بازماندگان برج سوخته لندن به دنبال دادگاهی کردن شرکت‌های آمریکایی

اگر این اقدام حقوقی موفق باشد می‌تواند برای این شرکت‌ها ده‌ها میلیون دلار خرج بردارد

بازماندگان و اقوام قربانیان آتش‌سوزی برج گرنفل در سال ۲۰۱۷ علیه سه شرکت آمریکایی که آنها را مسئول آتش‌سوزی ساختمان می‌دانند& شکایت کرده‌اند.

در آتش‌سوزی ژوئن ۲۰۱۷ که ۷۲ کشته و ۷۸۰ مصدوم در پی داشت، بیش از ۱۰۰ نفر مشارکت داشته‌اند.

دعوی حقوقی گرنفلی‌ها سه شرکت را هدف قرار داده است: آرکونیک، تولیدکننده روکش موسوم به «کلدینگ» که پنل‌های آلمینیومی ساختمان را ساخته بود؛ سلوتکس، شرکت سازنده پوشش عایق ساختمان؛ و ویرل‌پول، شرکت سازنده یخچال «هات‌پویت» که طبق تحقیق‌ها آتش احتمالا از آن آغاز شده بود.

قرار است این دعوی حقوقی هفته جاری در شهر فیلادلفیا، واقع در ایالت پنسیلوانیا، تحت قانون «مسئولیت در قبال محصولات» ثبت شود. این قانون شرکت‌ها را مسئول صدماتی می‌داند که محصولات‌شان را وارد می‌کنند. مقر مرکزی آرکونیک و سلوتکس هر دو در ایالت پنسیلوانیا است.

حداقل دو شرکت حقوقی آمریکایی درگیر این دعوی هستند. طبق قوانین مرور زمان آمریکا، دعوی باید ظرف دو سال پس از وقوع حادثه ثبت شود.

به گزارش بی بی سی، اگر این اقدام حقوقی موفق باشد می‌تواند برای این شرکت‌ها ده‌ها میلیون دلار خرج بردارد.

ویرپول و آرکونیک گفته‌اند تا وقتی تحقیقات رسمی ادامه دارد هیچ اظهار نظری در این‌باره نمی‌کنند. شرکت سلوتکس به ویکتوریا دربی‌شایر از بی بی سی گفته که در حال «تصمیم در مورد موضع» خود در قبال این اقدام حقوقی است.

در برنامه خانم دربی‌شایر در ضمن شنیدیم که چندین نفر از ساکنین گرنفل حاضر به شرکت در این اقدام حقوقی که می‌تواند به دریافت پاداش مالی بزرگ‌تری از اقدامی مشابه در بریتانیا بیانجامد نشده‌اند.

یکی از ساکنین گفت به نظر او انجام دعوی حقوقی در آمریکا «از نظر اخلاقی صحیح نیست» و یکی دیگر از آن‌ها اقدام حقوقی را «زشت» خواند و گفت باعث «پرت کردن توجه‌ها» از تحقیقات جنایی و تحقیق عمومیِ در حال انجام می‌شود.

یکی از بازماندگان برج گرنفل که از رهبران محلی هم هست به این برنامه بی بی سی گفت: «ما به آن‌هایی که می‌خواهند دست به عمل حقوقی در آمریکا بزنند و به آن‌ها که نمی‌خواهند چنین کنند، احترام می‌گذاریم.»

به گفته «بی بی سی» احتمالا هر سه شرکت آمریکایی استدلال می‌آورند که این پرونده نباید در دادگاه‌های آمریکا به جریان بیافتد که در این صورت به محاکمه نخواهد رسید.

© The Independent

بیشتر از جهان