پیشنهاد ترکیه به عراق برای همکاری نظامی در مرزها جهت مقابله با شبه‌نظامیان کرد

نخست‌وزیر عراق هم از افزایش همکاری‌های نظامی با ترکیه استقبال کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق-۲۲ آپریل ۲۰۲۴-رویترز

یک مقام وزارت دفاع ترکیه، روز پنجشنبه ۲۵ آپریل (۶ اردیبهشت) اعلام کرد که ترکیه در حال مذاکره با عراق است تا به این کشور برای تامین امنیت مرزهای عراق جهت «جلوگیری از تحرکات غیرقانونی شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان در منطقه» کمک فنی و نظامی ارائه دهد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در هفته جاری و همزمان با اینکه آنکارا عملیات‌های فرامرزی خود علیه شبه نظامیان پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) در مناطق کوهستانی و کردنشین شمال عراق را افزایش داده بود، از بغداد و اربیل بازدید کرد.

مقامات ارشد سیاسی دو کشور، در جریان این دیدار یک توافقنامه راهبردی در زمینه امنیت، تجارت و انرژی و همچنین یک توافق همکاری دفاعی و نظامی امضا کردند.

مقام وزارت دفاع ترکیه درباره پیشنهاد جدید اردوغان به مقامات بغداد، به خبرنگار رویترز گفت: «ما به همتایان خود گفتیم که ترکیه آماده ارائه کمک به عراق در زمینه سامانه‌های امنیتی در مناطق مرزی است. پیش از این نیز هیاتی از عراق، برای بررسی سیستم‌های امنیتی مرزی که ترکیه پیشنهاد ارائه آن را داده بود، از ترکیه بازدید کرده و اکنون مذاکرات برای همکاری‌های بیشتر امنیتی همچنان ادامه دارد.»

در همین حال، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اردوغان که روز دوشنبه برگزار شد، بدون اشاره مستقیم به پ‌ک‌ک، اعلام کرد که دو کشور برای تقویت امنیت مرزی همکاری خواهند کرد.

پ‌ک‌ک در سال ۱۹۸۴ علیه دولت ترکیه دست به اسلحه برد و از سوی آنکارا و متحدان غربی‌اش به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می شود. ترکیه از سال ۲۰۱۹ تاکنون چندین عملیات فرامرزی علیه این گروه در شمال عراق انجام داده است که آخرین مورد آن هم مربوط به روز ۲۳ مارس (۴ فروردین) بود و ۱۲ شبه‌نظامی کرد در شمال عراق بر اثر حملات هوایی ترکیه کشته شدند.

ترکیه در چند سال گذشته، با استناد به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، حمله‌های نظامی‌اش علیه پ‌ک‌ک را با عنوان «عملیات‌هایی برای دفاع از خود» افزایش داده و از زمان حمله ناموفق و انتحاری ۹ مهر ۱۴۰۲ دو نیروی حزب مسلح کارگران کردستان در آنکارا نیز این حملات گسترده‌تر شده است. ازجمله شامگاه همان روز که جت‌های جنگنده ترکیه در عملیات هوایی تلافی‌جویانه نزدیک به ۲۰ هدف از جمله دالان‌ها، پناهگاه‌ها‌ و انبارهای پ.ک ک در مناطق متینا، برادوست، هاکورک، قندیل و قره در عراق را منهدم کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رجب طیب اردوغان به مردم ترکیه وعده داده است که از حزب کارگران کردستان در عراق و سوریه انتقام خواهد گرفت و حمله‌ها علیه مواضع پ ک ک را گسترش خواهد داد. او گفت: «ما راهبرد خود برای از بین بردن تروریسم در سرمنشا را تا از بین رفتن آخرین تروریست ادامه می‌دهیم.»

ترکیه انتظار دارد که دولت‌های عراق و روسیه نیز مانند متحدان غربی ترکیه، گروه پ‌ک‌ک را تروریست اعلام کنند و با اعضای این گروه برخوردی قاطعانه داشته باشند و آنان را بازداشت و محاکمه کنند، اما سران دولت‌های عراق و سوریه با اشاره به وجود میلیون‌ها شهروند کرد در خاک این دو کشور و ناتوانایی در تفکیک نیروهای شبه‌نظامی از شهروندان غیرنظامی، آن را نشدنی می‌دانند.

اما با این حال، سفر تازه رجب طیب اردوغان به عراق، از نگاه بسیاری از تحلیلگران به منزله آغاز مرحله‌ای جدید از گسترش روابط میان دو کشور همسایه و همکاری در عرصه‌های امنیتی، نظامی، اقتصادی، تجاری و توسعه‌گرایانه تفسیر شده است.

بیشتر از جهان