انتخاب شرکت نفت عربستان سعودی به‌عنوان اصلی‌ترین حامی مالی جام‌های جهانی فوتبال

پس از کنار گذاشتن شرکت‌های روسی از تمامی قراردادهای مالی فیفا، عربستانی‌ها به اصلی‌ترین حامی این نهاد ورزشی در سراسر جهان بدل شده‌اند

طرح و لوگوی فدراسیون فوتبال عربستان برای میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۳۴- وب‌سایت فدراسیون فوتبال عربستان

فدراسیون جهانی فوتبال رسما اعلام کرد که قرارداد حمایت مالی‌‌اش را با آرامکو، شرکت نفت عربستان سعودی که سال گذشته سود شگفت‌انگیز ۱۲۱ میلیارد دلار را ثبت کرد، منعقد کرده است تا این غول نفتی در سال‌های آینده به حامی اصلی فیفا در رقابت‌های جهانی بدل شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از اعطای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ فوتبال مردان به ریاض، حالا قرارداد جدید فیفا با آرامکو برای واگذاری بخش حمایت مالی جام‌های جهانی ۲۰۲۶ مردان و ۲۰۲۷ زنان به معنای تبدیل عربستان سعودی به بزرگ‌ترین حامی مالی پرهوادارترین ورزش جهان خواهد بود.

جام جهانی فوتبال مردان در سال ۲۰۲۶ با میزبانی مشترک کشورهای ایالات متحده، کانادا و مکزیک برگزار می‌شود و میزبان جام جهانی فوتبال زنان در تابستان سال ۲۰۲۷ نیز ماه آینده در یک مراسم رای‌گیری مشخص خواهد شد.

هنوز مبلغ دقیق قرارداد شرکت نفتی عربستان با فیفا فاش نشده است، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که ارزش این قرارداد چندبرابر قراردادهای قبلی و گران‌ترین قرارداد مالی فیفا تا به امروز است.

در بیانیه فیفا آمده است: «از طریق این همکاری، آرامکو و فیفا قصد دارند از قدرت فوتبال برای ایجاد طرح‌های اجتماعی موثر در سراسر جهان استفاده کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمایت مالی عربستان سعودی به افزایش قابل توجه درآمد فیفا برای چرخه تجاری ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ کمک خواهد کرد. پیش از این بودجه فیفا ۱۱ میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود. این در حالی است که درآمد حاصل از حق پخش، اسپانسرها، فروش بازی‌های ویدیویی و همچنین فروش بلیت مسابقات و بسته‌های مهمان‌نوازی برای دوره ۴ ساله جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در حدود ۷.۵ میلیارد دلار بود.

جیانی اینفانتینو، رییس فیفا، پیش‌ از جام جهانی ۲۰۱۸ نیز با عربستان سعودی و ولیعهد آن، شاهزاده محمد بن سلمان، روابط نزدیکی داشت.

مسابقات جهانی در روسیه با حمایت مالی شرکت دولتی انرژی گازپروم روسیه برگزار شد، اما پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و قطع تمامی ارتباطات مالی یوفا و فیفا با شرکت‌های دولتی این کشور، اکنون سعودی‌ها جایگزین دولت پوتین شده‌اند.

به گزارش اسوشیتدپرس، دلیل روند سریع مناقصه اکتبر گذشته برای واگذاری میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ با هدف پیروزی عربستان سعودی و انصراف استرالیا از رقابت با سعودی‌ها نیز روابط گسترده و دوستانه فیفا و عربستانی‌ها بوده است.

اگرچه میزبانی عربستان از جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۳۴ هنوز قطعی نشده است، اما در آخرین مهلت اعلام میزبانی، این کشور تنها کاندیدای میزبانی لقب گرفته است تا پیش از اعلام رسمی میزبان‌های جام‌های جهانی ۲۰۳۰ و ۲۰۳۴ در پایان سال ۲۰۲۴، میزبانی عربستان در سال ۲۰۳۴ قطعی به نظر برسد.

پیش از این در مارس ۲۰۲۴ نیز فدراسیون فوتبال عربستان سعودی رسما و با شعار «با هم رشد می‌کنیم» از پروژه و نماد میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ رونمایی کرده بود. این پروژه دربردارنده هویت بصری، شعار کلامی و وب‌سایت رسمی است.

نشانی که عربستان برای این پروژه معرفی کرد، نمادی از تحول چشمگیر و رشد فوتبال این شبه‌جزیره است. کشوری که از ۲ سال قبل سریع‌ترین و بلندترین گام‌ها برای پیشرفت و جهانی شدن در فوتبال را برداشته است.

میزبانی عربستان بر ۳ رکن «با هم برای توسعه توانمندی‌های انسانی»، «با هم برای توسعه فوتبال» و «با هم برای توسعه پل‌های ارتباط» استوار خواهد بود و همچنین هویت بصری این طرح، بازتاب میراث فرهنگی غنی و جامعه جوان و پویای عربستان سعودی است.

بیشتر از ورزش