بوریس جانسون: حمله به مجسمه‌ها دروغ گفتن درباره تاریخ ما است

در هفته گذشته معترضین به نژادپرستی ساختاری خیابان‌های لندن را تسخیر کرده بودند

بوریس جانسون گفته است به پایین کشیدن مجسمه‌ها به معنی «دروغ گفتن درباره تاریخ ما است» و «مایه شرم و ناباوری» است. که ما باید پیشاپیش اعتراضات آخر هفته، اطراف مجسمه وینستون چرچیل را محصور کنیم.

 نخست وزیر گفت «مجسمه زمان جنگ این رهبر در میدان «پارلمنت اسکوئر» یادبود ابدی دستاوردهای او در حفظ این کشور و کل اروپا از حکومت‌های خودکامه‌گرای فاشیست و نژادپرست است».

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او توییت کرد: «ما اکنون نمی‌توانیم تلاش کنیم گذشته خود را ویرایش یا سانسور نماییم. نمی‌توانیم وانمود کنیم تاریخ متفاوتی داشته‌ایم.»

آقای جانسون افزود: «تنها اقدام مسؤولانه» این است که در اعتراضات برنامه‌ریزی شده برای هفته جاری شرکت نکرد. برای هفته جاری شرکت نکرد. او ادعا کرد که این اعتراض ها «مورد سوءاستفاده افراط گرایان» قرار گرفته و «به خشونت های عامدانه و حساب شده خواهد انجامید.»

 نخست وزیر در اظهارات بعدیش گفت به اندازه کافی به «جنبه های مثبت» پیشرفت در جهت تسای نژادی در بریتانیا توجه نشده است.

او نوشت: «درباره اعتراضات برنامه‌ریزی‌شده هم باید بگویم همه ما احساس خشم و عصبانیت حاصل از آن چه در ایالت مینه‌سوتا اتفاق افتاد را درک می‌کنیم و می‌دانیم اعتراض علیه تبعیض، اقدامی مشروع است. هر چقدر هم که این کشور در راه مبارزه با نژادپرستی تلاش کرده باشد، که تاکنون نیز اقدامات فراوانی صورت گرفته است، همه ما می‌دانیم که هنوز راه درازی برای پیمودن وجود دارد. اما روشن است که این اعتراضات متاسفانه توسط افراطی‌گراییانی که مقاصد خشونت‌آمیز دارند مصادره شده است. حمله به نیروهای پلیس و اقدامات خشونت‌آمیز گسترده که طی هفته گذشته شاهد بودیم، اقداماتی شنیع و غیرقابل تحمل است. تنها اقدام مسؤولانه این است که در چنین اعتراضاتی شرکت نکرد.»

بعد از آن که در هفته گذشته مجسمه چرچیل هدف معترضان قرار گرفت دیوار حائلی به دور آن در میدان پارلمان کشیده شد.

این مجسمه با نوشتن عبارت «نژادپرست بود» تخریب شد و مقبره شهدای گم‌نام نیز، که اکنون مورد محافظت قرار گرفته، هدف تخریب واقع شد.

این اعتراضات در پی قتل جورج فلوید در شهر مینیاپولیس ایالات متحده شروع شد و در لندن شاهد درگیری میان معترضان و پلیس بوده است. در همین حال در بریستول مجسمه ادوارد کلستون که تاجر برده بود، به پایین کشیده شده و در بندر به آب انداخته شد.

© The Independent