خودکشی کودک کار ۱۱ ساله در کرمانشاه

استان‌های غربی بیش‌ترین آمار خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند

عکس آٰرشیوی از عبدالله حیدری- خبرگزاری ایرنا

یک کودک کار ۱۱ ساله در روزهای گذشته در استان کرمانشاه خودکشی کرده است.

«آرمین» کودک ۱۱ ساله ساکن محله جعفرآباد کرمانشاه (با بیش‌ترین آمار کودکان کار در این استان به دلیل فقر و گرسنگی) با خوردن قرص خودکشی کرده است.

آمار اداره بهزیستی می‌گوید ۷۰ درصد کودکان کار کرمانشاه از محله جعفرآباد می‌آیند.

«هرانا» با اعلام این خبر به نقل از یک مددکار جمعیت امام علی کرمانشاه که از نزدیک با آسیب‌های اجتماعی محله جعفرآباد کرمانشاه درگیر بوده، در مورد زندگی آرمین نوشته است: «پدر معتاد، مادر فوت شده، گرسنگی، کار مداوم کودکان، درگیر شدن کودکان با مصرف مواد مخدر، سابقه خودکشی در کودکان، محیط زندگی نامناسب، استفاده نزدیکان برای تکدی گری، (همه این) شواهد قطعی و کافی است که از نابودی و تباهی کودکان در آینده نزدیک خبر دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش هرانا شرایط زندگی سخت این کودک چنین تصویر شده است: «خواهر کوچکش هنوز در بهزیستی بود که مادرش بر اثر سرطان راهی بیمارستان شد و همان‌جا از دنیا رفت. خواهرش را به بهانه فوت مادر به خانه برگرداندند. پیش از عید وقتی مادربزرگ او را همراه خود برای تکدی‌گری برده بود، توسط بهزیستی به مراکز نگهداری منتقل شد.»

 جمعیت امام علی کرمانشاه برای نگه‌داشتن خواهر آرمین در بهزیستی تلاش بسیار کردند ولی موفق نشدند. به گفته مددکار این تشکل غیردولتی «بهزیستی به بهانه این‌که این‌ها (آرمین و خانواده‌اش)کولی هستند و سبک زندگی‌شان همین‌طور است گفتند که کاری از دست‌مان برنمی‌آید.»

داستان زندگی آرمین از زبان مددکار اجتماعی این گونه به تصویر کشیده شده است: «بعد از فوت مادر، مدت‌ها اعضای جمعیت (امام علی) به علت تعطیلی خانه ایرانی جعفرآباد به خاطر کرونا (محل برگزاری کلاس‌های آموزشی، هنری و حمایت از کودکان در معرض آسیب تحت حمایت جمعیت)، هر روز با غذای گرم به خانه آرمین می‌رفتند و شهادت می‌دادند که حتی قاشقی برای خوردن غذا در آن خانه نیست که امیدی به طبخ غذا در آن‌جا باشد.»

یک هفته قبل از خودکشی، آرمین با مادربزرگ دعوایش می‌شود و به گفته خواهر کوچکش به هدف خودکشی یک ورق قرص می‌خورد. آرمین را به بیمارستان می‌برند ولی تلاش‌ها بی‌نتیجه مانده و این کودک جان خود را از دست می‌دهد.

براساس این گزارش، شناس‌نامه آرمین برای تحویل جسد این کودک درخواست شده ولی خانواده وی گفته‌اند شناس‌نامه هنوز در بیمارستان «امام رضا» در گرو پرداخت بدهی بستری در زمان مرگ مادر است. با پی‌گیری‌های مجدد مشخص شده است که شناس‌نامه آرمین مفقود شده است.

طبق آمار رسمی استان‌های غربی بیش‌ترین آمار خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند.

زمستان گذشته نیز دو دختر نوجوان ۱۴ ساله با فاصله ۲۴ ساعت از یکدیگر در جوانرود از توابع استان کرمانشاه خودکشی کردند.

این دو دانش‌آموز دختر هم‌کلاسی از طریق حلق‌آویز کردن دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان دادند.

خبرگزاری «کردپرس» مدعی شد که «برخی از شهروندان معتقدند، خودکشی این دو دانش‌آموز، تحت تأثیر نماهنگ یک خواننده بوده است.»

به نظر می‌رسد نبود امکانات بهداشت روانی در مدارس ایران و به ویژه در مناطق کم‌برخوردار به شکل بحران خود را نشان داده است.

سازمان حقوق بشری هە نگاو نوشته است در پنج ماه گذشته ۱۶ نوجوان شامل ۸ پسر و ۸ دختر در شهرهای مختلف کردستان با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داده‌اند. در سقز و در نیمه اول خرداد سه مورد خودکشی منجر به مرگ اتفاق افتاده است. خرداد ماه ۹۹، مفیدە حسن‌نژاد ۱۷ ساله خود را در روستایی در سقز حلق‌آویز کرد. این دختر نوجوان  قصد ازدواج داشته اما به دلیل فقر خانواده‌اش قادر به خرید جهیزیه و تأمین دیگر مخارج نبوده و به زندگی خود پایان داده است.

نیمه خرداد، دانیال حسین‌پورنوجوان ۱۶ ساله اهل سقز خود را حلق‌آویز کرد. خانواده دانیال فقیر بوده و پدر خانواده برای کسب درآمد، جرم شخص دیگری را به گردن گرفته و از دو سال پیش در زندان سقز دوران محکومیت خود را به سر می‌برد. آلا عنبری، نوعروس ۱۴ ساله در منطقه دیگری از سقز به دلیل نامعلومی خود را حلق‌آویز کرده است.

اردیبهشت ماه نیز خودکشی دختر ۱۱ ساله ایلامی به دلیل فقر خانواده خبرساز شد. خانواده این کودک ایلامی به علت فقر شدید اقتصادی فرزند خود را در فاصله ۲۰۰ متری خانه خود دفن کردند.

جعفرآباد کجاست؟ ۶۰۰ هزارتومان چقدر است؟

محله جعفرآباد در جنوب شرقی کرمانشاه با جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر با  حدود ۷ هزار  خانوار، بزرگ‌ترین منطقه حاشیه‌نشین شهر کرمانشاه است که از حداقل امکانات رفاهی، بهداشتی و آموزشی بی‌بهره بوده و بیش‌ترین تعداد کودکان کار را در خود جای داده است.

«ایرنا» در اردیبهشت ماه ۹۹ در گزارشی از این محله نوشت، بیش‌تر خانوارهای ساکن در جعفرآباد در خانه‌های زیر ۱۰۰ متر زندگی می‌کنند. به طور میانگین هر خانواده چهار یا پنج فرزند دارد و بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها بی‌کاری و نداشتن شغل مناسب است.

تعدادی از مردم جعفرآباد به مرغ‌فروشی، ضایعاتی، مسافرکشی و دست‌فروشی مشغول‌اند.

اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه می‌گوید متوسط درآمد هر خانواده در جعفرآباد حدود ۶۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که خط فقر در ایران براساس آمار رسمی به نقل از «اعتماد» برای یک خانواده چهار نفره به مرز ۹ میلیون تومان نزدیک شده است.

سهم صفر از زندگی

سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

براساس آمار رسمی ۷۵ درصد از موارد اقدام به خودکشی در ایران مربوط به سنین بین ۱۵ تا ۳۴ سال بوده و خودکشی در میان زنان بیش از مردان بوده و مهم‌ترین عامل آن افسردگی در میان این گروه است.

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز می‌گوید آمار اختلالات روانی در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال در ایران بیش از ۲۳ درصد است.

ایلام، کهکیلویه بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، گیلان، زنجان، همدان، فارس، آذربایجان شرقی، قزوین، چهارمحال بختیاری، اردبیل، خوزستان، مازندران، تهران، بوشهر، کردستان و مرکزی استان‌های پرخطری هستند که میزان فوت ناشی از خودکشی در آن‌ها بالاتر از میانگین کشوری در سال ۹۸ بوده است.

حدود ۷۳ درصد از موارد اقدام به خودکشی، ساکن مناطق شهری و حاشیه شهر بوده‌اند. ۸ درصد آن‌ها بی‌کار و ۸۲ درصد آن‌ها با استفاده از دارو اقدام به خودکشی کرده‌اند.

مدیر برنامه پیش‌گیری از خودکشی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز می‌گوید که هر سال بیش از پنج درصد به آمار خودکشی در کشور افزوده خواهد شد.

سازمان بهداشت جهانی سال گذشته گفت خودکشی سیزدهمین علت مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۳۴ سال در جهان است. در هر ۴۰ ثانیه یک خودکشی در سراسر دنیا رخ می‌دهد.

این آمار اما درایران با پایین رفتن سن خودکشی میان دانش‌آموزان به زیر ۱۵ سال رسیده است.

بیشتر از