آغاز گفتگوهای استراتژیک عراق و آمریکا پس از ماه‌ها تنش

خبرگزاری فرانسه: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به کاخ سفید دعوت شده است

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید عراق در حال ورود به کرکوک-IRAQI PRIME MINISTER'S PRESS OFFICE / AFP

بغداد و واشینگتن امروز (پنجشنبه) مذاکرات استراتژیک خود را پس از ماه‌ها تنش آغاز می‌کنند. جلسه نخست این مذاکرات با توجه به شیوع کووید-۱۹ و محدودیت‌های مسافرتی به طور آنلاین برگزار می‌شود.

این مذاکرات طیف گسترده‌ای از موضوعات از سرنوشت نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا تا روابط اقتصادی و فرهنگی را شامل می‌شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از رابرت فورد، تحلیلگر موسسه خاورمیانه و یکی از دیپلمات‌های آمریکایی حاضر در دور قبلی مذاکرات در سال ۲۰۰۸ می‌نویسد:«کل روابط دوجانبه آمریکا و عراق در یک روز واحد ترمیم نمی‌شود. اما در حال جاضر افراد درست در موقعیت و زمان درستی قرار گرفته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیلگران می‌گویند به دنبال شدت گرفتن حمله‌های راکتی علیه منافع آمریکا در عراق در یک سال گذشته، روابط واشینگتن-بغداد بسیار سرد شده بود.

تنش‌ها پس از کشته شدن قاسم سلیمانی و به قدرت رسیدن مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید عراق آرام‌تر شد.

دو مقام عراقی گفته‌اند که الکاظمی امسال به کاخ سفید دعوت شده، نشانه‌ای از تمایل به بهبود روابط که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق هیچگاه آن را دریافت نکرد.

مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که در روزهای اخیر چند حمله راکتی در عراق انجام شده است. با این حال ژنرال مک‌کنزی، فرمانده سنتکام بر این باور است که پس از کشته شدن فرمانده سابق نیروی قدس، ایران در محاسبه‌های خود در رابطه با عراق تجدید نظر کرده و نتیجه مرگ سلیمانی برای ایران بازدارندگی نسبت به انجام حمله‌های بیشتر علیه منافع آمریکا بوده است.

آمریکا اخیرا اعلام کرد که معافیت عراق از تحریم واردات برق از ایران را برای چهار ماه دیگر تمدید می‌کنند. مقامات تهران نیز از امضاء قراردادی برای صادرات برق به عراق خبر دادند. انتظار می‌رود در مذاکرات امروز در مورد حمایت بلند‌مدت آمریکا از صنعت انرژی و زیرساخت‌های عراق گفتگو شود.