فرانسه؛ مقصد جدید جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

در پنج ماه گذشته تهران بارها موضع خود را در مورد تحویل جعبه ‌سیاه تغییر داده است

هواپیمای اوکراینی در شرایطی که بدون اعلام منطقه پرواز ممنوع سپاه سرگرم حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها بود، برفراز تهران سرنگون شد-AFP

پنج ماه پس از سرنگونی پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمای خط هوایی بین‌المللی اوکراین با موشک‌های سپاه، جعبه‌سیاه این هواپیما که ایران توانایی بازخوانی آن را ندارد، همچنان در شرایط مبهمی به سرمی‌برد.

در تازه‌ترین تحول رویترز به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرده که ایران به آژانس هوانوردی سازمان ملل گفته که جعبه‌سیاه را برای تحلیل به پاریس می‌فرستد.

در پنج ماه گذشته اوکراین به عنوان شرکت مالک این هواپیما و کانادا به عنوان کشوری که بیشترین شهروندان را در این پرواز داشت، بارها از ایران خواسته‌اند جعبه‌سیاه را به کشور ثالث که توانایی بازخوانی آن را دارد تحویل دهد.

اما تا امروز ایران از تحویل جعبه سیاه سر باز زده و موضع‌گیری‌های ضد و نقیضی در این زمینه داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و خدمه بامداد هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ با موشک‌های مجاورتی سپاه برفراز تهران سرنگون شد. این فاجعه در حالی روی داد که سپاه در حال حمله موشکی به پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق بود تا انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس را بگیرد.

در روزهای پس از این فاجعه مقامات در تهران اعلام کردند که جعبه‌سیاه را به فرانسه می‌فرستند. اما مدتی بعد موضع آنها تغییر کرد و مقصد جعبه سیاه که تهران ادعا می‌کند بسیار آسیب دیده، اوکراین اعلام شد. اندکی بعد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی مدعی شد ایران جعبه سیاه را تحویل نمی‌دهد و باید تجهیزات بازخوانی آن در اختیار ایران قرار بگیرد.

چندی پیش نیز ایسنا به نقل از مقاماتی که نام آنها را اعلام نکرد، مدعی شد اوکراین در پاسخ به پیشنهاد ایران تعلل کرده و جعبه‌سیاه به فرانسه می‌رود.

اکنون رویترز می‌گوید نمایندگان جمهوری اسلامی به کنفرانس مجازی آژانس هوانوردی سازمان ملل گفته‌اند که جعبه‌سیاه را به آژانس بررسی سانحه‌ هوایی BEA فرانسه تحویل می‌دهند.

زمان دقیقی برای این اقدام اعلام نشده اما این خبرگزاری رویترز نوشته که ایران به زودی جعبه سیاه را به پاریس می‌فرستد.

در همین حال مارک گارنو، وزیر حمل و نقل کانادا بار دیگر از ایران خواسته که توضیح دهد چرا تا کنون جعبه سیاه را تحویل نداده است.

تعلل ایران در تحویل جعبه سیاه، عدم اعلام منطقه پرواز ممنوع در شرایط جنگی، پاکسازی محل و عدم همکاری با تیم بازرسان اوکراینی  از جمله عواملی است که به تردیدها در مورد آنچه که در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی رخ داده، دامن می‌زند.