خواهر رهبر کره شمالی رئیس امور تبلیغاتی او شد 

کیم یو جونگ سال گذشته کنار گذاشته شده بود، اما اکنون به قدرت بازگشته است 

رهبر كره شمالی، كیم جونگ اون (چپ) در كنار خواهرش كیم یو جونگ (راست) Korea Summit Press Pool / AFP

کیم جونگ اون، خواهرش، کیم یو جونگ، را دوباره به نهاد کلیدی تصمیم‌گیری در این کشور بازگرداند و به او سمت ریاست بر امور تبلیغاتی را داد. 

این دیکتاتور دست به تغییراتی چشمگیر در «کمیسیون امور دولتی» زده و انتصاب خانم کیم را باید مهمترین این تغییرات دانست. 

خانم کیم از مشاورین دیرین برادر خود است و این انتصاب در پی یک سال تحولات در جایگاه او صورت می‌گیرد. بعد از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به مذاکرات در مورد خلع سلاح هسته‌ای در نشست هانوی خاتمه داد، خبرها حاکی از تنزل مقام خانم کیم بود. 

به نظر می‌رسد او پس از آن‌که تقصیرهای آن ناکامی را به گردن پذیرفت به اندازه کافی دست به ترمیم علنی جایگاه خود زده است. به گزارش «آژانس خبری مرکزی کره» که توسط دولت کره شمالی اداره می‌شود، انتصاب جدید خانم کیم در جلسه‌ای به ریاست آقای کیم تایید شد. 

آن چان ایل، فردی که از کره شمالی فرار کرده و اکنون پژوهشگری در سئول است، گفت: «این احیا بخشی از عروج اخیر کیم یو جونگ درون سلسله‌مراتب کره شمالی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصور می‌شود خانم کیم کمی بیش از ۳۰ سال سن دارد. چند ماه پیش عکسی از او منتشر شد که در کوهستان برفی پاکتو به همراه برادرش اسب‌سواری می‌کرد. 

تلویزیون دولتی با پخش فیلم این دو در این مکان مقدس این‌را «رویدادی بزرگ و با اهمیت بسیار در انقلاب کره»‌ نامید.

سمت خانم کیم معاون وزیر امور خارجه است، اما به نظر می‌رسد او اداره اعلامیه‌های عمومی را به عهده داشته باشد. پیش از این شاهد محکوم کردن علنی دولت کره جنوبی توسط او بودیم. 

در پی اعتراضات علیه رزمایش‌های نظامی اخیر کره شمالی، او رهبران کره جنوبی را «گانگستر» نامید. 

او گفت: «تا جایی که من می‌دانم طرف جنوبی هم به رزمایش‌های مشترک نظامی علاقه دارد و هدفش حرکات مشمئزکننده‌ای همچون خرید سخت‌افزارهای نظامی فوق مدرن است.»

او افزود: «منظورشان این است که آن‌ها باید تدارک نظامی ببینند اما ما نباید رزمایش نظامی داشته باشیم. چنین گفته گانگسترمابانه‌ای را تنها می‌شود از کسانی انتظار داشت که به شیوه عادی فکر نمی‌کنند.»

آقای کیم، رئیس «کمیسیون مسائل دولتی» پنج نفر از مجموع سیزده عضو این نهاد تصمیم‌گیری را تعویض کرده است. 

باضافه، ری سون گوآن که در ماه ژانویه به عنوان دیپلمات ارشد کره شمالی اعلام شد به همراه خانم کیم به عنوان عضو علی‌البدل دفتر سیاسی انتخاب شده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان