لهستان به اشتباه بخشی از خاک جمهوری چک را اشغال کرد

بر اثر این اشتباه شهروندان جمهوری چک نتوانستند وارد کلیسای محلی شوند

سربازان ارتش لهستان- Getty Images

ارتش لهستان اعتراف کرد که این کشور در اواخر ماه مه به اشتباه و به مدتی کوتاه، گوشه‌ای از خاک همسایه‌اش، جمهوری چک، را اشغال کرده بوده است.

این اشتباه در دوره قرنطینه‌ سراسری کرونایی و هنگامی رخ داد که سربازان لهستان در زمان گشت زدن در بخش‌های مرزی، نادانسته از مرز جمهوری چک عبور کردند.

به گزارش سی‌ان‌ان، آن سربازان پس از عبور از مرز، جلو ورود شماری از شهروندان به کلیسای کشور خودشان را گرفتند.

وزارت خارجه جمهوری چک اعلام کرد که لهستان رسماً در مورد این خطا توضیح نداده است، اما  «به صورت غیررسمی به ما اطمینان داد که نیت خصمانه‌ای عامل این حادثه نبوده و فقط بر اثر اشتباه ارتش لهستان رخ داده است.»

سخنگویی به سی‌ان‌ان گفت: «سربازان لهستان بیرون رفته‌اند و شهروندان ما می‌توانند بدون مانع به آن کلیسا بروند»، اما توضیح نداد که آن «اشغال» چه مدت طول کشیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه‌ای هم که از سوی وزارت دفاع لهستان صادر شد، آمده است: «اعزام گشتی‌های مرزی عمدی نبوده و بر اثر اشتباه صورت گرفته است. اشتباه فوراً  اصلاح شده است و جمهوری چک نیز می‌داند که مشکل برطرف شده است.»

نیروهایی که به اشتباه خاک جمهوری چک را اشغال کردند، از روستای مرزی کوچکی به نام پیلگرزیمو در جنوب لهستان آمده بودند که روبه‌روی روستایی در جمهوری چک قرار دارد، و جاده‌ای در این منطقه مرزی لهستان و جمهوری چک واقع است.

لهستان روز شنبه مرزهای‌ خود را با جمهوری چک، آلمان و اسلواکی، پس از  سه ماه بسته بودن، بازگشایی کرد. این مرزها را از اواسط مارس برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ بسته بودند.

لهستان همچنان مرزهای خود را با روسیه، اکراین و روسیه سفید، به شدت تحت نظر دارد.

دولت جمهوری چک نیز بر اساس آن میزان شدت شیوع کرونا در کشورهای مبداء مسافران، طبق نظام رنگ‌بندی بر ورودی‌ها، نظارت می‌کند.

هم‌اکنون سوئد تنها کشوری در اتحادیه اروپا است که در این فهرست در دسته قرمز، یعنی  پرمخاطره‌ترین کشورها، قرار دارد. بریتانیا هم در این دسته قرار دارد.

© The Independent