بازداشت بازرگان کلمبیایی در مسیر ایران

دادگاهی در آمریکا الکس ساب موران، بازرگان کلمبیایی را متهم به پولشویی‌ کرده است

چندی پیش پنج نفتکش ایرانی حامل سوخت به ونزوئلا رسیده بود- AFP

الکس ساب موران، بازرگان کلمبیایی که پیش‌تر دادگاهی در آمریکا او را به اتهام پولشویی مجرم شناخته بود، توسط نیروهای آمریکایی در دماغه سبز، مجمع‌الجزایری کوچک در غرب آفریقا، بازداشت شد. این خبر را امروز خبرگزاری آسوشیتدپرس مخابره کرد. 

گفته می‌شود که الکس ساب موران با هواپیمای شخصی خود راهی ایران بوده است. به نوشته آسوشیتدپرس، الکس ساب موران زمانی در دماغه سبز بازداشت می‌شود که در این منطقه مشغول سوخت‌گیری بوده است. 

در همین‌حال رئیس‌جمهوری ونزوئلا، نیکلاس مادورو، در واکنش به خبر دستگیری این بازرگان کلمبیایی که البته تابعیت ونزوئلا را نیز دارد، این بازداشت را غیرقانونی خوانده و از مقامات آمریکایی خواسته است تا او را آزاد کنند. 

سال گذشته، دادگستری آمریکا با طرح اتهام «پولشویی و فساد» علیه این بازرگان کلمبیایی اعلام جرم کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که مقامات آمریکایی معتقدند این بازرگان کلمبیایی رازهای زیادی از مسایل مالی دولت مادورو را می‌داند. 

بازداشت این بازرگان چند هفته پس از ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا انجام شده است. این  واقعه در میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا تنش‌هایی ایجاد کرد و در پاره‌ای موارد، مقامات دو کشور یکدیگر را تهدید به انجام عملیات نظامی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پیش، محسن رضایی مدعی شد که در جریان حرکت نفتکش‌های ایران به سمت ونزوئلا، آمریکایی‌ها به ناخدایان ایرانی پیشنهاد «رشوه» داده بودند تا ناخداها مسیر حرکت خود را تغییر دهند.

محسن رضایی همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران در ازای تحویل فراورده‌های نفتی به ونزوئلا از این کشور پول دریافت کرده است؛ هرچند برخی گزارش‌ها در هفته‌های گذشته حکایت از آن داشت که ونزوئلا بهای سوخت دریافتی از ایران را با طلا می‌پردازد. در عین حال، سفیر ایران در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، انجام معامله سوخت با طلا را تکذیب کرده بود.

بیشتر از