رنگ قرمز هشدار شیوع دوباره کرونا بر پیکر ایران

«دولت بدترین سناریوی ممکن را برای کنترل شیوع انتخاب کرده است»

با نزدیک شدن فصل گرما و در پی بازگشایی کسب‌وکارها و اماکن مذهبی در مملکت شتاب شیوع کرونا در ایران شدت گرفته است. براساس آخرین آمارهای رسمی طی یک روز گذشته ۷۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند که به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به هشت‌هزار و۵۸۴ نفر رسیده است.

شمار دچارشدگان به ویروس کرونا هم در مملکت به ۱۸۰ هزار و ۱۵۶ نفر رسیده است و در چند روز گذشته تعداد مبتلایان روزانه به بیش از ۲ هزار نفر در سراسر کشور می‌رسد. آماری که هم‌چنان ایران را در میان ۱۰ کشور اول جهان از نظر تعداد مبتلایان به کرونا قرار داده است.

با این حال حسن روحانی امروز گفته که «در برخی از مناطق کشور وارد مرحله سوم مدیریت مقابله با کرونا شده‌ایم». 

به گفته وی مرحله اول با ایجاد محدویت‌های وسیع در تعطیلی بسیاری از کسب و کارها اجرا شده و مرحله دوم نیز با فاصله گذاری هوشمند اجتماعی که منجر به بازگشایی کسب و کارها و تقسیم بندی شهرها به سه سطح قرمز، زرد و سفید همراه بود».

رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه مرحله سوم مدیریت مقابله با کرونا «سازگاری با کرونا با رعایت کامل دستورالعمل‌ها است»، گفته «این مرحله در حالی شروع می شود که هم متخصصان داخلی و هم سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده اند فعلا هیچ پایانی را نمی توان برای کرونا مشخص کرد و باید با استفاده از تجربه فاصله گذاری هوشمند وارد مرحله تامین سلامت مردم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در روال فعالیت های لازم اقتصادی-اجتماعی بشویم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته بود که رئیس مرکز تحقیقات «بیماری‌های نوپدید انستیتو پاستور» درباره سیاست‌ دولت در مقابله با کرونا گفته بود که «دولت بدترین سناریوی ممکن را برای کنترل شیوع انتخاب کرده است».

به گزارش روزنامه شهروند، احسان مصطفوی که در نشست خبری مجازی سخن می‌گفت، درباره سیاست ایمنی جمعی گفته بود «ایمنی جمعی یعنی مردم با وجود شیوع ویروس زندگی طبیعی خودشان را داشته باشند و مرگ‌ومیر ناشی از آن مثل سوانح ترافیکی هر چند وقت یک بار عده‌ای را قربانی کند. الان همه چیز به عهده مردم گذاشته شده است، اینکه خودشان رعایت‌کنند، سفر نروند».

به گفته وی «ایمنی جمعی زمانی اتفاق می‌افتد که مردم بی‌ملاحظه شوند و به ترددها ادامه دهند، درست مثل وضعیتی که حالا شاهدش هستیم، اما این روش هزینه‌های زیادی بر دوش نظام درمان می‌گذارد. این بدترین سناریویی است که می‌توان برای کنترل شیوع نوشت».

این مقام مسئول گفته بود که معمولا بین۵۰ تا ۹۰ درصد جمعیت مبتلا شوند تا «مصونیت جمعی» حاصل شود هرچند که این روند خصوصا درموردِ بیماری کشنده‌ای مثل کووید- ۱۹، ممکن است «خطرات» و «هزینه‌های زیادی» را به ما تحمیل کند.

طبق گفته‌های رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید انستیتو پاستور، تاکنون میزان درگیری کل جمعیت کشور با کووید-١٩ کمتر از ١٠‌درصد است.

براساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت استان‌ خوزستان همچنان در وضعیت قرمز کرونایی ست و استان‌های کردستان، کرمانشاه، کرمان و هرمزگان نیز در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند.

امروز هم‌چنین از استان خوزستان خبر رسیده است که دانش‌گاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اعلام کرده از امروز، ۲۲خردادماه، دیگر آمار کرونا در استان خوزستان را اعلام نمی‌کند. 

این نهاد آموزشی- درمانی اعلام‌کرده است که وزارت بهداشت ایران به همه دانش‌گاه‌های علوم پزشکی استان‌ها دستور داده که دیگر آمار کرونا را در استان‌ها را اعلام نکنند.

بیشتر از