مشاور اشرف غنی: طالبان علیه مسجد و محراب اعلام جنگ کرده‌اند

به گفته مشاور فرهنگی اشرف غنی طالبان در حمله‌‌ها به علماء دینی و مساجد نقش دارند

مشاور اشرف غنی می‌گوید «طالبان در اکثر نقاط کشور، مساجد را بدل به سنگر کرده‌اند»-WAKIL KOHSAR / AFP

شاه حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رییس جمهور افغانستان در واکنش به حملات اخیر در کابل و کشته شدن شماری از علمای نامدار این کشور گفته است که طالبان جنگ را علیه محراب و مسجد اعلام کردند و این گروه در حمله‌‌ها علیه علماء دینی و مساجد نقش دارند.

آقای مرتضوی گفت: «طالبان در اکثر نقاط کشور، مساجد را بدل به سنگر کرده‌اند و یا در حمله علیه علماء و مساجد نقش داشته‌اند. شماری زیادی از علماء در سراسر کشور توسط این گروه شهید شده‌اند، زیرا رفتار جنایت‌کارانه را طالبان در افغانستان پایه گذاشته‌اند و اکنون نمی‌توانند که از این مسؤولیت شانه خالی کنند.»

به گفته‌ آقای مرتضوی: «شیوه‌ گروه‌های فتنه، اکنون تغییر کرده است. کودکان نوزاد، زنان در زایشگاه، علما و نمازگزاران را هدف گرفته‌اند. این گروه فعلا درصدد خلق و حشت و جنایت‌اند.»

وی افزود: «تروریست‌ها دشمنان تمام مردم افغانستان‌اند. دشمنان تمامیت ارضی، ارزش‌های اسلامی، بشری و ترقی کشورند. دربرابر این تروریست‌ها باید با وحدت عمل و نظر مشترک مبارزه کرد. جهان اسلام و علمای برجسته کشورهای اسلامی دربرابر این عمل تروریست‌ها نباید ساکت باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این واکنش تند مشاور فرهنگی رییس‌جمهور افغانستان در برابر گروه طالبان در حالی مطرح می‌شود که در این اواخر شماری از علمای دینی و نامدار چندین مسجد در این کشور ترور شده‌اند. طالبان هرگونه دست داشتن در این حملات را رد کرد، اما آقای مرتضوی، تاکید دارد که «این گروه زمینه‌ساز حملات در مساجد و کشتن علماء در افغانستان‌اند و نمی‌تواند که از این مسؤولیت شانه خالی کنند.»

شیرشاه عثمانی، دانشجوی دانشکده حقوق دانشگاه کابل است. وی در رابطه به حملات اخیر که در کابل، علیه علمای این کشور صورت گرفته به خبرگزاری ایندیپندنت فارسی گفت: «من با گفته‌های آقای مرتضوی موافقم که طالبان زمینه‌ساز انتحار، انفجار و کشتن علمای سرشناس کشور ما هستند و این گروه در گذشته نیز شماری از علماء، معلمین، دانش‌آموزان و افراد ملکی را نیز این گونه به شهادت رساندند، اکنون با ترفندهای تازه هم قتل می‌کنند و هم مسؤولیت را بر گردن نمی‌گیرند، به نظر آنان مردم افغانستان نمی‌دانند، اما ما می‌دانیم که این گروه جز کشتار و قتل، هیچ برنامه‌ دیگر ندارند.»

توریالی سنگر، نیز دانشجو است و می‌گوید: «ما هیچ گروه دیگری را جز طالبان نمی‌توانیم در کشتن علماء، استادان و افراد ملکی متهم کنیم، چون طالبان پیش از توافق صلح با آمریکا چنین حملات را در سراسر افغانستان انجام داده‌اند و شماری زیادی از علماء و افراد ملکی را کشتند و مسؤولیت نیز گرفتند. اکنون بدون شک می‌توانیم بگوییم که کشتن علماء در این اواخر در کابل و شماری از استان‌های دیگر کشور کار طالبان است و اکنون نمی‌خواهند که مستقیم مسؤولیت آن را برعهده بگیرند.»

الماس جاوید، ساکن شهر کابل است. او می‌گوید: «پس از کشته شدن استاد ایاز نیازی، خطیب و امام مسجد وزیر محمد اکبرخان، داعش در یک اعلامیه مسؤولیت را به دوش گرفت که برای من جالب بود که این کار داعش نیست، زیرا داعش در اصل در افغانستان حضور ندارند، اگر داشتند نیز حکومت ما رسما اعلام کرد که این گروه کاملا نابود شده‌اند. اکنون چگونه مسؤولیت برعهده می‌گیرند. من صددرصد می‌گویم که طالبان در این اواخر علما را که جنگ را غیردینی و غیراسلامی خواندند به طریقه‌های دیگر از بین می‌برند تا صدایشان خاموش شده در برابر این ظلم و جنایت که انجام می‌دهند کسی دیگر صدا بلند نکند. این دیدگاه من دیدگاهی است که شمار زیادی از مردم ما به آن باور دارند و طالبان را متهم به تمام حملات در افغانستان می‌کنند.»

© The Independent

بیشتر از