمالی می‌گوید پخش اعلامیه در نوار مرزی میان دو کشور برخلاف توافق‌نامه کیم جونگ اون با مون جائه، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در سال ۲۰۱۸ است. 
این دو رهبر سیاسی در آن سال توافق کرده بودند که «همه اقدامات خصمانه از جمله پخش بیانیه از طریق بلندگوها و توزیع اعلامیه‌ها در امتداد مرز مشترک دو کشور» متوقف شود.
پس از این توافق بود که ساختمان متروک مرکز ارتباطات دو کره مجدداً بازسازی و متعاقباً بازگشایی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند که دلیل اصلی نارضایتی کره شمالی این است که سئول به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند پروژه‌های اقتصادی مشترک خود را از سر بگیرد.

کره شمالی بامداد امروز (سه‌شنبه) تهدید کرده بود که ارتش آماده ورود به منطقه غیرنظامی بین دو کره است و در حالت آماده باش قرار دارد تا تصمیم‌های دولت را به اجرا بگذارد.

پیش از آن نیز کیم یو جنگ، خواهر رهبر کره شمالی تهدید اقدام نظامی علیه کره جنوبی را مطرح کرده بود.

روز یکشنبه نیز «کیم یو جونگ»، خواهر رهبر کره‌شمالی که از او به‌عنوان نفر دوم کشور یاد می‌شود با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به نیروهای نظامی این کشور دستورات لازم برای انجام اقدامات مؤثر در برابر «دشمن» داده شده است و آن‌ها به‌زودی گام بعدی را برخواهند داشت.
حال روشن شده که گام بعدی از مجموعه اقدامات ارتش کره شمالی، منفجر کردن ساختمانی بود که نقشش کاهش تنش و ایجاد تماس اضطراری بین دو کره بود.
این دفتر از سه‌شنبه هفته گذشته به‌صورت کامل تعطیل و خط تماس اضطراری میان دو کشور قطع شده بود. 
هفته گذشته مقام‌های سئول اعلام کرده بودند که کره‌شمالی به تماس‌ها از طریق خط ویژه میان دو کشور پاسخی نداده است. 

کره شمالی در ماه‌های اخیر همکاری‌های خود را به کره جنوبی متوقف کرده و از عدم پیشرفت در مذاکرات هسته ای با واشینگتن ابراز نارضایتی می‌کند.