سگ‌های مأمور مبارزه با تروریسم

واحد «کی ۹» سگهای پلیس خیبر پشتونخوا برای مبارزه با تروریسم

استان خیبر پشتونخوا، در شمال غربی پاکستان، از سال ۲۰۰۱ به این‌طرف صحنه فعالیت‌های نیروهای مسلح تروریست بوده است. دولت برای مبارزه با تروریست‌ها واحدی از سگ‌ها را در نیروی پلیس این استان ایجاد کرده تا با خشونت مقابله کند. نام این واحد «کی ۹» یا به انگلیسی «کی ناین» است، چون تلفظ آن شبیه واژه لاتین «کناین» است که معنی خانواده سگ‌سان‌ها را می‌دهد.

محمد امین خان، مسئول این واحد از خیبر پشتونخوا می‌گوید: «من مسئول واحد سگ‌های کی ناین هستم و خودم هم آموزش‌شان می‌دهم. در ماشین‌ها و سایر نقاط مواد منفجره پنهان می‌کنیم تا تعلیم‌شان بدهیم. این سگ‌ها می‌توانند مواد منفجره را در خانه‌ها، زمین‌های خالی و سایر نقاط پیدا کنند.»

این سگ‌ها نقش مهمی در مبارزه با تروریسم در پاکستان داشته‌اند. تاکنون ۶۸ عملیات موفق انجام داده‌اند و در خنثی کردن مواد منفجره نقش داشته‌اند.

به گفته محمد امین خان:« ما ۶۲ سگ در این واحد داریم. ۹ سگ شپرد آلمانی داریم و بقیه لابرادور هستند. ۴۰ مامور پلیس هم مسئول مراقبت از این سگ‌ها هستند.»

وقار خان، یکی از ماموران واحد کی ناین هم گفته است:« تمام روز و در طول تابستان بهشان آب می‌دهیم. روزی ۲۴ ساعت برایشان پنکه و کولر گذاشته‌ایم و بخصوص مراقب تمیزی‌شان هستیم.»

بیشتر از جهان