واکسن کرونا؛ نیمه نخست سال ۲۰۲۱

استاد دانشگاه امپریال: «اگر همه‌چیز خوب پیش برود، واکسن ویروس کرونا شاید در نیمه اول ۲۰۲۱ آماده شود.»

اولین واکسن‌های تولیدی بعید است که موجب مصونیت کامل شوند اما دست‌کم شدت بیماری را کاهش می‌دهند-BEN STANSALL / AFP

به گفته پرفسور اصلی تیم تولید واکسن کووید۱۹ که از سوی کالج امپریال لندن در دست تولید است، این واکسن ممکن است در نیمه اول سال ۲۰۲۱ آماده و در دسترس باشد.

دانشگاه امپریال در کنار موسسه جنر دانشگاه آکسفورد بریتانیا، در حال تولید این واکسن هستند.

واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد وارد مرحله بالینی شده اما هدف پژوهش‌گران دانشگاه امپریال این است که دوره‌های آزمایشی واکسن را بر روی انسان از نیمه ماه ژوئن آغاز کنند.

دانشگاه آکسفورد آزمایش بیشتر واکسن بر شش هزار نفر را در ماه اکتبر در برنامه دارد و اگر این دوره آزمایشی موفقیت‌آمیز باشد، امپریال امیدوار است که بتواند اوایل سال آینده واکسن را در بریتانیا و خارج از این کشور توزیع کند.

پرفسور رابین شتاک گفت واکسن تولید تیم تحت نظر او تا کریسمس آماده نخواهد شد اما «اگر همه چیز فوق‌العاده خوب پیش رود، نیمه اول سال آینده در دسترس خواهد بود».

او گفت: «ما شش ماه فشرده و سخت کار کردیم تا واکسن را به کلینیک برسانیم. اکنون آماده‌ایم تا از طریق آزمایش‌های کلینیکی، ویروس را شکست دهیم.»

پرفسور شتاک گفت که تیم او با دانشمندان دانشگاه آکسفورد در اشتراک‌گذاری داده‌ها و نتایج همکاری کرده‌اند.

او روز سه‌شنبه در یک وبینار به جامعه سلطنتی پزشکی گفت:‌ «ما اغلب در مقابل هم یا در رقابت با یکدیگر دیده می‌شویم اما واقعیت این است که ما همکاری نزدیکی داریم و داده‌های اطلاعاتی‌مان را با یکدیگر تبادل می‌کنیم و دو روی‌کردی که هر کدام داریم، به خوبی این قابلیت را دارد که همراه با هم استفاده شود.»

او گفت: «ما نمی‌خواهیم یکدیگر را شکست دهیم. بلکه تلاش می‌کنیم تا با هم کار کنیم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، واکسن را در دسترس قرار دهیم.»

این هفته اعلام شد که تیم تحت مدیریت پرفسور شتاک، واکسن اسید ریبونوکلئیک را تولید کرده که دستورالعمل ژنتیکی را به سلول‌های بدن می‌رساند تا پروتئین «اسپایک» را که بر سطح ویروس کرونا دیده می‌شود را بسازند.

حضور این پروتئین موجب بروز یک پاسخ ایمنی شده و در مقابل کووید۱۹ حفاظت ایجاد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای ساختن واکسن اسیدریبونوکلئیک نیازی به ویروس نیست و این باعث می‌شود که تولید واکسن با ایمنی بیش‌تری همراه باشد. تنها مقادیر اندکی ویروس برای توالی ژنی و تست واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرفسور شتاک درباره این که واکسن او چه زمانی آماده خواهد شد، گفت:‌ «امیدواریم سال آینده آماده شود ولی هیچ قطعیتی نیست که یک واکسن خاص موثر واقع شود و برای صدور مجوز درباره آن، بر داده‌های اطلاعاتی تکیه می‌شود.»

او افزود: «در حال حاضر گمانه‌زنی‌ها زیاد است و ما واقعا باید با واقعیات و داده‌های اطلاعاتی کار کنیم و نه براساس وعده‌های دل‌گرم‌کننده و نتیجه بی‌حاصل.»

او گفت اولین واکسن‌های تولیدی بعید است که موجب مصونیت کامل شوند اما دست‌کم شدت بیماری را کاهش می‌دهند.

تیم تحت مدیریت پرفسور شتاک برای کار تحقیقاتی خود، به بودجه عمومی متکی است. ماه گذشته این تیم ۱۸ و نیم میلیون پوند از دولت بودجه دریافت کرد.

موسسه جنر دانشگاه آکسفورد، که نهاد تولیدکننده واکسن است، با شرکت داروسازی عظیم آسترازنکا، وارد یک مشارکت خصوصی-عمومی شده تا تولید واکسن را تسریع کند.

این واکسن مرحله اولیه را گذرانده که طی آن امنیت واکسن تایید می‌شود، و ماه گذشته محققان شروع به جمع‌آوری ۱۰ هزار نفر، از جمله افراد بالای ۵۶ سال و کودکان زیر ۱۲ سال کردند تا مراحل دوم و سوم آزمایش واکسن را پیش ببرند.

هم‌چنین هفته گذشته اعلام شد که آسترازنکا، با سازمان نوآوری‌های آمادگی برای اپیدمی، آلیانس واکسن گیوی، و موسسه سروم هند، یک قرارداد ۵۸۶ میلیون پوندی امضا کرده تا تولید، مراحل تدارک و توزیع ۳۰۰ میلیون دوز واکسن تقویت شود و تحویل واکسن از پایان سال جاری، شروع شود.

کالج امپریال لندن به طور جداگانه یک شرکت اجتماعی به نام «بهداشت جهانی وک‌ایکوئیتی» برای تولید واکسن خود تشکیل داده است.

این دانشگاه گفت، امپریال و شرکت فوق، حق امتیاز واکسن را برای بریتانیا و کشورهای کم‌‌درآمد برمی‌دارد ‌و «قیمت متعادلی را تنها برای تضمین کار شرکت، تسریع توزیع جهانی و حمایت از تحقیقات جدید در نظر می‌گیرد».

© The Independent

بیشتر از جهان