مرد گامبیایی در آمریکا به شکنجه زندانیان سیاسی در کشورش متهم شد

دادستان‌های آمریکایی اعلام کردند که مایکل سانگ کورئا ۴۱ ساله بر اساس قانون آمریکا متهم است

یحیی جامه رئیس جمهوری سابق گامبیا- JUAN BARRETO / AFP

یک مرد گامبیایی ساکن ایالت کلرادو در آمریکا به شکنجه زندانیان سیاسی در کشور خود در پی کودتای ناکام در سال ۲۰۰۶ متهم شد.

دادستان‌های آمریکایی روز پنج‌شنبه اعلام کردند که مایکل سانگ کورئا ۴۱ ساله بر اساس قانون آمریکا متهم است. طبق این قانون، مهاجران غیرآمریکایی مظنون به اعمال شکنجه در کشورهای دیگر، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

سانگ کورئا عضو یک واحد شبه نظامی معروف به «جنگجوها» بود که در خدمت یحیی جامه دیکتاتور وقت گامبیا بودند. وی در سال ۲۰۱۷ به تبعید رفت.

دستیار دادستان کل، برایان ای بنسکوفسکی، روز پنج‌شنبه گفت: «مایکل کوره مرتکب اعمال خشونت‌آمیز وحشیانه علیه قربانی شده است و بعد از آن، قربانی در تلاشی بی‌رحمانه وادار به اعتراف شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جلسه دادگاه اولیه، کورئا به هفت فقره جرم و جنایت متهم شد. یکی از اتهامات توطئه در ارتکاب شکنجه و شش مورد دیگر هم اعمال شکنجه بر افراد خاص بود. 

به گفته دادستان‌ها، قبل از آن که او سال گذشته توسط مقامات مهاجرت دستگیر و بازداشت شود، در شهر دنور به عنوان کارگر روزمزد، کار و زندگی می‌کرد.

تصور بر این است که کورئا در اواخر سال ۲۰۱۶ وارد ایالات متحده شده باشد. ماندن بیشتر ازمهلت ویزایش به وی این امکان را داد تا به عنوان محافظ شخصی، نخست وزیر گامبیا را در سازمان ملل همراهی کند.

این شکنجه‌گر سابق به دنبال شکست آقای جامه، رئیس جمهوری گامبیا در دسامبر ۲۰۱۶، به آن کشور بازنگشت.

دادستان‌ها ادعا می‌کنند که کورئا شش نفر را که به دسیسه کودتای ناکام علیه رئیس‌ جمهوری سابق، یحیی جامه در سال ۲۰۰۶ مظنون بودند، از لحاظ جسمی و روحی شکنجه کرده است.

گفته می‌شود که کورئا و همدستانش متهم  شده‌اند که بازداشت‌شدگان را با استفاده از لوله و سیم مورد  ضرب و شتم قرار داده‌اند، بعضی اوقات سرشان را با کیسه‌های پلاستیکی پوشانده‌اند، و از شوک‌ الکتریکی بر بدن و از جمله دستگاه تناسلی آنها استفاده کرده‌اند.

روز پنج‌شنبه دادستان کلرادو، جیسون دان، به خبرنگاران گفت که اتباع گامبیا با توجه به قانون فدرال، تنها در دو مورد متهم شده‌اند.

آقای دان گفت: «ما نه تنها مردی را که مرتکب شکنجه‌های وحشتناک علیه مردم خود شده است، به میز محاکمه می‌کشانیم، بلکه به مردم گامبیا و در واقع به مردم کل جهان نشان می‌دهیم که ایالات متحده طرفدار قانون و علیه کسانی است که از حقوق بشر سوء‌استفاده می‌کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان