تیغ دو لبه کرونا و گرانی روی گردن تهران

تهرانی‌ها با ماسک به جنگ گرانی بروند

تهران هم‌چنان شرایط خوبی به لحاظ کنترل کرونا ندارد و وضعیت برخی استان‌های ایران بحرانی و در شرایط هشدار قرار دارد - Atta KENARE / AFP

خیز شورای شهر تهران برای افزایش کرایه تاکسی در شهر همراه با آغاز به کار ادارات دولتی بعد از تعطیلات ۱۵ خردادماه و گرانی ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی تاکسی‌های اینترنتی در شهر، خطر ازدحام مردم در استفاده از سایر وسائل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو را بیشتر خواهد کرد.

در حالی که درست یک ماه پیش معاون عمرانی استاندار تهران گفته بود کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی تا پایان خرداد افزایش پیدا نخواهد کرد.

در آن زمان محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران از افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از ابتدای خرداد خبر داده بود.

از طرفی باشگاه خبرنگاران جوان نیز در گزارشی به نقل از برخی استفاده‌کنندگان از تاکسی‌های اینترنتی نوشته است که قیمت این تاکسی‌ها بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیر تجاری تاکسی اینترنتی اسنپ می‌گوید افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی، متأثر از تورم، تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است.

در حالی که اتحادیه تاکسی‌های اینترنتی هرگونه افزایش قیمت این نوع تاکسی‌ها را رد کرده است. این افزایش قیمت‌ها در حالی است که مشاغل در تهران بازگشایی شده و تقاضای استفاده از تاکسی‌های شهری و تاکسی‌های اینترنتی بیشتر از گذشته خواهد بود و هر دوی آن‌ها هم گران‌تر شده‌اند. این موضوع می‌تواند به استفاده بیشتر مردم از مترو و اتوبوس‌های شهری منجر شود.

این در حالی است که تهران هم‌چنان شرایط خوبی به لحاظ کنترل کرونا ندارد و وضعیت برخی استان‌های ایران بحرانی و در شرایط هشدار قرار دارد. چنان‌چه طبق آمار رسمی روز پنج شنبه ۱۵ خرداد حدود ۳ هزار و ۶۰۰ مورد جدید کرونا در این کشور شناسایی شده است که رکورد پیک اول کرونا را زده است. امروز چهارمین روز متوالی است که آمار مبتلایان شناسایی شده پس از کاهش ابتلا، به بیش از سه هزار نفر رسیده است این میزان تاکنون بالاترین میزان ابتلای روزانه در ایران بوده است.

از طرفی حسن روحانی، روز ۱۴ خرداد و با جهش آمار مبتلایان به کرونا در ایران گفته است: «اگر خدای ناکرده بیماری دوباره اوج بگیرد، محدودیت‌ها را دوباره برقرار می‌کنیم.» حسن روحانی همواره به تشویق حضور همه کارمندان در محل کار خود از بعد از روز ۱۵ خرداد اصرار داشته است. در واقع ایجاد محدودیت‌های بیشتر معنایی برای مردمی که باید در محل کار خود حاضر شوند، نخواهد داشت.

شروع به کار ادارات از روز شنبه این نگرانی را ایجاد کرده که با توجه به افزایش قیمت کرایه تاکسی‌های تهران، ازدحام استفاده از وسائل حمل‌ونقل عمومی ارزان‌تر که بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نیز صورت می‌گیرد، شرایط فعلی تهران را به لحاظ ابتلا به کرونا بحرانی‌تر کرده و کشور را با وضعیت وخیم‌تری مواجه می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، ۲۱ اردیبهشت ماه گفت که ابتلا به کرونا در پایتخت روند افزایشی پیدا کرده است و آمار در بسیاری از شهرها در حال بازگشت به نقطه اوج است.

البته با آغاز به کار برخی مشاغل از اردیبهشت ماه رعایت دستورالعمل‌هایی مانند حفظ فاصله و استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس و برخی دیگر پروتکل‌های بهداشتی الزامی شد اما تصاویر و گزارش‌های منتشر شده از تهران و سایر شهرهای ایران نشان‌دهنده رعایت نکردن این پروتکل‌ها بوده است. چرا که رعایت آن‌ها اصولا در فضاهایی هم‌چون مترو و اتوبوس غیرممکن به نظر می‌رسد.

پیش‌تر اعضای شورای شهر تهران خواستار اجباری کردن استفاده از ماسک در وسائل حمل‌ونقل عمومی ازسوی وزارت بهداشت شده بودند.

در روزهای ابتدایی آغاز به کار برخی ادارات و مشاغل در اواخر فروردین ماه در تهران، حجم استفاده شهروندان تهرانی از وسائل حمل‌ونقل عمومی به حدی زیاد بود که نگرانی برخی از اعضای شورای شهر تهران را به همراه داشت و وزیر بهداشت نیز از سوی دیگر کمبود وسائل حمل‌ونقل شهری را موجب ازدحام مردم و خطر افزایش انتقال کرونا عنوان کرد.

افزایش قیمت تاکسی‌های شهری بی‌شک موجب هجوم مردم برای استفاده از وسایل نقلیه جایگزین خواهد بود.

کار نرخ‌گذاری سه بخش مترو، اتوبوس و تاکسی در شهر از سوی شوراهای شهر انجام می‌شود.

فشار توام کرونا و فقر در تهران

تهران شهری با بیشترین جمعیت در ایران و خاستگاه مهاجرت برای جویندگان کار و نان است. ولی طبق تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های

مجلس، تهرانی‌ها در سال جدید ۸۰ درصد فقیرتر شده‌اند. خط فقر خانوارهای چهار نفره در شهر تهران ظرف دو سال اخیر، از ۲ میلیون تومان به ۴٫۵ میلیون تومان رسیده یعنی ۸۰ درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار ایران پاییز ۹۸ اعلام کرد که متوسط درآمد خانوار شهری در ایران طی سال ۹۷ اندکی بیشتر از ۴۳ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان بوده است.

طبق این گزارش متوسط درآمد خانوار شهری تهرانی رقمی بالاتر از متوسط درآمد در ایران را تشکیل می‌دهد.

درآمد هر خانوار تهرانی در سال ۹۷ به طور متوسط به بیش از ۶۴ میلیون تومان رسیده است. این رقم ۲۰ میلیون و ۵۴ هزار تومان بالاتر از ارقامی است که برای خانوارهای کل کشور محاسبه شده است.

به گفته مرکز آمار ایران متوسط هزینه زندگی در تهران برای هر خانوار تهرانی اندکی بالاتر از ۵۸ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان در سال ۹۷ بوده است. این رقم نیز ۱۹ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان بالاتر از متوسط هزینه خانوارها در کل کشور است.

بالا بودن هزینه‌های زندگی در تهران همواره مورد بحث میان کارشناسان مسائل اجتماعی بوده است؛ هزینه‌های بالا و در عوض کیفیت پایین زندگی.

اما این شهر گران که تورم در آن رو به رشد است مقصد کارگران بسیاری برای کاریابی است.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران می‌گوید ۹٫۴ درصد افراد حاضر در سن اشتغال و جمعیت فعال استان تهران در پاییز سال ۹۸ بی‌کار بوده‌اند. در این گزارش به تعداد افراد اشاره‌ای نشده است.

براساس پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس تورم در سال ۹۹ بین ۲۰ تا ۲۵ درصد خواهد بود. تهرانی‌ها هم‌گام با پیروی از پروتکل‌های کرونا بایستی مخارج گریزناپذیر آن را هم به دوش بکشند.

بیشتر از